رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ آبان ۱۳۸۸
آیت‌الله صانعی:

«استعمار از استبداد در ایران حمایت می‌کند»

آیت‌الله یوسف صانعی با انتشار اطلاعیه‌ای، «قدرت‌های استعماری» را به حمایت از «دولت‌های مستبد» در ایران متهم کرد.

آقای صانعی در اطلاعیه‌ای که امروز یکشنبه به مناسبت ۱۳ آبان منتشر کرده، افزوده که «استعمار قدیم و جدید» در گذشته و حال، برای «بهره‌کشی»، از «حکومت‌های مستبد» حمایت کرده‌ است.

در ایران همه ساله در ۱۳ آبان به مناسبت سالگرد تصرف سفارت آمریکا در تهران، تظاهراتی در «محکومیت» سیاست‌های کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.


هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، اعلام کرده‌اند که قصد دارند در مراسم ۱۳ آبان ماه شرکت کنند.

معترضان به نتیجه انتخابات در ۲۷ شهریور ماه نیز همزمان با برگزاری راهپیمایی روز قدس، با حضور در خیابان‌های برخی شهر‌های ایران، علیه دولت برآمده از انتخابات اخیر شعار داده بودند.

آیت‌الله یوسف صانعی از جمله مراجع تقلیدی است که در چهار ماه گذشته با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به وضعیت موجود ایران اعتراض کرده است.

«در جامعه‌ای که نخبگان آن مورد بی‌مهری و دانشگاه‌ها و مردمش مورد حمله قرار گرفته و گرفتار قید و بند شده و مردمان آن جامعه نامحرم تلقی می‌گردند، مطمئناً استکبار خارجی و استبداد داخلی در دستیابی به منافع خود، کم‌هزینه‌ترین و پرمنفعت‌ترین راه را به دست آورده است»

این مرجع تقلید شیعه در جدید‌ترین اطلاعیه خود که مرتبط با وضعیت کنونی ایران است، اعلام کرده که حمایت «قدرت‌های استعماری» از حکومت‌های مستبد در ایران، «نشانگر و دلیلی دیگر بر این واقعیت است که استعمار و استبداد، دو روی یک سکه‌اند.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «هیچ‌گاه دولت‌های قدرتمند استعماری و استبدادی شرق و غرب، برای جلوگیری از ظلم و ستم و رسیدن مردم به حقوق، عدالت و آزادی‌های فطریشان، هزینه‌ای نپرداخته‌اند.»

آقای صانعی همچنین اعلام کرده که «منافع ظالمانه و جائرانه» قدرت‌های استعماری، تعیین کننده «روابط و برخوردشان با سایر کشورها» بوده است.

این مرجع تقلید شیعه در ادامه اطلاعیه خود آورده است: «در جامعه‌ای که نخبگان آن مورد بی‌مهری و دانشگاه‌ها و مردمش مورد حمله، هجمه و... قرار گرفته و گرفتار قید و بند شده و مردمان آن جامعه نامحرم تلقی می‌گردند، مطمئناً استکبار خارجی و استبداد داخلی در دستیابی به منافع خود، کم‌هزینه‌ترین و پرمنفعت‌ترین راه را به دست آورده است.»

«حمایت قدرت‌های استعماری از حکومت‌های مستبد در ایران، نشانگر و دلیلی دیگر بر این واقعیت است که استعمار و استبداد، دو روی یک سکه‌اند»

آقای صانعی همچنین خطاب به رهبران «قدرت‌های استعماری» گفته که «ملت با پایداری خود و گرامیداشت چنین روزهایی(۱۳ آبان)، نقشه‌های شوم پشت پرده و آشکاری را که بر خلاف منافع و حقوق مردم ایران کشیده شده و می‌شود، خنثی و عقیم نموده و به خودشان باز می‌گردانند.»

در ایران اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ۲۲ خرداد ماه پس از آنکه وزارت کشور و آیت‌الله خامنه‌ای، محمود احمدی‌نژاد را پیروز اعلام کردند، در تهران و برخی شهرها آغاز شد که بر اثر هجوم نیرو‌های لباس شخصی و پلیس به معترضان، تعداد زیادی کشته و زخمی شدند.

بازداشت‌های گسترده به همراه توقیف نشریات و فیلتر شدن ده‌ها سایت، از دیگر اتفاقاتی بود که در چهار ماه گذشته در ایران رخ داده است.

در این مدت، معترضان به نتیجه انتخابات از هر فرصتی برای نشان دادن اعتراض‌ها به وضعیت موجود ایران استفاده کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

٣٠ سال طول کشید تا آقای صانعی که خود قبلا در مجلس خبرگان «استعماری» فعال بودند متوجه شدند که «مستعمره» ولایت فقیه دنباله حکومت های «استعماری» پادشاهان سابق است. هیهات از مسلمانانی که از قرآن دور گشته و مرجع خود را که بر طبق قرآن در انحصار خداوند است در اختیار بشری چه به این اسم و چه به آن نام و چه به این عنوان خود ساخه دینی و یا چه به ان عنوان خود قلم کرده دینی قرار دهند.

-- بدون نام ، Nov 1, 2009 در ساعت 02:00 PM

خدا حفظ كند اين آقای صانعی را چون چيز فهم حرف حساب زن است

-- بدون نام ، Nov 1, 2009 در ساعت 02:00 PM

درست است .سی سال طول کشید که سروش و امثال او و آن ها که در اطلاعات سپاه بودند فهمیدند که چه خبر است .کاملا هم نه !

