رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آبان ۱۳۸۸

حکم اعدام برای هشت مسلمان شیعه در یمن

دادگاهی در یمن، هشت شیعه عضو گروه الحوثی را به اعدام محکوم کرد و برای ۱۳ عضو دیگر این گروه نیز از پنج تا ۱۲ سال مجازات حبس صادر کرد.

این افراد متهم هستند که در درگیری‌های مرگبار سال گذشته نزدیک پایتخت یمن، دست داشته‌اند. در این درگیری‌ها در سال ۲۰۰۸ صد‌ها تن کشته شدند.

با صدور حکم این هشت نفر، تعداد کسانی که به اتهام عضویت در گروه‌های مسلح و دست داشتن در حملات تروریستی در یمن، به مرگ محکوم شده‌اند به ۳۴ نفر رسید.

به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه، افرادی که امروز محاکمه شدند، عضو گروه الحوثی متشکل از ۲۰۰ شبه‌نظامی هستند که به صورت تدریجی به اتهام شرکت در درگیری‌های بین ماه مارس و ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ محاکمه می‌شوند.


شورشیان الحوثی پس از صدور حکم اعدام برای هشت نفر شعار سر می‌دهند(رویترز)

ارتش یمن در ماه اوت امسال، عملیات بر ضد شبه‌نظامیان الحوثی در کوهستان‌های شمال این کشور به منظور ریشه کن کردن آنها آغاز کرد.

به گفته شبه‌نظامیان، ده‌ها تن در این درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

شورشیان حوثی، اقلیتی از شیعیان زیدی و پیرو حسین الحوثی، روحانی شیعه که در سال ۲۰۰۴ و آغاز درگیری‌ها با ارتش کشته شد، هستند.

آنها خواستار خودمختاری بیشتر و افزایش نقش مذهب خود در یمن هستند. یمن کشوری سنی‌نشین است، ولی زیدی‌ها که شعبه‌ای از شیعه به‌ شمار می‌آیند، در شمال این کشور در اکثریت هستند.

آنها می‌گویند که نسبت به جامعه شیعیان در یمن تبعیض روا می‌شود و عربستان سعودی در این خصوص از دولت این کشور حمایت می‌کند.

Share/Save/Bookmark