رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ آذر ۱۳۸۸

هشدار نسبت به افزایش خشونت‌ها در ایران

گروهی از فعالان مدنی و کنشگران سیاسی در آستانه مراسم سالگرد داریوش و پروانه فروهر؛ از قربانیان «قتل‌های زنجیره‌ای»، نسبت به افزایش خشونت‌ها در ایران هشدار دادند.

صادر کنندگان این بیانیه اعلام کرده‌اند که خشونت‌های صورت گرفته با معترضان به نتیجه انتخابات در بازداشتگاه‌هایی همچون کهریزک، ادامه خشونت‌های سال‌های اول انقلاب است که به گفتمان سیاسی ایران «آسیب جدی» وارد کرده است.


داریوش فروهر و پروانه اسکندرى

آنها هشدار داده‌اند که حاکم شدن خشونت در جامعه «دور باطلی از خشم و حذف را به ارمغان می‌آورد که راه به هیچ بیراهه‌ای هم نمی‌گشاید.»

۳۳۶ شخصیتی که این بیانیه را امضا کرده‌اند، معتقدند که اعمال خشونت در جامعه کنونی ایران، با هدف «حذف رقیب سیاسی و به کرسی نشاندن دیدگاه‌ها و احراز موقعیت سیاسی» صورت می‌گیرد.

بیانیه این کنشگران سیاسی و فعالان مدنی که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، در آستانه برگزاری مراسم کشته شدن داریوش فروهر و پروانه اسکندرى (در جریان قتل‌های زنجیره‌ای) صادر شده است.

قتل‌های زنجیره‌ای، عنوان اقدام برخی اعضای وزارت اطلاعات ایران در سال ۱۳۷۷ است که طی آن چند تن از نویسندگان و روشنفکران به دست این نیرو‌ها به قتل رسیدند.

صادر کنندگان این بیانیه اعلام کرده‌اند که خشونت‌های صورت گرفته با معترضان به نتیجه انتخابات، ادامه خشونت‌های سال‌های اول انقلاب است که به گفتمان سیاسی ایران «آسیب جدی» وارد کرده است

معروف‌ترین قربانیان این اقدام خشونت‌بار، پروانه و داریوش فروهر، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده هستند.

قتل این چهار فعال سیاسی و ادبی در سال ۱۳۷۷ روی داد و وزارت اطلاعات، مسئولیت آن را بر عهده برخی از اعضای «خودسر» خود دانست.

با گذشت بیش از ۱۰ سال از آن زمان، مقام‌های جمهوری اسلامی به خانواده این قربانیان اجازه برگزاری مراسم سالگرد آنها را نمی‌دهند.

پرونده این قتل‌ها تاکنون از سوی هیچ دادگاهی در جمهوری اسلامی به سرانجام مشخصی نرسیده است.

۳۳۶ شخصیتی که این بیانیه را امضا کرده‌اند، معتقدند که اعمال خشونت در جامعه کنونی ایران، با هدف «حذف رقیب سیاسی و به کرسی نشاندن دیدگاه‌ها و احراز موقعیت سیاسی» صورت می‌گیرد

پرستو فروهر، دختر داریوش و پروانه فروهر اعلام کرده که مراسم یادبود والدین خود را امروز یکشنبه در تهران برگزار خواهد کرد.

ماموران امنیتی سال‌ها است که مانع از برگزاری چنین مراسمی از سوی خانواده فروهرها می‌شود.

صادرکنندگان این بیانیه با گرامی داشتن یاد و خاطره این «دو سرباز نهضت ملی ایران» اعلام کرده‌اند که خشونت‌ها در ایران را محکوم کرده و «خلاف مصالح ملی و کشور» می‌دانند.

عباس امیرانتظام، طاهر احمدزاده، هرمیداس باوند، حبیب‌الله پیمان، ناصر تکمیل‌همایون، محمدعلی دادخواه، عزت‌الله سحابی، عبدالفتاح سلطانی و ابراهیم یزدی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

... ایکاش آقای بنی صدر حرفهای نگفته و آنها که با لو دادنهای بعضی ها اعدام شدند را می گفت!
و البته سلام بر شهدای گرانسگ ایرانیت پروانه و داریوش فروهر که بی پروای خطر سر در راه ایران فدا کردند! ایرانیتی که حتا اصلاحطلبان حکومتی نیز آنها را غیر خودی دانستند تا آنان ، پروانه و داریوش، این دو اسطوره ی ایرانیت پاک و مطهر بمانند و از دستبردها در امان....

-- بدون نام ، Nov 22, 2009 در ساعت 12:00 PM