رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آذر ۱۳۸۸

مرتضوی: زاکانی بیمار است

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران می‌گوید که علیرضا زاکانی نماینده محافظه‌کار مجلس، «بیمار» است و تلاش دارد «دیگران» را با خود درگیر کرده و «تنش» ایجاد کند.

اظهارات آقای مرتضوی، دو روز پس از آنکه علیرضا زاکانی اعلام کرد انتقال دستگیر‌شدگان حوادث پس از انتخابات به بازداشتگاه کهریزک، به دستور مرتضوی بوده، بیان می‌شود.

این نماینده مجلس گفته که مرتضوی را «عنصری نامطلوب» می‌داند که به راحتی با اصلاح‌طلبان «هماهنگ» می‌شده است.


سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، پس از روی کار آمدن صادق لاریجانی در قوه قضائیه، از مقام خود برکنار و به معاونت دادستان کل کشور منصوب شد.

رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش کرده‌اند که مرتضوی، نقشی اصلی در صدور احکام بازداشت فعالان سیاسی پس از انتخابات و «سرکوب» معترضان داشته است.

بخشی از گزارش این رسانه‌ها از سوی علیرضا زاکانی، عضو کمیته شش نفره مجلس که پس از انتخابات شکل گرفته، تائید شده است. اما مرتضوی امروز سه‌شنبه به خبرگزاری فارس گفته که ترجیح می‌دهد در این‌باره «سکوت» کند، چراکه «ایجاد تنش را به مصلحت» نمی‌داند.

مهر ماه امسال نیز هفته‌نامه «پنچره» نزدیک به زاکانی، گزارش کرده بود که مرتضوی از دستور آیت‌الله خامنه‌ای، مبنی بر بستن بازداشتگاه کهریزک و انتقال بازداشتی‌ها به زندان اوین سرپیچی کرده است.

مرتضوی امروز سه‌شنبه به خبرگزاری فارس گفته که ترجیح می‌دهد در این‌باره «سکوت» کند، چراکه «ایجاد تنش را به مصلحت» نمی‌داند

مرتضوی در دوران ریاست ۱۰ ساله محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه، پس از احیای دادسراها، به عنوان دادستان عمومی و انقلاب تهران منصوب شد.

گروهی از وکلای مستقل و حقوقدانان ایرانی، شیوه قضاوت مرتضوی در زمانی که رئیس شعبه ۱۴۱۰ بود را مصداق نقض بی‌طرفی قوه قضائیه و نادیده گرفتن نقش هیات منصفه می‌دانند.

مرتضوی، زمانی که دادستان تهران بود همزمان، نقش قاضی مطبوعات را بر عهده داشت و نام وی در اکثر توقیف‌ها و احکام زندان روزنامه‌نگاران به چشم می‌خورد.

نام او در پرونده زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی- کانادایی که در بازداشت دادستانی تهران کشته شد نیز به عنوان یکی از مقصران مطرح است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«دخالت» وزارت اطلاعات در حوادث اخیر

نظرهای خوانندگان

گرگهای درنده به جان هم افتاده اند . اگر حرکت مردمی ادامه پیدا کند اینها به مانند موریانه ها سرای حکومت خودرا جویده و خود به دست خود آن را فرو خواهند ریخت . زنده باد ایران . زنده باد ایرانی .

-- بی نام ، Nov 24, 2009 در ساعت 10:00 AM

سعید جون،
منتظر جسم سخت و یا داروی نظافت داخلی باش.

-- بدون نام ، Nov 24, 2009 در ساعت 10:00 AM

داره وعده خدا به تحقق می رسه

-- sabz ، Nov 24, 2009 در ساعت 10:00 AM

داروی نظافت

-- sina ، Nov 25, 2009 در ساعت 10:00 AM