-- sadegh ، Nov 1, 2009 در ساعت 02:00 PM

خوب گفتی، اما یخده شل گفتی و خیلی هم دیر گفتی!

«استعمار از استبداد در ایران حمایت می‌کند» و در ادامه و تکمیل آن عرض کنم:

و مستبدان ایرانی هم در مسابقه و رقابت برای نوکری این استعمارگران و دریافت مواجب از ایشان، دست به هرگونه سازش، جنایت و کشتاری می زنند و از همه گونه ایدئولوژی مذهبی یا سیاسی یا ملی نیز برای اثبات "حقانیت و صداقت" خود استفاده می کنند!

معترضه: "حقانیت و صداقت" : دو عنصری که در هیچکدام از این مستبدان داخلی نوکرصفت یا اربابان استعمارگر خارجی ایشان وجود ندارد!

در ضمن، این هم یادمان نرود که "حقاً و صادقانه" باید پذیرفت که حساب شرکتهای نفتی و تجاری و سیاستمداران خود فروخته ی کشورهای دیگر که مجریان اصلی استعمار هستند از ملتهای آن کشورها که همچون خود ایرانیان تحت سلطه آن شرکتها هستند بیرون است.

-- افلاطون ، Nov 1, 2009 در ساعت 02:00 PM

كدام قدرت استعماري مستقيما از ج ا و دولت كودتا حمايت كرده و منافع بي شماري در ايران دارد؟
روسيه و چين
اشغال سفارت آمريكا كه توطئه هواداران شوروي بود آمريكا را از ايران بيرون و شوروي و اعراب را جايگزين آن كرد٠ وضعيت ايران از نظر دموكراسي و حقوق بشر روز به روز بدتر شد ٠مثل تمام كشورهاي ديگر در حلقه چين و روسيه (كره شمالي و كوبا و برمه و ....) اما بر عكس دولتهاي محور آمريكا دو دسته هستند يكي مثل مصر و عربستان كه ديكتاتوري دارند ولي دسته دوم انبوه كشورهاي در حال پيشرفت و توسعه كه هر روز كارنامه درخشانتري از حقوق بشر و دموكراسي دارند مثل
تركيه و سنگاپور و تايوان و كره جنوبي و مالزي و آفريقاي جنوبي و اندونزي و ٠٠٠٠
تمام كشورهايي كه از شوروي جدا و نزديك به مدار غرب شدند هم از دموكراسي و حقوق بشر برخوردار شدند
مثل چك و لهستان و كرواسي و مجارستان و اوكراين و ٠٠٠٠
چه قدرت استعماري با كارت ج ا بازي مي كند ؟ روسيه
سهم ايران از درياي خزر از ۵٠ به ١١ درصد
نفت و گاز شمال در انحصار روسيه
صنايع اتمي و هوايي و دريايي و ماشين هاي سنگين و نفت و اهن و گاز و نظامي ؟ روسيه
چه قدرت استعماري مانع تحريم در شوراي امنيت و پشتيبان ج ا است ؟
روسيه و چين
چه قدرت استعماري از كودتا حمايت كرد؟
روسيه
چرا كمونيستهاي روسي و خط امامي ها دوباره يادشان افتاد از اشغال سفارت آمريكا دفاع و با شعار جمهوري ايراني و مرگ بر روسيه و نه غزه نه لبنان مخالفت كنند؟
طرح وحدت بين برادران خط امامي چپ و رهبري راست دارد زمينه سازي مي شود٠
چه چيزي گير چپ روسي مي آيد؟
آنها هر وقت بحث مذاكره با آمريكا پيش مي آيد حتي اگر محدود و فقط وقت كشي براي حفظ نظام باشد دست و بدنشان مي لرزد و ماشين تبليغاتيشان عليه آمريكا كه هيچ نفوذي در ج ا ندارد(به گفته خود اينها ج ا در تمام عمليات تروريستي در همه جاي جهان عليه آمريكا دست دارد و ميخواهد بمب اتمي بسازد) به كار مي افتد٠
آيت الله صانعي حتما مي دانند
كه از ماست كه بر ماست
حتي چين و روسيه و ويتنام هم فهميدند به جاي استبداد و جنايت عليه خودشان و بشريت و انداختن گناه به گردن آمريكا بهتر است مثل آمريكا و متحدانش بروند دنبال اقتصاد آزادتر و توليد حتي با كمك سرمايه خارجي .
كي كمونيست هاي ايراني ميهن ما را رها مي كنند تا خودش خودش را بسازد و از ماجراجويي و آلت دست روسيه وچين شدن بيايد بيرون ؟

-- simin ، Nov 2, 2009 در ساعت 02:00 PM

چون آخوندها در دهان همه لگد زده‌اند و هیچ‌کس غیر از آخوند اجازه اظهار نظر انتقادی ندارد مجبور هستیم در میان خود آخوندها به دنبال حرف‌های انتقادی به خودشان بگردیم. این یادمان نرود و این آخوندهای منتقد برایمان رهبر و بت نشوند. اگر این فشار و خشونت تعصبی اسلامی آخوندها نبود الان صدها روشن‌فکر منتقد و سخنانشان منطقی‌شان در خبرها می‌درخشید و حرف‌های این آخوندهای منتقد در میانشان اصلاً ارزشی پیدا نمی‌کرد.

-- از دین آزاد ، Nov 2, 2009 در ساعت 02:00 PM