رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ آذر ۱۳۸۸

استعفا بدلیل تلفات غیرنظامیان در افغانستان

بازرس کل ارتش آلمان و معاون وزارت دفاع این کشور، بدلیل ارائه نکردن اطلاعات لازم در مورد بمباران ولایت قندوز افغانستان که منجر به جان باختن غیرنظامیان شد، استعفا کردند.

مقامات افغان می‌گویند ماه گذشته و در پی تقاضای یک فرمانده آلمانی، هواپیماهای ناتو، دو نفتکش این سازمان که توسط طالبان ربوده شده بود را بمباران کردند که در نتیجه آن، بیش از ۳۰ غیرنظامی جان باختند و حدود ۷۰ تن از طالبان نیز کشته شدند.

کارل تئودور سو گوتنبرگ، وزیر دفاع آلمان امروز به بوندوس تاگ، پارلمان آلمان گفت که ژنرال اشنایدر که از ماه ژوئن ۲۰۰۸ به عنوان بازرس کل ارتش آلمان ایفای وظیفه می‌کرد، و پیتر ویخیرت، معاون این وزراتخانه، از سمت‌شان شان کناره‌گیری کرده‌اند.

پس از عملیات ناتو، ژنرال استانلی مک کریستال، فرمانده ارشد این سازمان در افغانستان، با بازدید از محل، دستور تحقیق در این مورد را صادر کرد. تاکنون جزییات این تحقیق منتشر نشده است.

مقامات افغانستان پیش از این، بارها ضمن محکوم کردن جان باختن غیرنظامیان بر اثر بمباران ناتو، هشدار داده بودند که ادامه این روند، سبب افزایش فاصله میان نیروهای بین‌المللی و حکومت با مردم می‌شود.

دست‌کم طی دو سال گذشته، تظاهرات متعددی به خاطر محکومیت این حملات و مجازات عاملان این وقایع در گوشه و کنار افغانستان راه‌اندازی شده است. با این حال، با روی کار آمدن ژنرال استانلی مک کریستال، بمباران هوایی کاهش یافته است.


وزیر دفاع آلمان(رویترز)

اما باوجود تقاضای مردم و دولت افغانستان برای مجازات عاملان این قضایا، تاکنون در مورد وقایع «کشتار غیرنظامیان» به درستی رسیدگی نشده و دست‌کم مردم از آن اطلاع ندارند.

این نخستین بار است که دو مقام ارشد نظامی غربی، به خاطر جان باختن غیرنظامیان در افغانستان، از مقامشان کناره‌گیری می‌کنند.

درعین حال احزاب مخالف در پارلمان آلمان، خواستار آن شده‌اند که فرانس یوزف یونگ، وزیر کنونی کار این کشور که درزمان بروز این واقعه، وزیر دفاع بوده نیز در این رویداد، دخیل دانسته شود.

اما یوزف یونگ، اتهام مخفی نگه داشتن اطلاعات در مورد قربانیان غیر نظامیان را رد کرده و گفته است که در همان آغاز به طور واضح اعلام کرده بود که نمی‌توان «تلفات غیرنظامیان» را رد کرد.

از سوی دیگر، وزیر دفاع آلمان از پارلمان این کشورخواسته است تا حد امکان، از عملیات ارتش این کشور در افغانستان حمایت کرده و چگونگی خروج سربازان آنها از افغانستان را روشن کند.

آلمان در حال حاضر، ۴۵۰۰ سرباز در افغانستان دارد که بیشتر در شمال این کشور مستقر هستند. تاکنون ۳۶ سرباز این کشور در افغانستان، کشته و دست‌کم ۱۲۶ نفر زخمی شده‌اند.

Share/Save/Bookmark