رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ آذر ۱۳۸۸

آیت‌الله مقتدایی خبر ایرنا را تکذیب کرد

مرتضی مقتدایی، نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خبر خبرگزاری ایرنا به نقل از وی، مبنی بر ارائه فهرست جديدی از مراجع تقليد از سوی این جامعه را تکذیب کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا، ۲۸ آبان ماه به نقل از آقای مقتدایی اعلام کرده بود که در فهرست جدید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، «دو یا سه نفر» به فهرست مراجع تقلید هفت‌گانه گذشته اضافه خواهند شد.

مقتدایی شب گذشته در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت که «در جلسه چهارشنبه هفته گذشته طلاب و فضلای قم از بنده سئوال شد که آيا جامعه مدرسين بنا دارد که فهرست جديدي از مراجع تقليد را ارائه کند که بنده پاسخ دادم جامعه مدرسين، بنای چنين کاری را ندارد و توضيح بيشتر را از دفتر جامعه مدرسين بخواهيد.»

به گفته مقتدایی، بيشتر مراجع جايزالتقليدی که اسامی آنها در سال ۱۳۷۳ منتشر شده، «در قيد حيات هستند و مقلدان فراوانی هم دارند و در اين خصوص احساس نيازی» نمی‌شود

به گفته مقتدایی، بيشتر مراجع جايزالتقليدی که اسامی آنها در سال ۱۳۷۳ منتشر شده، «در قيد حيات هستند و مقلدان فراوانی هم دارند و در اين خصوص احساس نيازی» نمی‌شود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سال ۱۳۷۳ پس از درگذشت آیت‌الله اراکی با صدور اطلاعیه‌ای، آیت‌الله محمدفاضل لنکرانی، آیت‌الله محمدتقی بهجت، آیت‌الله علی خامنه‌ای، آیت‌الله حسین وحید خراسانی، آیت‌الله حاج میرزا جواد تبریزی، آیت‌الله موسی شبیری زنجانی و آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی را به عنوان مراجع تقلید معرفی کرد.

در فهرست ارائه شده از سوی این جامعه، اسامی مراجعی همچون آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله علی سیستانی، آیت‌الله عزالدین زنجانی، آیت‌الله صادق روحانی، آیت‌الله صادقی تهرانی و آیت‌الله قمی که از سال‌ها پیش رساله خود را منتشر کرده بودند، دیده نمی‌شد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سال ۱۳۴۰ با نام «هیات مدرسین» در حوزه علمیه قم تاسیس شد و از سال ۱۳۵۸ با نام «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» فعالیت می‌کند.

محمد یزدی، رئیس پیشین قوه قضاییه، سال ۱۳۸۶ پس از درگذشت علی‌‌اکبر مشکینی، ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را بر عهده دارد.

Share/Save/Bookmark