رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آذر ۱۳۸۸

کناره‌گیری جوادی‌آملی از امامت جمعه قم

آیت‌الله جوادی ‌آملی از امامت جمعه قم کناره‌گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های رسمی ایران، این استاد حوزه علمیه، امروز آخرین خطبه نماز جمعه‌اش در شهر قم را قرائت کرد.

آیت‌الله جوادی ‌آملی خطاب به نمازگزاران شهر قم گفت: «بنده از ادامه حضور در نماز جمعه و اقامه نماز معذورم و از تمامی نمازگزاران در طول این سال‌ها که نتوانستم به وظیفه خود به خوبی عمل کنم، عذرخواهی می‌کنم.»

وی با بیان اینکه مردم «صدها مشکل» دارند که امام جمعه باید آنها را بیان کند، ادامه داد: «اگر امام جمعه، این مشکلات را بیان کرد و مشکل مردم رفع شد، نشانه این است که خوب بیان کرده، اما اگر مشکل مردم رفع نشد، امام جمعه نتوانسته‌ است مطلب را خوب بیان کند.»


آیت‌الله جوادی ‌آملی

امام جمعه قم اضافه کرد: «اگر در اقامه نماز جمعه بنده، این مشکل نیز بوده‌ است، از همگان عذرخواهی می‌کنم.»

آقای جوادی آملی در تابستان جاری نیز در چند نوبت از اقامه نماز جمعه قم خودداری کرد. مدیرکل روابط عمومی ستاد ائمه جمعه سراسر کشور، دلیل غیبت این استاد حوزه علمیه را سفر به دماوند اعلام کرده بود.

پیش از این در تیرماه جاری، آیت‌الله استادی، از دیگر خطیبان جمعه شهر قم نیز با تعطیلی کلاس‌های درس خود از اقامه نماز جمعه قم پرهیز کرده بود.

«اگر امام جمعه، مشکلات را بیان کرد و مشکل مردم رفع شد، نشانه این است که خوب بیان کرده، اما اگر مشکل مردم رفع نشد، امام جمعه نتوانسته‌ است مطلب را خوب بیان کند»

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آخرین نمازجمعه خود، با انتقاد از «مدعیان تندروی حمایت از رهبری»، اعلام کرده بود که به علت ناراحتی از این وضعیت، تا اول محرم از هر گونه سخنرانی، منبر، درس و اقامه نماز جمعه خودداری می‌کند.

مقامات رسمی قم، عارضه قلبی و توصیه پزشکان را دلیل حضور نیافتن آیت‌الله استادی در تربیون نماز جمعه قم اعلام کردند.

پس از انتقاد سقای بی‌ریا، مشاور محمود احمدی‌نژاد از آیت‌الله استادی، ۱۹ استاد سرشناس حوزه علمیه قم، در نامه‌ای سرگشاده از این مدرس اصولگرای حوزه علمیه قم، حمایت کردند.

آقای استادی، در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود: «نظام ما با پشتیبانی مردم حرکت می‌کند و موفق است. نباید دست به کاری بزنیم که مردم به نظام بدبین شوند.»

آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله موسوی زنجانی، آیت‌الله امینی و آیت‌الله سبحانی از جمله امضاکنندگان این نامه بودند.

خطیب جمعه تهران: در این آبروریزی‌ها صدمه دیدیم
آیت‌الله محمد امامی کاشانی، در خطبه‌های امروز جمعه تهران، با اشاره به ناآرامی‌های پس از انتخابات، گفت: «در این زد و خوردها و آبروریزی‌ها صدمه و خسارت دیدیم.»

وی با توصیه به خودداری از دادن شعارهایی تند و «منافق» دانستن دیگران، افزود: «وقتی انسان، کشور و انقلاب و نقشه‌های دشمن را بشناسد، آنگاه زبانش را حفظ می‌کند و همین‌جوری شعار نمی‌دهد.»




آیت‌الله امامی کاشانی

آقای امامی‌ کاشانی ادامه داد: «نباید افراد را فاسق بنامیم و یا به دیگران بگوییم چرا پشت سر فلانی نماز خواندید و به این خاطر، نمازت باطل است.»

آیت‌الله خامنه‌ای چهارشنبه جاری، در جمع بسیجیان گفته بود: «نمی‌شود هر فردی را به دلیل یک خطا منافق نامید و همچنین نمی‌توان هر فردی را بدلیل اختلاف نظر و دیدگاه، ضدولایت فقیه خواند.»

خطیب جمعه تهران ادامه داد: «عاقل کسی است که آشنا با زمان باشد و کشور، دنیا، روسای قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت را بشناسد.»

در ماه‌های اخیر، برخی هواداران محمود احمدی‌نژاد، اتهاماتی را علیه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و برخی اعضای خانواده‌اش مطرح کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این آقایان آیت الّله ها و حجت الاسلامها مدت سی سال از همه مواهب دنیوی برخوردار بودند حالا وقت آنست کمی هم بفکر آخرت خود باشند وبا کنار رفتن از مقامهای حکومتی وحمایت از خواسته های مردمی قدری بار گناهان خود را سبک کنند و جائی برای بخشش این ملت متساهل باقی بگذارند, خداوند بخشنده ومهربان است چرا بندگان خدا چنین نبشاند؟ البته کسانیکه دستشان بخون کسی آلوده نباشد میتوانند مستوجب این بخشش بشوند.

-- ایرانی ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:00 AM

با کامنت بالا صد در صد موافقم. 30 سال خون مردم را مکیده اند و اکنون وقت کناره گیری و عاقبت اندیشی است. اینها از با هوش ترین مردمان دنیا هستند.

-- بدون نام ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:00 AM

حضرات آیات یکی پس از دیگری و بعد از تامل و برآورد وضعیت سیاسی و اجتماعی شان و نگاهی به عمق پرتگاه سقوط احتمالی نظام و پیامدی که چنین سقوطی نه تنها برای آنها بلکه برای تشیع و تفکر دینی در ایران خواهد داشت، به تدریج لحن و روش خود را دارند معتدل تر میکنند. بنده فکر میکنم این ها همه نشانه های ترس و نگرانی است! بدون شک برخلاف آنچه صدا و سیمای خود نظام بیان میکند، خود این حضرات عمق خطر را فهمیده اند!

-- فرهاد راد ، Nov 28, 2009 در ساعت 10:00 AM

ما در زمانی زندگی میکنیم که علم ارتباطات چنان بیشرفتی دارد که در یک لحظه میتوان به اطلاعات مورد نیاز علمی و تبادل افکار در تمام جهان دسترسی داشت و هیچ نیازی به اینجور افراد عقب افتاده خرافی با دگمهای بی درمان نداریم ووجود این نوع جاهلان غیر از سر افکندکی و شرمساری برای ایران وایرانیندارد و هر کشوری اگر از حیث وجود این نادانان خود را رها کند به پیشرفت علمی و معنوی دست خواهد یافت نه غیر!! نابود باد استبداد

-- دربن ، Nov 28, 2009 در ساعت 10:00 AM

be omide roozi ke rahbare moazame enghelab az khabe gheflat bidar shavand.

-- maram ، Nov 28, 2009 در ساعت 10:00 AM