رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ آذر ۱۳۸۸

آغاز واگذاری مدارس به حوزه‌های علمیه

علی ذوالعلم، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، از آغاز واگذاری مدیریت مدارس ایران به حوزه‌های علمیه خبر داد.

روزنامه اعتماد در شماره امروز چهارشنبه خود به نقل از آقای ذوالعلم گزارش کرده که بعضی از حوزه‌های علمیه در چند استان‌ کشور و شهر قم، مدیریت مدارس را بر عهده گرفته‌اند.

وی عملکرد چند ماهه این حوزه‌های علمیه در اداره مدارسی که در اختیار گرفته‌اند را «موفق» ارزیابی کرده است.


علی ذوالعلم، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش

آغاز واگذاری مدیریت مدارس به حوزه‌های علمیه در شرایطی آغاز شده که بنابر اعلام خبرگزاری ایلنا، آئین‌نامه واگذاری مدارس وابسته، هنوز به تائید محمود احمدی‌نژاد نرسیده است.

دهم آبان ماه نیز علی‌اصغر یزدانی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح استقرار «دائمی» روحانیون در مدارس ایران خبر داده بود.

این مقام آموزش و پرورش، هدف از اجرای این طرح را «پاسخگویی به نیازهای فرهنگی» دانش‌آموزان عنوان کرده است.

علی ذوالعلم، عملکرد چند ماهه حوزه‌های علمیه در اداره مدارسی که در اختیار گرفته‌اند را «موفق» ارزیابی کرده است

در صورت اجرایی شدن این طرح، از این پس حداقل یک روحانی در کنار معلمان و کادر اداری و آموزشی مدارس به طور دائمی در مدرسه‌ها حضور خواهد داشت.

طرح واگذاری مدارس به حوزه‌های علمیه براساس تفاهم‌نامه‌ای که در فروردین ماه سال ۱۳۸۸ بین آیت‌الله مقتدایی به نمایندگی از حوزه علمیه و علی احمدی، وزیر وقت آموزش و پرورش به امضا رسیده، به اجرا گذاشته شده است، اما مسئولان آموزش و پروش درباره اجرای آن تاکنون اظهارنظری نکرده بودند.

براساس این تفاهم‌نامه، چهارهزار و ۲۰۰ واحد آموزشی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به مدت پنج سال به مراکز حوزوی واگذار می‌شود.

در این تفاهم‌نامه، «تامین فضای آموزشی در قالب واگذاری مدارس» بر عهده وزارت آموزش و پرورش و «تامین مدیر و محتوای دینی و فرهنگی» بر عهده حوزه‌های علمیه خواهد بود.

در بخش دیگری از این تفاهم‌نامه آمده است که وزارت آموزش و پرورش، کادر تخصصی مورد نیاز این مدارس را بر عهده دارد و حوزه‌های علمیه، هزینه‌های جاری مدارس را تامین می‌کنند.

آغاز واگذاری مدیریت مدارس به حوزه‌های علمیه در شرایطی آغاز شده که آئین‌نامه واگذاری مدارس وابسته، هنوز به تائید محمود احمدی‌نژاد نرسیده است

همچنین با امضای این تفاهم‌نامه، امکان واگذاری مدارس آموزش و پرورش به نهادهای مختلف حوزوی مانند «مرکز مدیریت خواهران و برادران»، «جامعه المصطفی العالمیه» و دیگر نهادهای حوزوی فراهم شده است.

این برای نخستین‌بار است که بیش از چهار هزار مدرسه در ایران به حوزه‌های علمیه واگذار می‌شود.

در حال حاضر ستادی با عنوان «ستاد همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه» در ایران فعالیت می‌کند.

این ستاد از سال ۱۳۸۵ کار خود را آغاز کرده و یکی از اهداف خود را «بهره‌مندی از توان‌مندی‌های مراکز و موسسات حوزوی سراسر کشور در راستای تامین نیازهای آموزش و پرورش» اعلام کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گل بود به سبزه آراسته شد!

-- کیان ، Nov 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

این تلاش‌های مذبوحانه فقط نتیجه عکس می‌دهد. همان‌طور که در این ۳۰ و اندی سال داده. همین کارها کلک اسلام را از این سرزمین بیشتر خواهد کند. به امید گذر سریعتر از این قرون وسطی.

-- شهاب ، Nov 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

مبارزه با ارتجاع سياه را بايد از درون مدارس بياموزيم و از فرزندانمان در برابر آموزه‌هاي تروريستي و ارتجاعي ملايان عقب مانده در ايران دفاع نماييم.

