رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ آبان ۱۳۸۸

سومین تجمع خانواده‌های زندانیان سیاسی

جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی رویدادهای اخیر ایران با تجمع در برابر ساختمان قوه قضائیه در تهران بار دیگر خواستار آزادی این زندانیان و رسیدگی به وضعیت آنان شدند. این سومین تجمع خانواده‌ها طی چند ماه گذشته‌است.

«سرعت در تشکیل دادگاه‌ها و آزادی فوری عزیزان دربند با تخفیف در قرار»، «اجازه انتخاب وکیل و معرفی عوامل بازدارنده از این حق قانونی» و «تشکیل دادگاه صالحه به صورت علنی» از جمله خواسته‌های تجمع‌کنندگان است.

طی پنج ماه گذشته بیش از چهار هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات بازداشت شده‌اند. بسیاری از چهره‌های سرشناس سیاسی، دانشجویی، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در میان دستگیرشدگان هستند.

تجمع‌کنندگان در برابر ساختمان دادگستری همچنان خواستار «معرفی عوامل فشار بر برخی خانواده‌های زندانیان بعد از انتخابات» شده‌اند.

برخی اخبار منتشر شده، حاکی از فشار نیروهای امنیتی به خانواده‌های زندانیان برای سکوت و مصاحبه نکردن با رسانه‌ها درباره وضعیت فرزندانشان است.

به گزارش تارنمای نوروز، پایگاه خبری جبهه مشارکت خانواده شماری از سران اصلاح‌طلب، فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران بازداشت شده پس از دوساعت تجمع در برابر قوه قضاییه، موفق به گفت‌وگو با نمایندگان این قوه شدند.

درپی این تجمع دفتر کل دادستانی اعلام کرد که روز دوشنبه هفته آینده خانواده‌ها می‌توانند طی یک جلسه خواسته‌هایشان را با دادستان کل کشور مطرح کنند.

کمیته نمایندگی و پیگیری بازداشت‌های غیرقانونی بعد از انتخابات، اعلام کرده‌است که تجمع بعدی خانواده‌ها هفته آینده برگزار خواهد شد

خانواده‌های زندانیان سیاسی پیش از این اعلام کرده بودند در صورت رسیدگی نشدن به خواسته‌هایشان از سوی مقامات دست به تحصن و اعتصاب غذا زده و به مراجع بین‌المللی شکایت خواهند کرد.

کمیته نمایندگی و پیگیری بازداشت‌های غیرقانونی بعد از انتخابات، از برگزاری تجمع بعدی خانواده‌ها در هفته آینده خبر داده است. خانواده‌های زندانیان سیاسی می‌گویند تا آزادی تمام بازداشت‌شدگان اعتراضات خود را ادامه خواهند داد.

Share/Save/Bookmark