رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ آذر ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

صحبت به اندازه «کوپن»
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «درباره آخرین سخن البرادعی»، به اظهارات وی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، واکنش نشان داده است.

به نوشته این روزنامه، «اظهارات اخیر رئیس آژانس که می‌تواند آخرین سخنان وی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تلقی شود و با لحن جانبدارانه‌ای از آمریکا و رئیس جمهور فریبکار این کشور همراه بود، بطور طبیعی ایجاب می‌کند به وی گفته شود هرکس می‌تواند به میزان کوپن خود صحبت نماید و نباید پایش را از گلیم خود درازتر کند.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «بکار بردن این واژه که اکنون توپ در زمین ایران قرار دارد، از عبارت‌های کهنه است که سیاستمداران به هنگام لاف زدن و برای فرافکنی از آن استفاده می‌کنند. از این جهت به آقای البرادعی توصیه می‌شود از توسل به واژه‌های پوچ و توخالی که معمولا از سوی کارشکنان مذاکرات سیاسی به استخدام در می‌آید، خودداری کند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «آقای البرادعی، آن‌چنان در مقام مدح و تبلیغ آمریکا و سیاست‌های آقای اوباما برآمده که به نظر می‌رسد مسئول تبلیغاتی کاخ سفید هم در مقام مقایسه با آقای البرادعی قطعا کم خواهد آورد.»

متن کامل سرمقاله

جنسیت به جای کیفیت
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «نگاه جنسیتی به دانشگاه‌ها» به انتقاد از طرح جداسازی دختران و پسران در دانشگاه‌ها پرداخته است.

به نوشته مردمسالاری، «مدتی است که بحث جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌های کشور دوباره مطرح شده است. دراین روزها برخی از مسوولان نظام آموزش عالی کشور تمام هم و غم خود را گذاشته‌اند تا به این موضوع رسیدگی کنند.»

این روزنامه افزوده است: «در این میان هم کسی سخنی از کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها به میان نمی‌آورد. کسی نمی‌پرسد که دانشجویان دختر و پسری که سر کلا س‌ها نشسته‌اند، از چه متونی و با چه کیفیتی استفاده می‌کنند یا چه کسی با چه سطح و دانشی به عنوان استاد به آنان چیزی می‌آموزد.»

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشته است: «باید کسانی تصمیم‌گیر بخش دانشگاهی شوند که کارشناس امور علمی و پژوهشی و سر رشته‌دار دانش باشند، نه صرفا نگاه جنسیتی. اگر این موضوع به واقعیت بپیوندد و نگاه دانش محور بر مدیریت آموزش عالی کشور حاکم شود، بی‌شک بسیاری از دغدغه‌های اخلا قی مسوولان نیز رفع خواهد شد.»

متن کامل سرمقاله

ابهت ایران
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «تیغ صعده برحلقوم وهابیت» نیز درباره اوضاع یمن و رابطه ایران با عربستان و یمن در این خصوص نوشته شده است.

در روزنامه کیهان آمده است: «تحولات یمن به سمت منطقه‌ای شدن پیش رفت و بعید نیست که به زودی دارای ابعادی بین‌المللی گردد. منطقه‌ای و بین‌المللی کردن تحولات مربوط به جهان اسلام، شیوه شناخته شده‌ای است که غرب و دنباله‌های منطقه‌ای آن دنبال می‌کنند.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «ورود علنی و عملیاتی عربستان به درگیری با شیعیان صعده به تنهایی از عجز دولت ملی عبدالله صالح و قدرت فزاینده مبارزان حوثی حکایت می‌کند در عین حال ورود عربستان سعودی به این درگیری از خامی مقامات ریاض هم خبر می‌دهد.»

این روزنامه افزوده است: «دولت‌های ریاض و صنعا با میان کشیدن پای ایران دچار یک خطای استراتژیک شده‌اند، چرا که شکست آنان به حساب شکست از ایران گذاشته می‌شود و این بر ابهت ایران می‌افزاید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «جای خالی همگرایی در جهان اسلام»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «گاز خزر، ترکمنستان و حسرت ما»

Share/Save/Bookmark