رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آبان ۱۳۸۸

جلوگیری از تجدیدنظر در حکم کیان تاجبخش

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید مقامات قضایی ایران به وکیل کیان تاجبخش، از بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری، اجازه تجدیدنظر خواهی در پرونده موکلش را نمی‌دهند.

کیان تاجبخش،جامعه شناس ایرانی – آمریکایی، به اتهام «براندازی نظام» به ۱۵ سال زندان محکوم شده‌است.

دادگاه بدوی روز بیست و هشتم مهرماه، حکم وی را اعلام کرد و بر اساس قوانین ایران، متهم حق دارد ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ حکم، تقاضای تجدیدنظر بدهد.

بنا به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر، در ۱۰ روزی که از صدور حکم اولیه کیان تاجبخش می‌گذرد، مقامات قضایی بطور مکرر مانع تشکیل پرونده از سوی وکیل وی شده‌اند.

مقامات قضایی در پی اعتراض وکیل تاجبخش به او گفته‌اند: «این قانون ماست و ما خودمان می‌توانیم با آن هر کاری بکنیم.»

به گفته هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران: «این‌گونه برخورد خودسرانه با قانون، نشان می‌دهد که حاکمیت قانون در ایران هیچ معنایی ندارد»

مقامات قضایی در پی اعتراض وکیل تاجبخش به او گفته‌اند: «این قانون ماست و ما خودمان می‌توانیم با آن هر کاری بکنیم»

وی این برخورد مقامات قضایی را تاییدی بر «سیاسی» بودن بازداشت، دادگاهی کردن و صدور حکم برای آقای تاجبخش می‌داند.

موارد ذکرشده برای محکومیت کیان تاجبخش عبارتند از: «اقدام ضد امنیت کشور از طریق عضویت در شبکه اینترنتی مربوط به گری سیگ عضو سازمان سیا در جهت تحریک مردم به آشوب و اغتشاش در انتخابات ریاست جمهوری، جاسوسی و ارتباط با عناصر بیگانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، قبول سمت مشاوره بنیاد برانداز سوروس در ایران در جهت طراحی براندازی نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی و ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت و مراجع رسمی کشور، اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب و حرکات غیرمتعارف و ایجاد ترس و وحشت در جامعه».

کمپین بین‌المللی حقوق بشر خواستار بررسی پرونده کیان تاجبخش از سوی رئیس قوه قضاییه شده و از آیت‌الله لاریجانی در خواست کرده بخاطر نقض قوانین در این پرونده، دستور تشکیل یک دادگاه تجدید نظر بی‌طرف را صادر کند.

در دو ماه گذشته صدها نفر از معترضان به نتایج انتخابات محاکمه شده‌اند. بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر با «نمایشی» خواندن این دادگاه‌ها، عدم رعایت آئین‌های دادرسی در این پرونده‌ها را محکوم کرده‌اند. در هفته‌های اخیر دادگاه، برای شماری از بازداشت‌شدگان حبس‌های سنگین چندساله صادر کرده‌است.

Share/Save/Bookmark