رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آبان ۱۳۸۸

واکنش بریتانیا به حکم اولیه رسام

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا از حکم دادگاه ایران علیه حسین رسام، کارمند سفارت بریتانیا در تهران به شدت انتقاد کرد.

به گزارش رسانه‌های بریتانیا، وی با احضار سفیر ایران در لندن به وی گفت:
«محکوم کردم آقای رسام، حمله‌ای به کلیه جامعه دیپلماتیک در ایران است.»

بنا بر گزارش‌ها، دادگاه، ‌حسین رسام را که در جریان اعتراضات انتخاباتی اخیر دستگیر شده‌است به چهار سال زندان محکوم کرده‌است.
آقای میبیلند این حکم را «به شدت نگران‌کننده» خواند و افزود:

«چنین تصمیمی کاملاً غیر منصفانه است و نشان‌دهنده ادامه آزار کارمندان سفارت است، کارمندانی که به وظایف عادی و قانونی خود مشغولند.»

اتحادیه اروپا نیز امروز، همبستگی خود با بریتانیا را اعلام و از حکم زندان آقای رسام ابراز نگرانی کرد.
در بیانیه این اتحادیه آمده‌است: «اتحادیه اروپا این حکم را غیر موجه و شدید می‌داند و خواستار لغو سریع آن است.»

آقای میلیبند: چنین تصمیمی نشان‌دهنده ادامه آزار کارمندان سفارت است

این اتحادیه در پیامی که به سفیر ایران در استکهلم فرستاده تأکید کرده‌است که «هر اقدامی علیه هریک از اعضای این اتحادیه اقدام علیه تمامی اعضای آن است.»

«چهار سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از ارائه خدمات در سفارت‌خانه‌های خارجی» حکم صادر شده برای حسین رسام است.

حسین رسام ۴۴ ساله، تحلیل‌گر مسائل ایران در سفارت بریتانیا در تهران است که روز ۲۷ ژوئن همراه با هشت تن دیگر از کارکنان ایرانی این سفارتخانه دستگیر شد.

اتهام «مشارکت در راه‌اندازی اعتراض‌های خیابانی در تهران» و «اقدام علیه امنیت ملی» توسط دادگاه به او زده شده و وی متهم است که «سرکرده و استراتژیست اصلی و پشت پرده تلاش‌های سفارت بریتانیا برای ایجاد بلوا و ناآرامی» در تهران در روزهای پس از انتخابات بوده است.

پیش از این، دیوید میلیبند ادعاهای ایران در این مورد را «بی‌اساس» خوانده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

agar nimi az anche jomhoori eslami migooyad,dar morede in nokare ajnabi sehat dashte bashad,motmaenan be ou erfagh shodeh ast va maghamate iran az tars be in khaene khodfrookhteh engelis baj dadehand.sarfe nazar az inke che dolati dar iran hokomat mikonad,bayad ba nokarane ajnabi va jasoosane pastfetrateshan beshedat moghabeleh nemood.agar mokhalefe edam naboodam,100% tagazaye hokme edam baraye hameh khaenin be keshvar va mardome mosalman o gheyre mosalmane IRANI ra mikardam.nang o nefrat bar khodforoshane ajnabiparast.M

-- mansour piry khanghah ، Oct 29, 2009 در ساعت 11:36 AM