رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آبان ۱۳۸۸
هیلاری کلینتون:

«منتظر نتیجه گفت‌وگوها می‌مانیم»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده امروز جمعه خبر داد که کشورش منتظر به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا وقت آن شده تا گفت‌وگو با ایران متوقف شده و به تحریم‌های جدید فکر شود گفت:

«بگذاریم این جریان فعلی روند خودش را طی کند.»

وی امروز گفته‌بود که ایالات متحده «هنوز در حال تعیین نوع پاسخ ایران به پیشنهاد آژانس اتمی است.»

از سوی دیگر امروز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، به نقل از «یک مقام آگاه» نوشت: «جمهوری اسلامی تنها نگاه مثبت خود به مذاکرات را اعلام و خاطرنشان کرده‌است که برمبنای ملاحظات فنی و اقتصادی خود در خصوص چگونگی تأمین سوخت رآکتور تهران آماده ادامه مذاکرات است.»

این خبرگزاری افزود:
«این در حالی است که پیام تهران اساساً حاوی پاسخ به پیش‌نویس توافقنامه نبوده و در صورت برگزاری دور بعدی مذاکرات، جمهوری اسلامی نظر و نه پاسخ خود را در مذاکره اعلام خواهد کرد.»


گروهی از رسانه‌های داخل ایران و هم‌چنین دیپلمات‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین معتقدند که تهران خواهان اصلاحاتی در پیشنهاد محمد البرادعی است.
محمد البرادعی، مدیرکل دیدبان هسته‌ای سازمان ملل پیشنهاد خروج بخشی از سوخت هسته‌ای از ایران را داده تا به این وسیله از نگرانی غرب در مورد استفاده‌های احتمالی نظامی از این فناوری بکاهد.

رسانه‌های ایران معتقدند که مقامات ایرانی مایل به ارسال اورانیوم خلوص پایین به‌طور یکجا نیستند و به ارسال تدریجی تمایل بیشتری دارند.
پیشنهاد آقای البرادعی اینست که ایران ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را یکجا ارسال کند تا از این طریق ذخیره کافی برای غنی‌سازی بالاتر و در سطح ساخت بمب اتم در دست نداشته‌باشد.

قدرت‌های غربی احتمال می‌دهند ایران از برنامه هسته‌ای خود مقاصد نظامی داشته‌باشد. ایران این امر را مردود می‌داند.

برخی رسانه‌های بریتانیایی، از قول «دیپلمات‌های آگاه از جزئیات مذاکرات» نقل کرده‌اند که ایران خواستار ارسال تدریجی اورانیوم به خارج و هم‌چنین ارسال محموله دوم پس از دریافت اولین محموله سوخت است.
برخی دیگر از خبرگزاری‌های بریتانیایی نیز از «عدم تمایل مقامات جمهوری اسلامی از خروج اورانیوم از ایران» سخن گفته‌اند.

واشنگتن سعی دارد درباره پاسخ «شفاهی» که ایران این هفته در رابطه با این پیشنهاد به آژانس داده اطلاعات بیشتری حاصل کند.
فرانسه خواستار پاسخ فوری و کتبی از ایران شده و رهبران اتحادیه اروپا نیز امروز جمعه از ایران خواستند تا این پیشنهاد را بپذیرد.

رهبران اتحادیه اروپا: توافق ایران با پیشنهاد آژانس، راه را برای بهبود روابط میان اتحادیه اروپا و ایران خواهد گشود

رهبران این اتحادیه در بروکسل، تأکید کردند که توافق ایران با پیشنهاد آژانس،‌ «به اعتمادسازی طرفین کمک خواهد کرد.» رهبران اتحادیه اروپا افزودند که پیشرفت در این توافق «راه را برای بهبود روابط میان اتحادیه اروپا و ایران و همکاری سودمند دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فنی خواهد گشود.»

اما کارل بیلت، وزیر خارجه سوئد که کشورش ریاست ادواری اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، جریان پاسخ‌دهی ایران به این پیشنهاد را «وقت‌کشی و یک حقه قدیمی» توصیف کرده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

salam khanome klinton
agar gharb vaghean negarane sakhtane bomb atomi dar iran ast,behtar ast shoma ham kami kotah biaeid va ba pishnahade behaghe dolate iran movafeghat namaeid.agar fekr mikonid ke iraniyan darand vaghtkoshi mikonand,shoma zarfe modate kotahi uraniome ghani shodeh20% ra be iran tahvil dahid va bedin vasile khatme bazi moosh o gorbe khodetan ba jomhri eslami ra mojeb shavid.dar gheyre in sorat hameh iraniyan motavajeh khahand shod ke shoma haman maghased ra darid ke dolatmardane irani be an eshareh kardehand.M

-- mansour piry khanghah ، Oct 30, 2009 در ساعت 02:17 PM

دوست عزیز منصور، هنوز هیچ نشده و آژانس از موضع خود پایین نیامده موتور دروغ گوئی و پرت و پلا گفتن احمدی‌نژاد در مشهد برای توجیه فضاحت خود به کار افتاد. شاید حتی طرح یارانه‌ها نیز در آستینش بوده که باز اذهان را متوجه مسائل دیگر کند. رهبر عالیقدر نیز که ظاهرا در سواحل دریای خزر و کاخ مبارکشان استراحت فرموده اند و تجدید قوا کرده اند نیز در جبهه‌ دیگر خود نمایی می‌‌کنند. این همه بی‌ حیایی واقعا شگفت انگیز است . دولت بی‌ کفایتی‌ که نه فقط با شهروندان مخالف خود بلکه با شهروندان موافق خود نیز صداقت ندارد چاره یی جز لیچار بافتن در پناه سپاه مزدور خود ندارد. بیخود نیست که موج جدیدی از دستگیری روزنامه نگاران و بستن روزنامه‌ها بلند می‌‌شود تا مردم به بیکفایتی دولت در انجام ابتدایی‌ترین وظایف ملی‌ و بین المللی خود پی نبرند.

غافل از آن که آوازهٔ سکوت عدالت خواهی و آزادی طلبی مردم ایران حتی از مرز‌های ایران فرا تر رفته است و بر وجدان آگاه مردم جهان نیز نقش زده است.

-- ستاره ت ، Oct 31, 2009 در ساعت 02:17 PM