رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ آذر ۱۳۸۸

سلطانیه: ایران از غرب تضمین می‌خواهد

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که غرب در زمینه تامین سوخت هسته‌ای باید به تهران «تضمین» بدهد.

آقای سلطانیه امروز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت با توجه به پیشینه «بی‌اعتمادی» ایران به غرب، تهران نیاز دارد که «تضمین‌هایی» از کشور‌های غربی بگیرد.

به گفته سلطانیه، «محوری‌ترین موضوع، تضمین به موقع سوخت برای نیازمندی‌های پزشکی در ایران است.»


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

وی همچنین افزوده که ایران خواستار تامین ملاحظات اقتصادی و فنی در چگونگی تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است.

ایران برای ادامه فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران، نیازمند سوخت هسته‌ای با غنای ۲۰ درصد است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرد که سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه با دریافت اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد ایران، سوخت مورد نظر این رآکتور را تامین کنند.

ایران تاکنون پاسخی رسمی به این پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداده است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی در روز‌های گذشته به صورت شفاهی گفته‌اند که تهران اورانیوم خود را خارج نخواهد کرد و گزینه اصلی آنها خرید سوخت از کشور‌های دارنده آن است.

سلطانیه می‌گوید که اگر طرح ایران برای خرید سوخت از خارج با شکست مواجه شود، این کشور گزینه‌ دیگری ندارد جز اینکه اورانیوم مورد نیاز با غنای ۲۰ درصد را تولید ‌کند

سلطانیه در گفتگو با مجله اشپیگل هم گفته که اگر طرح ایران برای خرید سوخت از خارج با شکست مواجه شود، این کشور گزینه‌ دیگری ندارد جز اینکه اورانیوم مورد نیاز با غنای ۲۰ درصد را تولید ‌کند.

به گفته او، در ایران بیش از ۲۰۰ بیمارستان به طور فوری به اورانیوم غنی‌شده با غنای بالا نیاز دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده که ایران در ازای ارسال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، از روسیه و با واسطه فرانسه، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تحویل بگیرد، اما مقام‌های تهران می‌گویند بعد از مذاکرات علی‌اصغر سلطانیه، تصمیم نهایی در این خصوص را اتخاذ خواهند کرد.

آمریکا نیز در واکنش به مواضع جدید ایران اعلام کرده که قصد دارد به تهران، زمان بیشتری برای ارائه پاسخ بدهد.

قدرت‌های غربی امیدوارند تا با خروج بخشی از سوخت هسته‌ای و فرآوری آن در کشورهای دیگر، از نگرانی‌های آن‌ها در زمینه استفاده‌های نظامی از فناوری هسته‌ای توسط ایران، کاسته شود. ایران این نگرانی‌ها را «بی‌پایه» می‌داند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رهبرت که می گفت غرب هیچ غلطی نمی تونه بکنه حالا تو تضمینتو از غرب میخای، تو چرا به رهبری جهان اسلام و حتا ایمان توهین می کنی، من گزارشتو برهبری میدم تا بدهدت دست حزب الله لبنان تا باهات همون کاری بکنن که محسن روح الامینی کردند!

-- بدون نام ، Nov 22, 2009 در ساعت 10:00 AM

...ایران
سالهای زیاد زجر کشیده که از نظر منابع سوختی راکتور مستقل باشد حالا تو... به مقاصد پلید صهیونیسم جواب مثبت می دهی. فوری از صحنه سیاست باید خارج گردد.

-- بدون نام ، Nov 22, 2009 در ساعت 10:00 AM