رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ آذر ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بی‌اعتقادی مردم به جناح‌ها
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «وقتی جناح‌ها پوست می‌اندازند»، به بررسی دو جناح اصلاح‌طلب و محافظه‌کار در ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «با قطع نظر از اختلافات سیاسی و تفاوت‌های اساسی و ریشه‌ای که میان دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب درباره مسائل مهم سیاست خارجی و داخلی وجود دارد، این واقعیت بسیار مهم را نمی‌توان کتمان کرد که هر دو جناح هنگامی که قدرت را در اختیار دارند نسبت به اصول و ارزش‌ها اهل مسامحه می‌شوند و هنگامی که رقیب در مسند قدرت است، تسامح را کنار می‌گذارند. این یعنی پوست انداختن جناح‌ها.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «فجایعی که در هفته‌های اخیر در اطراف تهران در عرصه ناموسی رخ داد، اگر در دوران اصلاحات رخ داده بود، اصولگراها فریاد بر می‌آوردند که این فجایع از نتایج حاکمیت اصلاح‌طلب هاست. چرا اکنون اصولگراها از خود نمی‌پرسند در چهار سال و نیم حاکمیت دولت اصولگرا، چه عملکردی وجود داشته که اکنون شاهد چنین فجایع کم‌نظیری هستیم.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «زیان پوست انداختن جناح‌ها قبل از دیگران متوجه خودشان می‌شود. مردم وقتی عدم انطباق عمل‌ها با شعارها را ببینند، از جناح‌ها برمی‌گردند و به آنها بی‌اعتقاد می‌شوند.»

متن کامل سرمقاله

پروژه‌های تبلیغاتی
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «سرنوشت پروژه‌های پیش از انتخابات» از دولت خواسته است که در خصوص سرنوشت پروژه‌های مختلف اطلاع‌رسانی کند.

به نوشته مردمسالاری، «در روزهای منتهی به انتخابات و در شرایطی که رقیبان محمود احمدی‌نژاد، امکانات کمتری نسبت به او برای تبلیغات در اختیار داشتند، رئیس دولت نهم، از تمامی امکانات موجود برای تبلیغات انتخاباتی بهره می‌گرفت. یکی از مسایلی که می‌توانست نزد عامه مردم، مقبولیت بیشتری برای دولت نهم در آستانه انتخابات به ارمغان بیاورد، افتتاح پروژه‌های جدید عمرانی بود.»

این روزنامه افزوده است: «در آن زمان، منتقدان، این پروژه‌ها را به عنوان پروژه‌های تبلیغاتی دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌کردند. اکنون در شرایطی که بیش از ۵ ماه از برگزاری این انتخابات سپری شده، این پرسش بیش از هر زمان دیگری ذهن رابه خود مشعول می‌کند که اگر این پروژه‌ها آماده نبوده، چرا افتتاح شده است.»

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشته است: «اگر آماده بوده، پس چرا با گذشت این همه مدت، هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است؟ مگر نه این است که هر پروژه‌ای تنها در صورت تکمیل باید با حضور مسوولا ن مربوطه مورد بهره‌برداری رسمی قرار گیرد؟ آیا آن پروژه‌ها، پروژه‌هایی تبلیغاتی نبودند؟ و پرسش مهم‌تر، سرنوشت سایر طرح‌های دولت نهم به کجا می‌انجامد؟»

متن کامل سرمقاله

کوچ عنصر روانی
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پیام‌رسانی ناقص» در خصوص مذاکرات ایران و غرب در خصوص پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی نوشته شده است.

در روزنامه دنیای اقتصاد آمده است: «سخنانی که در یک هفته اخیر بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی از سویی و ایران از سوی دیگر ردوبدل شده است، نشان می‌دهد که پیام‌های طرفین برای یکدیگر روشن و شفاف نیست.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «عامل دیگری در کار است که مانع توافق می‌شود. آن عامل، بی‌اعتمادی مطلق و نگاه به یکدیگر از پشت دیوارهای آهنین فرضی است. این نگاه محصول دکترین سیاست خارجی غرب و ایران در تعامل با یکدیگر است. محور اصلی دکترین‌های ایران و غرب، هراس دوجانبه است. هر یک از طرفین در سیمای دیگری تهدیدی می‌بیند که دفع آن، مستلزم رصد کردن مداوم و همراه با.»

این روزنامه افزوده است: «مادام که این عنصر روانی از رابطه ایران و غرب کوچ نکرده، نمی‌توان امیدوار بود که مذاکرات فنی و موردی، راهی به سوی حل مناقشه باز کند. به لحاظ حقوقی، این مسوولیتی دوجانبه است، اما واقعیت‌های سیاسی و قدرت افزون‌تر مجموعه غرب، ایجاب می‌کند که گام اول را غرب بردارد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «سرمایه اجتماعی بسیج»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «راهکار اجتماعی تنها راه مبارزه با مواد مخدر»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «اطلاع‌رسانی جالب یک حامی احمدی‌نژاد»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «نفوذ ایران به حیاط خلوت غرب»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «فرض کنیم معامله کرده باشند...»

Share/Save/Bookmark