رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ آبان ۱۳۸۸

ادوار تحکیم: شکنجه‌ها در زندان پایان یابد

سازمان ادوار تحکیم وحدت با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که اعضای زندانی این سازمان را آزاد کرده و به «شکنجه‌ها» در زندان‌ها خاتمه دهند.

۹ تن از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت در حوادث پس از انتخابات دستگیر شده و اکنون در زندان به‌سر می‌برند.

در این بیانیه، آزادی بدون «قید و شرط» عبد‌الله مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم، «حداقل اقدام» قوه قضائیه برای «اعاده حیثیت» این قوه عنوان شده است.


آقای مومنی، ۳۰ خرداد ماه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد و سازمان ادوار تحکیم وحدت اعلام کرده که نگران ادامه برخورد‌های «خشونت‌بار» ماموران زندان و بازجو‌ها با این فعال دانشجویی است.

این سازمان دانشجویی، نحوه برخورد با مومنی و سیر پرونده وی را مصداق بارز «معضل نظامی‌گری و سردار محوری در دستگاه قضایی» ایران توصیف کرده است.

ادوار تحکیم وحدت افزوده که نحوه برخورد «باند کودتاچی» با عبد‌الله مومنی، نشانگر «نهایت کینه» آنها از فعالیت‌های «درخشان» این فعال دانشجویی است.

سازمان دانش آموختگان ادوار تحکیم وحدت در ماه‌های اخیر، از جمله نهاد‌های مدنی و سیاسی بوده که تحت فشار نیرو‌های امنیتی قرار داشته است. بسیاری از اعضای سازمان در این مدت، تحت تعقیب قرار گرفته‌ و یا در بازداشت نیروهای امنیتی بوده‌اند.

ادوار تحکیم وحدت افزوده که نحوه برخورد «باند کودتاچی» با عبد‌الله مومنی، نشانگر «نهایت کینه» آنها از فعالیت‌های «درخشان» این فعال دانشجویی است

علاوه بر احمد زید‌آبادی و عبدالله مومنی؛ حسن اسدی زیدآبادی، محمد صادقی، حجت شریفی، سلمان سیما، کوهزاد اسماعیلی، موسی ساکت، خانم نفیسه زارع کهن و مهرداد بزرگ دیگر اعضای زندانی سازمان ادوار تحکیم هستند.

سازمان دانش‌آموختگان ایران اعلام کرده که «به خود می‌بالد که به دستیاری دیگر گروه‌ها و سازمان‌های اصلاح‌طلب و تحول‌خواه در کنار این مردم ایستاده است و البته، مدت‌هاست که هزینه این ایستادگی را نیز می‌پردازد.»

۱۷ آبان ماه نیز فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) اعلام کردند که نگران «شکنجه و بدرفتاری» با اعضای بازداشت‌شده سازمان ادوار تحکیم وحدت هستند.

در این اطلاعیه آمده که بازداشت این افراد تنها به دلیل فعالیت‌های «مسالمت‌آمیز» آنها صورت گرفته است.

«بازداشت شش دانشجو در تهران»
وب‌سایت امیرکبیر نیز در گزارشی، از بازداشت شش دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی در تهران خبر داده است.

به گزارش این وب‌سایت، حمید قهوه‌چیان، علیرضا موسوی، احمد میرطاهری، علیرضا زرگر، امیر کاظم‌پور و یاسر معصومی، عصر روز پنج‌شنبه در یک کافی‌شاپ در تهران بازداشت شده و به مکان نامعلومی انتقال داده شده‌اند.

حمید قهوه چیان، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، علیرضا موسوی دانشجوی فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و چهار دانشجوی دیگر از دانشجویان اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی هستند.

مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سینا شکوهی و البرز زاهدی از «دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه‌ها» نیز در همین روز بازداشت شده‌اند.

بازداشت دانشجویان در آستانه فرارسیدن ۱۶ آذر (روز دانشجو) صورت می‌گیرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

16 آذر به ياد دوستان دربندمان مي‌آييم. و ترسي از كودتاگران كوته بين و ترسو نداريم. تا آزادي همه ايرانيان دربند مبارزه ادامه دارد.

-- عصمت ، Nov 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

با سلام به تحکیمیان! بنده شرمسارم از این حکومت نامردان! این اسلام آزادیکش، این کشور در بند! آری با فرزندانم و پدر و مادر پیرم و دوستانم در شانزده آذر و هر زمان که لازم باشد در خیابان خواهم آمد! هر قدر این حکومت سرسختی کند نهضت بیشتر بسوی انقلاب خواهد رفت! آری سرها بریده دیدیم بی جرم و بی جنایت!
و بدبختانه و از سر اجبار،
سر بدار بینیم پر جرم و پر جنایت!
...
زنده باد جمهوری ایرانی
...
و زنده باد جنبش سبز ایران و به امید انقلاب!

-- بدون نام ، Nov 21, 2009 در ساعت 01:00 PM