رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ آبان ۱۳۸۸

وزیر خارجه مصر به ایران دعوت شد

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران، همتای مصری خود را برای سفر به تهران دعوت کرد.

ایران و مصر از سال ۱۹۸۰ رابطه دیپلماتیک ندارند و دعوت جمهوری اسلامی از یک مقام بلند‌پایه مصری برای سفر به این کشور، در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

خبرگزاری ایسنا امروز شنبه گزارش کرده که آقای متکی در دیدار با علاء‌الدین حسن یوسف، رئیس جدید دفتر حافظ منافع مصر در تهران، از همتای مصری خود به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد دعوت کرده که به ایران سفر کند.


دیدار وزیر خارجه ایران و رئیس جدید دفتر حافظ منافع مصر در تهران

وزیر امور خارجه ایران اظهار امیدواری کرده که تهران و قاهره بتوانند در «بستر تفاهم مشترک و منافع متقابل، گام‌های جدیدی برای خدمت به مصالح کشورهای اسلامی» بردارند.

متکی همچنین مواضع دولت مصر در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران را «منطقی و اصولی» دانسته است.

روابط سیاسی بین مصر و ایران درسال ۱۹۸۰ یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران، در اعتراض به رسمیت شناختن دولت اسرائیل از سوی مصر، پذیرفتن شاه ایران در این کشور و حمایت قاهره از عراق در جریان جنگ هشت ساله عراق و ایران، قطع شد.

متکی در دیدار با علاء‌الدین حسن یوسف، رئیس جدید دفتر حافظ منافع مصر در تهران، از همتای مصری خود به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد دعوت کرده که به ایران سفر کند

دو کشور از آن تاریخ تاکنون تنها دارای دفتر حافظ منافع در تهران و قاهره هستند.

۱۸ آذر ماه سال گذشته گروهی از دانشجویان وابسته به جنبش عدالتخواه، در اعتراض به مواضع مصر درباره جنگ غزه، با مواد آتش‌زا به دفتر حافظ منافع مصر در تهران حمله‌ور شدند که این اقدام منجر به تیره‌تر شدن روابط دو کشور شد.

مصر در جریان مناقشه اسرائیل و حماس، مانع ارسال کمک‌های مستقیم ایران به این منطقه شده و بارها اعلام کرد که محموله‌های ارسالی باید با نظارت اسرائیل و دولت تشکیلات خودگردان محمود عباس وارد غزه شوند.

فروردین ماه امسال نیز، مصر ۲۵ نفر را به اتهام «جاسوسی برای حزب‌الله» در این کشور بازداشت کرد که این اقدام با اعتراض مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد.

وزیر امور خارجه ایران اظهار امیدواری کرده که تهران و قاهره بتوانند در «بستر تفاهم مشترک و منافع متقابل، گام‌های جدیدی برای خدمت به مصالح کشورهای اسلامی» بردارند

منوچهر متکی ۲۶ فروردین ماه در واکنش به این اقدام قاهره گفت که «تهمت‌ها و برچسب‌های» مصر به سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، «نخ‌نما و کهنه» شده است.

مقام‌های مصری، ۱۱ بهمن ماه سال گذشته نیز رهبر حزب‌الله لبنان را «عامل» ایران در منطقه معرفی کرده بودند.

احمد ابوالغیظ وزیرخارجه مصر گفته بود که ایران، حماس و حزب‌الله، «با همکاری هم تلاش می‌کنند که در راستای منافع ایران، برای این کشور فرصت فرار از فشار قدرت‌های غربی بر سر مسئله‌ای هسته‌ای را فراهم کنند.»

مقام‌های ایران در سال‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که آماده بازگشایی سفارت مصر در تهران هستند، اما قاهره چندان تمایلی به این کار از خود نشان نداده است.

یکی از موانعی که گفته می‌شود در برقراری رابطه مجدد ایران و مصر وجود دارد، نام‌گذاری خیابانی در تهران به نام خالد اسلامبولی قاتل انور سادات، رئیس‌جمهوری پیشین مصر است.

Share/Save/Bookmark