رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آذر ۱۳۸۸

هشدار خاتمی نسبت به افزایش نارضایتی‌ها

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، از عملی شدن «خشونت تئوريزه شده» علیه اصلاح‌طلبان انتقاد کرد و نسبت به شکل‌گیری نارضایتی‌های اجتماعی در کنار نارضایتی‌های سیاسی در جامعه هشدار داد.

آقای خاتمی که در جمع اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی سخن می‌گفت، از اینکه «خشونت‌های تئوریزه» علیه نیرو‌های «انقلاب و امام»، عملیاتی می‌شود، اظهار تاسف کرده است.

رئیس جمهوری پیشین ایران در تازه‌ترین اظهارات خود، گفته که در راه‌های‌ موجود باید «بازنگری» شود و حاکمیت «قانع شود که این رفتارها و روش‌ها آن نیست که به سرمنزلی برسد.»


رئیس بنیاد باران در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی همچنین هشدار داد که «با فشار وارد آوردن، ایجاد ارعاب، بالا بردن هزینه حرف زدن و آزاد بودن و آزادانه زندگی کردن، مشکلی حل نمی‌شود و شکاف‌ها زیاد‌تر خواهد شد.»

در پنج ماه گذشته، بیش از چهار هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات بازداشت شده و شمار زیادی از دانشجویان معترض، با احکام تعلیق یا اخراج از دانشگاه مواجه شده‌اند.

رئیس جمهوری پیشین ایران اظهار داشته که جامعه ایران باید به گونه‌ای باشد که در آن مدیریت جامعه، «کارآمد و متعهد» باشد و به مردم «دروغ» گفته نشود.

وی افزوده که «نگرانی بنده این است كه در آینده نه چندان دور، در کنار این نارضایتی‌های سیاسی که در قشرهای خاصی از جامعه بیشتر بروز و ظهور دارد، نارضایتی‌های اجتماعی هم اضافه شود.»


در ماه‌های گذشته، نیروهای دولتی، بیشتر تجمعات اعتراضی نسبت به نتایج انتخابات را سرکوب کرده‌اند.

بنا به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، شمار زیادی از معترضان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تعدادی نیز در اثر اصابت گلوله کشته‌ شده‌اند. گزارش‌های منتشر شده همچنین حاکی از شکنجه و تجاوز به برخی زندانیان در بازداشتگاه‌ها است.

آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفته که «ما افتخار می‌کنیم که از آزادی دفاع می‌کنیم، افتخار می‌کنیم كه از انتخابات آزاد دفاع می‌کنیم، افتخار می‌کنیم از این‌که اگر در عرصه انتخابات و مسائل دیگر مشکلاتی وجود دارد، انتقاد می‌کنیم.»

«نگرانی بنده این است كه در آینده نه چندان دور، در کنار این نارضایتی‌های سیاسی که در قشرهای خاصی از جامعه بیشتر بروز و ظهور دارد، نارضایتی‌های اجتماعی هم اضافه شود»

رئيس دولت اصلاحات با تاكيد بر اين‌كه «سپاه و بسیج از متن انقلاب برآمده»، يادآور شده است: «سپاه پاسداران حرمتش این است که در کنار مردم باشد، نه در رویاروی آنان.»

وي همچنین با اشاره به «دستگیری‌ها، برخوردها و محدود کردن‌ها»، گفته که «تنها صحبت تهمت زدن نیست، بلکه ایجاد هزینه کردن برای کسانی است که دل‌شان برای انقلاب و مردم می‌سوزد.»

در ایران از ۲۳ خرداد ماه همزمان با اعلام نتیجه انتخابات، درگیری‌ها و ناآرامی‌های گسترده‌ای شکل گرفته که منجر به «بحرانی» شدن وضعیت داخلی جمهوری اسلامی شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، شورای نگهبان و فرماندهان نظامی با تائید نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وجود هرگونه «بحران» در ایران را رد کرده و معترضان را «اراذل و اوباش» وابسته به کشور‌های «بیگانه» می‌دانند.

Share/Save/Bookmark