-- بدون نام ، Nov 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

براستی که از ملا (آخوند و یا روحانی و مرجع تقلید و روشنفکر مذهبی ) چیزی جز دوز و کلک و زور و فشار برای به تحمیل عقاید پوسیده چیزی تا حالا ندیده ایم و همیشه یک ریگی به کفش این ملایان یوده و خواهد بود. فکر می کنید آیا ملاهای بعدی این کار را نمی کنند؟ آنها هم دوره را بدست بگیرند باز همین خواهد شد. و بایسته است که کوشیده شود هر چه بهتر و درست تر مردم را از دست این آدمهای عقب افتاده متعصب مذهبی نجات داد!

-- مسعود ازپارس ، Nov 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

پسر من کلاس اول دبستان است با آنکه در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نامش کرده ایم هفته ای یک روز آخوندی به مدرسه شان می آید و بچه ها را به مسجد میبرند تا نماز جماعت بخوانندجالب اینکه مدیر مدرسه و اون آخونده اون روز به تک تک بچه ها دست میدهند و خلاصه خیلی تحویلشون میگیرن پسرمون از اون موقع هی گیر میده که چرا شما نماز نمیخونین چرا مسجد نمیرین چرا به فکر مردم بیچاره فلسطین نیستید و...شما بودید چه کار میکردید از وقت کلاسهای دیگه زدن و این مزخرفاتو بار بچه ها کردن: اینطور به حریم شخصی خونواده ها تجاوز کردن . واقعا که مشمئزکننده است

-- گلنار ، Nov 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

من یک بهائی هستم. در طول ۱۲ سال تحصیل طعم تلخ تبعیض رو در مدارس چشیدم و وحشت و انزوا را در کلاس های دینی، تاریخ، عربی و حتی ریاضی با گوشت خونم احساس کردم.
اکنون نگران سایر دانش آموزان بهایی هستم. کودکان معصومی که جز بی مهری، خشونت و تبعیض چیزی در مدرسه نصیبشان نمی‌شود. این مملکت به کجا می‌رود؟

-- بدون نام ، Nov 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

توضیحی برای گلنار :
کافی است شما هم به فرزندتان برخی واقعیتها را بگویید.
به او با زبان کودکانه بیاموزید که «چراغی که به خانه روا است به فلسطین حرام است»
به او بیاموزید اصل نماز، ارتباط با معبود است نه تنها تکرار برخی کلمات و حرکات که اگر بدون توجه باشد، بعد از مدتی بی معنا خواهد شد.
من با نماز عبادی مخالف نیستم اما نماز سیاسی و نماز ابزاری اثری بر اخلاق ندارد.
بچه ها بیش از آنچه ما فکر میکنیم میفهمند.

-- ایده ، Nov 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

ملت باید دست به مقاومت بزند ملت باید راهی بیابد چاره ای کند واگر نه زبانمان فرهنگمان تاریخمان اسممان هم از روی کره خاکی محو خواهد شد آقایانی که در وزارت آموزش وپرورش در پست های دولتی مشغولید وهنوز یک ذره تنها یک ذره ازوجودتان برای تاریخ وفرهنگ وزبان این میهن احساس مسیولیت میکند نگذارید این بلا این زلزله این مصیبت این سونامی این بمب اتم بر سر آموزش وپرورش مملکت آید اینان قصد دارند چون موریانه ریشه بنای فرهنگی مارا بزنند اگر دست روی دست گذاشته شود کودکان معصوم را با مشتی اراجیف وخرافات بار خواهند آورد وبجایی خواهیم رسد که همه اولا با تلفظ های غلیظ آخوند فارس حرف بزنند دوم اینکه رفته رفته کلمات عربی را همینطور که از رسانه ها مشغولند در مدارس هم جایگزین فارس سازندبنگرید دراین 30 سال چقدر کلمات عربی را متداول کرده اند وبناست در هر دهی ملا کدخدا بگذارند هر مدرسه ای هم حتما تعدادی ملای بیسوادی که نه اصول علمی آموزش وپرورش را میداند ونه با علم رابطه ای دارد با نام معلم وآموش دهنده بکار مشغول شوند در هواپیما واتوبوس ودر جاهای عمومی هم ملا حاضر خواهد شد در ادارات وارتش هم هم اکنون حاضرند دیگر مانده است که برای هر خانواده ویا فامیل یک ناظر زندگی بگذارند.چه خواهد شد وهدف چیست همه کشور های مسلمان ملا دارند آیا به این روش عمل میکنند که در همه زمینه هایی که نه تخصص دارند ونه لیاقت ونه اجازه آنرا دارند دخالت میکنند؟یا تنها سرزمین اشغال شده ما باید با این بلای ملا مفتخوار دست به گریبان باشد.بنگرید به اساتید توانای ادبیات فارسی در یکصد سال اخیر آیا یک ملا از حوزه ها اسمی درآورده است؟کتابی نوشته است؟نه هر کدام هم یک ردیف عنوان کتاب را نوشته که در واقع ننوشته است زیرا عربی بلد نیستند به عربی است.وقتی علوم انسانی را حذف کنند وقتی مدارس ومعابر ووسایل نقلیه و دهات را ملا اداره کند چه خواهد شد؟ خدایا به مردم این هوشیاری را بده که عجیب در دام عده ای مزور وخاین گرفتار شده ایم چه باید کرد وچه بر سر این سرزمین خواهد آمد اگر همینگونه منفعل نشسته وبله گویان شاهد ویرانگری عاشقان عربها باشیم

