رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ آبان ۱۳۸۸

ایران به قطعنامه سازمان ملل اعتراض کرد

ایران به تصویب قطعنامه کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل که نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را محکوم کرده است، اعتراض کرد.

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز گذشته قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد.

این قطعنامه، جمهوری اسلامی را به خاطر نقض «جدی، ممتد و مکرر» حقوق بشر از جمله در دوران پس از انتخابات محکوم کرده است.


محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل

محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در واکنش به ارائه این قطعنامه به سازمان ملل، کشور‌های غربی را به «استفاده ابزاری» از موضوع حقوق بشر برای رسیدن به «اغراض سیاسی» متهم کرده است.

آقای خزاعی گفت که این اقدامات می‌تواند اعتبار و وجهه سازمان ملل و سازوکار‌های حقوق بشری آن را «تخریب» کند.

او افزود که «نباید، چند کشور خاص، مفاهیم عالی انسانی را منحصر به خود بدانند و با برخوردهای سیاسی، دوگانه و گزینشی، این مفاهیم ارزشمند را به ابزاری برای تامین مطامع سیاسی خود تقلیل دهند.»

خزاعی با اشاره به کارنامه حقوق بشری بانیان قطعنامه، اظهار داشت: «بانیان قطعنامه ضد ایرانی، ابتدا باید از کشورهای خود شروع کنند. این کشورها عموما خود ناقض حقوق بشر هستند»

وی اظهار داشت: «برخوردهای گزینشی و استانداردهای دوگانه بر مبنای ملاحظات سیاسی، اکنون از حالت استثناء خارج شده و خود به یک قاعده بازی تبدیل شده است.»

خزاعی همچنین با اشاره به کارنامه «غیر قابل قبول» حقوق بشری بانیان قطعنامه، اظهار داشت: «بانیان قطعنامه ضد ایرانی، ابتدا باید از کشورهای خود شروع کنند. این کشورها عموما خود ناقض حقوق بشر هستند.»

قطعنامه سازمان ملل که از سوی کانادا ارائه شده، با ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران، واکنش دولت این کشور به اعترضات پس از انتخابات اخیر را محکوم کرده است.

قرار است مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۲ کشور عضو، این قطعنامه را در تاریخی که هنوز مشخص نشده، رسمی کند. از سال ۱۹۸۵ به این‌سو، این بیست‌ودومین بار است که این مجمع، مسئله حقوق بشر در ایران را در دستور کار قرار داده ‌است.

در جریان سرکوب اعتراضات پس از انتخابات دهم ریاست ‌جمهوری در ایران، بیش از چهار هزار نفر بازداشت شدند. محاکمه ۱۴۰ تن از بازداشت‌شدگان، از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش شده ‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تصویب قطعنامه علیه ایران در سازمان ملل

نظرهای خوانندگان

قطعنامه ای که هیچ ارزشی ندارد چون بدون پشتوانه اجرائی است 30 سال است ملت ایران گروگان چند آخوند است سازمان ملل تنها سازمان دول شده است

-- امین ، Nov 21, 2009 در ساعت 12:00 PM

آقای خزاعی چه می خواهی ثابت کنی! حتی اگر کشوری ناقض حقوق بشر هست دلیلی نیست که جنابعالی و دیگر همدستانتان خون مردم خودتون را تو شیشه کنید و سنگ مردم کشورهای دیگر را به سینه بزنید! این بدیهی است که هر کشوری بایستی مشکل موجود در کشور خودش را حل کنه! پس چرا این مشکل را که نقض حقوق بشر نام دارد حل نمی کنی! شما و همکارانتان که خیال می کنید در کنار قبله ی همه عالم نشسته اید پس چرا خودتان از خودتان الگویی برتر برای کشورهای دیگر قرار نداده اید! و در عوض مردم را در زندانها و خیابان و کوی و برزن مورد تهاجم و تجاوز قرار داده اید؟
تا کی می خواهید به چاپلوسی برای سود اربابان بی منطق و کله پوکتون ادامه بدهید و از این حرفها بزنید؟

-- مسعود ازپارس ، Nov 21, 2009 در ساعت 12:00 PM

خزاعي مزدور لابد انتظار داري حقوق انساني و بشر را در كهريزك ملاها به دنيا نشان دهي يا در كشتار 1367 و ... شرم بر شما باد.

-- راحله ، Nov 21, 2009 در ساعت 12:00 PM

من که سر در نیاوردم اینا تا کی می خوان ازین روش قدیمی و نخ نمای استاندارد دوگانه استفاده کنن!! بابا رو هم حدی داره، اگر نمره اونا در زمینه حقوق بشر 17 باشه شما 0 گرفتین!!

-- eX ، Nov 21, 2009 در ساعت 12:00 PM

چند باردیگه باید مطرح بشه تا قطعی بشه؟؟ تازمانی که همه ملت (آدم حسابی ها رو میگم! نه جیره خوران و مزدوران...) یکی یکی شکنجه و اعدام بشن؟؟؟ چه حقوق بشری چه کشکی ؟؟ شما هم مردم دنیا رو مسخره کردید؟؟؟کورین یا کر؟؟؟ دولتی که به مردمش تجاوز میکنه. تازه میخوان تصمیم بگیرن که قطعی بشه یا نه؟؟

-- بدون نام ، Nov 21, 2009 در ساعت 12:00 PM