رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ آبان ۱۳۸۸
رهبر اپوزیسیون اریتره:

«ایران از اریتره به یمن سلاح می‌برد»

یکی از رهبران اپوزیسون کشور آفریقایی اریتره این هفته گفت که «ایران برای رساندن سلاح به شورشیان یمن از خاک اریتره استفاده می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری عمومی هلند (آن.ان.پ) بشیر اسحاق، رهبر اپوزیسیون اریتره در این باره گفت:
«سلاح‌ها به سواحل اریتره به ویژه به ساحل شهر عصب آورده می‌شوند و شورشیان از آن‌جا این سلاح‌ها را شبانه به یمن قاچاق می‌کنند.»

کشور اریتره در شرق دریای سرخ و روبه‌روی یمن و عربستان سعودی واقع شده‌است. شهر عصب در جنوبی‌ترین نقطه اریتره قرار دارد.


محل بندر عصب (assab) در کنار دریای سرخ

دولت اریتره از زمان صدور حکم بازداشت عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی، با نگرانی مواجه شده و در جست‌وجوی متحدان جدید است.

ایالات متحده در منطقه شاخ آفریقا از اتیوپی، دشمن دیرینه اریتره پشتیبانی می‌کند و اریتره با این‌که کشوری مسیحی است برای مقابله با این امر، با سودان و ایران نزدیکی سیاسی پیدا کرده‌است.

شورشیان شمال یمن بیش از پنج سال است که در استان صَعده با نیروهای دولتی یمن درگیرند. این شورشیان خواستار تشکیل دولتی شیعه در منطقه خود هستند. دولت یمن ایران را به پشتیبانی از شیعیان زیدی آن کشور متهم می‌کند.
خانواده حوثی که رهبری شورشیان را برعهده دارند اتهام دریافت پول از ایران را رد می‌کنند.

یمن ماه گذشته گفت که پنج ایرانی را که محموله‌ای از اسلحه برای شورشیان می‌بردند دستگیر کرده‌است. صداوسیمای ایران این گفته دولت یمن را «دروغ رسانه‌ای» نامید.

به گفته رادیوی بین‌المللی فرانسه، یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با کشتی‌ها و تجهیزات خود از ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ در بندر عصب مستقر شده‌اند.

گفته می‌شود یگان‌های سپاه پاسداران با کشتی‌ها و تجهیزات خود از دسامبر ۲۰۰۸ در بندر عصب مستقر شده‌اند

نیروی هوایی عربستان بارها مواضع شیعیان حوثی در جنوب یمن را بمباران کرده‌اند و منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در این رابطه این هفته از کشور‌های منطقه خواست تا در امور داخلی یمن دخالت نکنند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز در جدید‌ترین شماره خود، قطع پخش ماهواره‌ای تلویزیون عرب زبان العالم، متعلق به ایران از ماهوار‌ه‌های عرب‌ست و نایل‌ست را مرتبط با مسائل یمن دانسته است.

زیدی‌ها که ۱۵ درصد از جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند کوچک‌ترین گروه در مذهب شیعه و از نظر فکری نزدیک‌ترین فرقه به اهل ست به شمار می‌روند. این گروه از شیعیان از هواداران زید بن علی الحسین برادر محمد باقر امام پنجم شیعیان هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

BEJAYE INKE NAME IRAN DAR BARGARAARIYE DUSTIHA BASHAD HAR JA DARGIRI AST RADE PAYE IRAN HAM HAST.

-- FATEMEH ، Nov 12, 2009 در ساعت 02:08 PM

دنيا نفهميد كه ايران به بهانه محافظت از كشتي‌هاي تجاري ايران در برابر دزدان دريايي سومالي نيروهاي پاسدار و تجهزاتشان را به منطقه منتقل كرده است. و جبهه يمن را فعال نمود.

-- sudn ، Nov 12, 2009 در ساعت 02:08 PM

وقتی‌ سران سپاه اینگونه سرمایه ملی‌ ایران را چپاول میکنند و به حسابهای شخصی‌ خود واریز میکنند،از بیگانه چه انتظاری می‌‌شد داشت؟ سپاه از سرمایه ملی‌ حقی‌ برای ملت ایران قائل نیست. از نظر سپاه پاسداران ملت سوریه، سران حماس،گروه ال کیدا، و مردم فلسطین حق بیشتری از ملت ایران دارند. بیگانه وقتی‌ می‌بیند هر روز دولت کودتا قراردادهای ننگین میبندد و مفت مفت دارد ایران را به بای میدهد.و می‌بیند از خورد و بزرگ این دولت هر لحظه مشغول لمباندن سرمایه ملی‌ هستند، معلوم است در این وانفسای بخور بخور کوتاه نمی‌‌آید و اگر دستش برسد کوتاهی‌ نمیکند.

-- shamim ، Nov 13, 2009 در ساعت 02:08 PM