-- دارا ، Nov 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

اینها این سالها سرگرم بوده اند که مذهب و سیاست را با هم آمیخته و کشور داری را پیچیده کنند و به دست مذهبی ها بسپرند.

و هم اینک یادشون آمده که مذهب را با فرهنگ و اجتماع های علمی و آمورشی بیشتر آمیخته کنند. چرا که نشانه های فرهنگی پایه ای هم هنوز در بین ایرانیان وجود دارد و این حضرات و بالا دستی ها شون ابن را بر اساس میل خودشان نمی بینند.

وقتی گفتگو از فرهنگ می آید خواسته و از روی تعصب مذهبی آنرا با مراسم و آیین های مذهبی تنها یک گروه مذهبی از جامعه را بکار می برند و یادی از مراسم های دعای ندبه و کمیل و عاشورا و ....می کنند.
در حالیکه افراد با ملیت های گوناگون که در یک کشور زندگی می کنند شاید مذاهبی گوناگون داشته باشند و در حالیکه ریشه های فرهنگی مشترک داشته باشند.
برای نمونه کشورهای شبه قاره هند را در نظر بگیریم(هند و سری لانکا و بنگلادش.. ). ولی کشور هندوستان هیچگاه یک فرد هندو را نمی آورد در مدرسه و مدیریت مدرسه را به این فرد بده! اگر این گونه باشد پس فاتحه مسلمانان هندی خوانده بود و همه شان به کشور پاکستان کوچ می کردند! و هم اینگونه سیک های هندی؟ آیا اگر اینجور می شد حضرات را خوش می آمد؟ آیا دوست دارند که در تمام کشورهای دنیا مردم دین و مذهب را تحمیل کنند و مسیحیت و یهودی و ...را در مدارس دیگر دنیا تبلیغ کنند؟
یک کم حضرات فکر داشتند پیامدهای این حرکت بیشتر موجب می شود که کشورهای همون ناحیه آسیب ببینند و نه جای دیگری از دنیا!
چون کشورهای پیشرفته این را فهمیده اند که نظریه های علمی و برهنه از گرایش های مذهبی موجب که به کشف های بزرگ در دنیا شده! نظریه گالیله را برای نمونه در نظر بگیریم و ارسطو و ....هزاران نظریه دیگر....

ولی در مورد ایران یک امید هم هست اگر والدین ایرانی بچه هاشون را از اثرات خوندن کتابهای آگاه کنند و برعکس در خانه کمی تکنیک های خرد گرایی و عقل گرایی و کمی هم درس علم و فلسفه و هنر و منطق و ...علوم انسانی بگذارند تا خود ملاها پا به فرار بگذارند از مدارس.

-- مسعود ازپارس ، Nov 26, 2009 در ساعت 01:00 PM

رضا شاه جان داد تاتوانست درهمه شهرها وبخش ها مدارس جدید دائر نماید حالا دوباره مکتب خانه تدارک میبینند خدا بخیر پیش بیاره

-- رامسری ، Nov 26, 2009 در ساعت 01:00 PM

به خانومی که نگران فرزندش است،
در تمام دوران راهنمایی و دبیرستان( غیر انتفاعی) به زور ما رو مجبور به نماز خوندن میکردن و روزانه مغز ما رو شست و شوه میدادند. یادم میاد نماز‌خان شده بودم و دگمه‌های پیرهنم را تا بالا می‌بستم.
اجازه بدید فرزندتان خودش تجربه کنه، بعدا مثل من به گذشته خواهد خندید.

-- بابک ، Nov 26, 2009 در ساعت 01:00 PM