رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آذر ۱۳۸۸

مخملباف جایزه خود را به منتظری تقدیم کرد

محسن مخملباف، کارگردان ایرانی، جایزه «آزادی برای خلق هنری» را به آیت‌الله منتظری، مرجع تقلید منتقد حکومت تقدیم کرد.

به نوشته سایت محسن مخملباف، وی همچنین مبلغ مالی این جایزه را به «آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات ایران» اختصاص داد.

این جایزه، ۲۵ نوامبر در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن به آقای مخملباف اهدا شد. جایزه «آزادی برای خلق هنری»، هر ساله به افرادی که با اثر هنری خود، به توسعه آزادی و عدالت اجتماعی کمک کرده باشند، تعلق می‌گیرد.


محسن مخملباف

محسن مخملباف هنگام دریافت این جایزه گفت: «در جهانی که هنوز اکثر هنرمندان با نوعی سانسور مواجهند، در جهانی که مردم ایران به خاطر رای دادن کشته می‌شوند و مورد شکنجه و تجاوز جنسی واقع می‌شوند، هر جایزه‌ای فرصتی است برای گفتگو درباره دردهای بشری، بدان امید که از آن‌ها کاسته شود.»

این کارگردان ایرانی از آیت‌الله منتظری به عنوان «پدر معنوی جنبش سبز ایران» یاد کرد و افزود: «آیت‌الله منتظری می‌توانست جانشین خمینی باشد، اما چون حاضر نشد در مقابل کشتار در زندان‌ها سکوت کند، به سال‌ها زندان در خانه خود محکوم شد.»

«آیت‌الله منتظری می‌توانست جانشین خمینی باشد، اما چون حاضر نشد در مقابل کشتار در زندان‌ها سکوت کند، به سال‌ها زندان در خانه خود محکوم شد»

وی که به عنوان برنده اول این جایزه برگزیده شده ‌است، با اشاره به فتوای آقای منتظری درباره منع ساختن بمب اتمی، گفت: «او اخیرا در فتوای خود با صدای بلند اعلام کرد که ساختن بمب اتم در همه جا از جمله ایران ضد بشریت است و ایران بایستی قبل از اسرائیل، پیش‌قدم خلع سلاح اتمی شود.»

محسن مخملباف، ادامه داد: «آیت‌الله منتظری به قدرت پشت پا زد و به جای آن که امروز رهبر ایران شود و چون خامنه‌ای با دزدیدن رای مردم و کشتار رای‌دهندگان، بر ما حکومت کند، ترجیح داد در خانه خود زندانی بماند، اما انسان باقی بماند.»

این جایزه ۷۵ هزار دلاری، بین نفرات اول تا سوم برنده این جایزه تقسیم می‌شود. گروه «داستان‌سرایان کوم‌جینگ» از برمه به عنوان برنده دوم و «شینکای عالم استانیکزای» از افغانستان به عنوان سوم این جایزه اعلام شده‌اند.

محسن مخملباف از حامیان میرحسین موسوی در رقابت‌های انتخاباتی بود و پس از آن نیز در حمایت از معترضان فعالیت کرده است.

«آیت‌الله منتظری به قدرت پشت پا زد و به جای آن که امروز رهبر ایران شود و چون خامنه‌ای با دزدیدن رای مردم و کشتار رای‌دهندگان، بر ما حکومت کند، ترجیح داد در خانه خود زندانی بماند، اما انسان باقی بماند»

مخملباف، جایزه‌ جشنواره حقوق بشر نورنبرگ آلمان را نیز به مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج انتخابات به دلیل «افشای موضوع تجاوز در زندان‌های ایران» تقدیم کرده بود.

پیش از این حنا مخملباف، دختر محسن مخلباف هم جایزه ویژه فستیوال «زنان جهان» برای فیلم «روزهای سبز» را به عباس امیر انتظام، فعال سیاسی زندانی اهدا کرده بود.

عباس امیر انتظام در سال‌های نخست انقلاب ایران بازداشت شد و ۲۵ سال زندانی بوده است.

حنا مخملباف در هنگام دریافت این جایزه گفت: «اگر امروز من و نسل من می‌توانیم آزادی را فریاد بزنیم، به خاطر وجود کسانی چون امیرانتظام است که ۲۵ سال در زندان‌های جمهوری اسلامی مقاومت کردند.»

Share/Save/Bookmark