رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ آذر ۱۳۸۸

درخواست تحقیق درباره علت مرگ پوراندرجانی

سه سازمان حقوق بشری در نامه‌ای به مقام‌های ایران، نسبت به مرگ «مشکوک» رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک ابراز نگرانی کردند.

سازمان عفو بین‌الملل، پزشکان برای حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، خواستار فراهم شدن «امکان تحقیق مستقل» درباره مرگ پوراندرجانی شده‌اند.

رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه نیروهای انتظامی بود که هفته‌ای یک بار به بازداشتگاه کهریزک می‌رفت. جسد این پزشک ۲۶ ساله، ۱۹ آبان ماه در استراحتگاه بهداری دفتر مرکزی نیروهای انتظامی تهران پیدا شد.


در این نامه که خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی و دادستان استان تهران، نوشته شده، آمده‌ است: «به خاطر غیر متعارف بودن مرگ دکتر پوراندرجانی، بسیار مهم است که هر تحقیق و تفحصی کاملا شفاف انجام شود و متخصصین مستقل قابل اعتماد برای همکاری دعوت شوند تا صحت تحقیق تضمین شود.»

امضاکنندگان این نامه پیشنهاد کرده‌اند که از «متخصصین معتبربین‌المللی قضایی» برای همکاری در این تحقیق دعوت شود.

مقام‌های رسمی در ابتدا دلیل مرگ را «سکته قلبی در خواب» اعلام کردند. اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده کل نیروهای انتظامی، می‌گوید که رامین پوراندرجانی به دلیل ترس از بازجویی برای تحقیق در حوادث کهریزک، و احتمال بازداشت، «خودکشی» کرده ‌است.

«به خاطر غیر متعارف بودن مرگ دکتر پوراندرجانی، بسیار مهم است که هر تحقیق و تفحصی کاملا شفاف انجام شود و متخصصین مستقل قابل اعتماد برای همکاری دعوت شوند تا صحت تحقیق تضمین شود»

سه سازمان مدافع حقوق بشر با یادآوری الزامات ایران در رابطه با قوانین بین‌المللی برای تحقیق در مورد حوادث احتمالی مرتبط با «شکنجه و قتل‌های فراقانونی»، توصیه کرده‌اند: «در این تحقیق، اصول سازمان ملل متحد در مورد پیشگیری موثر و تحقیق در مورد اعدام‌های فراقانونی، خودسرانه و شتاب‌زده کاملا رعایت شود.»

برخی وب‌سایت‌های خبری گزارش کرده‌اند که رامین پوراندرجانی در بازداشتگاه کهریزک، چند تن از قربانیان از جمله محسن روح‌الامینی را پیش از مرگ معاینه کرده بود.

اتهام جدید برای کیان تاجبخش
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای جداگانه، درباره اتهامات جدید وارد شده علیه کیان تاجبخش، جامعه شناس ایرانی–آمریکایی، ابراز نگرانی کرد.

ارون رودز سخنگوی این کمپین می‌گوید: «به نظر می‌رسد که سپاه پاسداران دنبال راهی است که سرکوب شدیدی را که از خرداد ماه شروع کرده، با به راه انداختن اتهامات بی‌اساس جاسوسی علیه تاجبخش توجیه کند تا به این ترتیب مداخله خارجی‌ها را به نمایش بگذارد و تاجبخش را سپر کند.»


کیان تاجبخش

کیان تاجبخش اوایل هفته جاری در شعبه سه بازپرسی امنیت، متهم شد که از طریق قرستادن ایمیل به متخصصین خاورمیانه در «ایمیل لیست گلف ۲۰۰۰»، جاسوسی می‌کرده‌ است. این «ایمیل لیست»، حاوی آدرس پست الکترونیکی صدها متخصص و روزنامه‌نگار از اقصی نقاط جهان است.

بر اساس این بیانیه، «شعبه سه بازپرسی امنیت، یک دادگاه جدید است و ظاهرا سپاه پاسداران از آن برای محاکمه افراد دگراندیش استفاده می‌کند.»

ارون رودز، اتهام جاسوسی بر اساس مشارکت در بحث ایمیل گلف ۲۰۰۰ را «تلاشی مضحک برای تخریب متفکری که از فعالیت سیاسی پرهیز کرده»، عنوان کرد.

«به نظر می‌رسد که سپاه پاسداران دنبال راهی است که سرکوب شدیدی را که از خرداد ماه شروع کرده، با به راه انداختن اتهامات بی‌اساس جاسوسی علیه تاجبخش توجیه کند تا به این ترتیب مداخله خارجی‌ها را به نمایش بگذارد و تاجبخش را سپر کند»

آن‌طور که کمپین بین‌المللی حقوق بشر اعلام کرده، آقای تاجبخش هم‌اکنون در سلول انفرادی زندان اوین در بازداشت است. وی در دادگاه بدوی، به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌ است.

بنا بر گزارش کمپین حقوق بشر، تاجبخش از داشتن وکیل مستقل محروم است و یک وکیل تسخیری دفاع از وی را بر عهده دارد.


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از قوه قضائیه درخواست کرده که تاجبخش و همه «دگراندیشان و فعالانی را که ناعادلانه، تحت آزار و اذیت و محاکمه» هستند، آزاد کند.

این کمپین همچنین نسبت به آنچه «غصب نهادهای قضایی از سوی سپاه پاسداران» نامیده، ابراز نگرانی کرده‌ است.

Share/Save/Bookmark