رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ آبان ۱۳۸۸

مراسم تحلیف کرزی با حضور مقام‌های بین‌المللی

باوجود انتقادهای گسترده بین‌المللی از حامد کرزی، مراسم تحلیف وی با حضور شماری از مقامات ارشد غربی و کشورهای منطقه در کابل برگزار شد.

در این مراسم، رئیس جمهوری پاکستان، معاون رئیس جمهوری ایران، وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، امارات متحده عربی، ترکیه و نمایندگان ارشد شمار زیادی از کشورهای جهان و رهبران محلی شرکت کرده بودند.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان پس ادای مراسم سوگند، از اولویت‌های دومین دوره ریاست جمهوری پنج ساله‌اش سخن گفت و بر استقلال بیشتر دولت آینده تاکید کرد.


رویترز

وی از حضور مردم و نامزدان رقیب در انتخابات، به عنوان «گامی رو به جلو» و «بلوغ سیاسی افتخار‌آمیز» یاد کرد که «نظام مردم سالار» این کشور را به پیش برد.

کرزی در عین حال، از رقبایش برای مشارکت در حکومت آینده افغانستان دعوت کرد.

وی همچنین به تصویب قانون «جنجالی» انتخابات این کشور اشاره کرد که باید در دور آینده دولت وی به تصویب مجلس نمایندگان برسد. رسیدگی «کمی و کیفی» به نیروهای امنیتی داخلی طی پنج سال آینده برای تامین امنیت و ثبات کشور و هموار شدن خروج قوای بین‌المللی از افغانستان از دیگر مسائل مورد اشاره کرزی بود.

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه اظهار داشت که رسانه‌ها با تبلیغات‌شان، این کشور را «بدنام» کردند، اما او تصمیم دارد به این موضوع به صورت جدی رسیدگی کند.


ادای احترام کرزی به قرآن(رویترز)

کرزی وعده داد که با «فساد و کشت مواد مخدر» به عنوان «تهدیدهای جدی»، مبارزه می‌کند و اصلاحات اداری در نظام آینده را تقویت خواهد کرد.

وی از گزینش وزیران متخصص و متعهد در کابینه آینده نام برد و گفت که در انتخابت این افراد، دقت بیشتری خواهد کرد تا افراد «با تقوا، متخصص وخادم ملت» انتخاب شوند.

رئیس جمهوری افغانستان از سیاست مبتنی بر احترام متقابل با کشورهای همسایه و جهان و توسعه روابط در طول پنج سال آینده نام برد و به ویژه از پادشاه عربستان به خاطرکمک به آشتی با مخالفان قدردانی کرد و خواستار نقش‌آفرینی بیشتر وی در این زمینه شد.

حامد کرزی در عین حال، ضمن قدردانی از کمک‌های بین‌المللی، خواستار دقت بیشتر نظامیان خارجی در عملیات نظامی شد که به گفته وی موجب کشته شدن غیرنظامیان می‌شود.


هیلاری کلینتون و ریچارد هالبروک فرستاده ویژه اوباما در امور افغانستان به کرزی تبریک می‌گویند(AP)

وی افزود که باید حتی دستگیری و نگهداری افراد مظنون نیز از طریق نیروهای امنیتی این کشور انجام شود و در مورد عملکرد خارجی‌ها «شفافیت» بیشتری به وجود آید تا اعتماد مردم جلب شود.

احمد ضیاء رفعت، کارشناس مسائل سیاسی، برگزاری مراسم ادای سوگند با حضور«قابل توجه» متحدان منتقد غربی را، برای تقویت حکومت آینده حامد کرزی امیدوار کننده دانست.

هرچند وی، «لحن» سخنرانی حامد کرزی در این مراسم را خشک و رسمی خواند که برای مردم عادی چندان خوشایند نبود و از ضعف «دفاع مطابق بر آمار» کرزی از دولتش انتقاد کرد، اما افزود که مراسم تحلیف نشان داد که «بنای کار» حکومت آینده افغانستان بر همکاری بیشتر جهانی استوار خواهد بود.

این کارشناس افغان، اشاره اجمالی کرزی به کشورهای حامی افغانستان و مطرح نکردن نام بریتانیا در این فهرست را نشانه ناخرسندی وی از «سیاست‌های تند» گوردون براون دانست.

Share/Save/Bookmark