رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آبان ۱۳۸۸

جایزه صلح برای رامین جهانبگلو

رامین جهانبگلو، فیلسوف و نویسنده ایرانی برنده سی‌امین جایزه صلح انجمن سازمان ملل در اسپانیا شد.
رامین جهانبگلو که به اتهام «ارتباط با بیگانه» ۱۲۵ روز در زندان‌های جمهوری اسلامی به‌سر برده از استادان دانشگاه و نظریه‌پردازان سیاسی ایرانی مقیم کانادا است.

اهداکنندگان این جایزه، دلیل اهدای آن به آقای جهانبگلو را «سهم او در زمینه درک فلسفه غرب در ایران» ذکر کرده و افزودند:
«او به عنوان یکی از اعضای اصلی جنبش روشن‌فکری ایران یکی از نخستین اندیشمندان آن کشور است که درباره منابع فلسفی خشونت‌گریزی بر پایه آرمان‌های مهاتما گاندی و مارتین لوتر کینگ سخن گفته‌است.»


رامین جهانبگلو در برنامه اعترافات سیما، عکس از رادیو زمانه

سازمان اعطاکننده این جایزه یعنی «یوان‌اِی» (انجمن سازمان ملل)، یک سازمان غیر دولتی است که از سال ۱۹۶۲ در بارسلون اسپانیا مستقر است و از سوی سازمان ملل متحد به‌رسمیت شناخته شده‌است.

اهداف این سازمان پیش‌برد اصول سازمان ملل، حقوق بشر و آزادی عنوان شده‌است.

رامین جهانبگلو که با سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد مخالف است در اردیبهشت ۱۳۸۵ هنگام ورود به ایران در فرودگاه مهرآباد دستگیر شد و پس از تحمل زندان و گرفته شدن اعتراف، با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.

از آقای جهانبگلو کتاب‌ها و نوشتارهای فراوانی در زمینه فلسفه غرب و نوگرایی انتشار یافته‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جایزه ایست به حق.

-- بدون نام ، Oct 29, 2009 در ساعت 11:08 AM

هر کس ذره ای شک داشت که این مزدوران جاسوس غرب هستند حالا دیگر کسی نباید
در خائن و .... لیس بودن این عاملین کسی
نباید شک کند. هر روز منابع مالی از طریق جوایز به این ...های حرفه چاسوس ذکر شده در بالا، شادی صدر، عبادی، گنجی ، خواهران برومند کرد ودیگر ...های غرب
داده می شود و افراد بیشتری با این ...ها
آشنا می شوند. نابود باد دشمنان ایران و خودفروشان. جایزه پیام اخوان مزدور و نوکر و
...... صهیونیسم کجاست؟

-- بدون نام ، Oct 29, 2009 در ساعت 11:08 AM

بدون نام خان، اندکی فکر کن، خوب است این غربی های کافر این دستگاه را برای شما مئونین ساخته اند تا تو بتوانی در آن فریاد کنی! اخر تو و رهبر فرزانه ات که سرتا پاتان در رنگ و کفش و کلاه و غرب است، شما که اگر غرب نباشد و مثلا نتوانید آسپرین غربی مصرف کنید و یا داروهای قوه باه برای رهبرتان تهیه کنید او دق خواهد کرد و خواهد مرد، شما که با اسلحه و مهمات و پول به تمامی تروریستهای جهان مستمری می دهید، شما که نه تنها خودتان به دختران و پسران ایرانی تجاوز می کنید بلکه آنها را می دهید بدست برادران تروریستتان حزب الهی های لبنان و حماس الهی های فلسطین تا آنها هم بنوایی برسند، شما که دختران و پسران ایرانی را زیر تجاوز و شکنجه و باتوم به مقعد و چوب جارو به ماتحت زجر کش و شهید می کنید، شما که سی سال است که جنایت می کنید، شما که سی سال است ازاله ی بکارت می کنید، خب آقای بسیار محترم بگذار حالا جایزه ای هم بدهند به رامین جهانبگلو، بگذار رامین که توانسته از به شهادت رسیدن زیر تجاوز برادران شما از ایران بگریزد اقلا بتواند شعار بدهد که برادران متجاوز تو ، برادران سرکوبگر تو هم حق حیات دارند و نباید آنان را کشت، برای تو هم خوب است!
ولی تو هم این شعار را بخاطر بسپار:
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Oct 30, 2009 در ساعت 11:08 AM

جهانبگلو مخالف خشونت است و موافق بحث و گفتگو. در راه نشر این طرز تفکر هم زحمت کشیده هم درد زندان و «اعتراف». جایزه صلح حقش است. آقای بی نام اما ظاهرا موافق خشونت و بی عدالتی است. پس طبیعی است که جهانبگلو - و کلا متفکران - را بیگانه و یا در خدمت «دشمن» بداند. من که هر بار یک ایرانی جایزه صلح میبرد خوشحال و به آینده ایران امیدوار میشوم.

-- مهستی ، Oct 30, 2009 در ساعت 11:08 AM