رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آبان ۱۳۸۸

«ایران آماده همکاری هسته‌ای است»

محمود احمدی‌نژاد امروز در مشهد گفت که «غربی‌ها از موضع تقابل به موضع تعامل و همکاری رسیده‌اند» و از «استقبال جمهوری اسلامی از تغییر رفتار غرب» خبر داد.
وی در عین حال اظهار داشت که در موارد هسته‌ای «یک سر سوزن» عقب‌نشینی نمی‌کند.


محمود احمدی‌نژاد در مشهد

وی در سخنرانی خود در نخستین سفر استانی از دور سوم با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران خطاب به غربیان گفت:
«امروز می‌گویید که می‌خواهید رفتارتان را عوض کنید، ما از این امر استقبال می‌کنیم و دستی که صادقانه به سمت ما دراز شود را می‌فشاریم.»

سخنان آقای احمدی‌نژاد هم‌زمان با خبر ارائه پاسخ ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان می‌شود.
ایران، امروز پنج‌شنبه پاسخ خود به پیشنهاد ارسال اورانیوم لازم برای رآکتور تهران به خارج را به آژانس ارائه کرده‌است. قدرت‌های غربی امیدوارند با خروج این سوخت از ایران از احتمال «ساخت بمب اتمی در ایران» بکاهند.

محمود احمدی‌نژاد: خوشبختانه شرایط برای همکاری‌های هسته‌ای در سطح بین‌المللی فراهم شده است

محمود احمدی‌نژاد و دیگر مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها اعلام کرده‌بودند که «پرونده هسته‌ای ایران مختومه است و دیگر جای مذاکره ندارد.»
با این وجود جمهوری اسلامی با شرکت در مذاکرات اخیر در وین اتریش، نسبت به پیش‌نویس طرح خروج اورانیوم نظر مثبت نشان داده‌است.

آقای احمدی‌نژاد امروز در سخنرانی خود افزود:
«خوشبختانه شرایط برای همکاری‌های هسته‌ای در سطح بین‌المللی فراهم شده است.»

وی در بخشی دیگر از سخنرانی خود کسانی را که در ایران نسبت به مسئله پاسخ‌های منفی گذشته به درخواست‌های هسته‌ای آژانس اتمی و تحریم‌های جهانی علیه ایران ابراز نگرانی کرده‌اند «ستون پنجم دشمن» نامید.

آقای احمدی‌نژاد گفت:
«آن‌ها به جای ایستادگی در برابر دشمن تحت شعارهایی مانند تدبیر و تعقل فرزندان این ملت را به سازش دعوت کردند و به مثابه ستون پنجم دشمن تلاش می‌کردند.»

مخالفان سیاست‌های هسته‌ای دولت محمود احمدی‌نژاد، تحریم‌های فزاینده ناشی از آن را برای اقتصاد ایران «بسیار زیان‌بار» ارزیابی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اصرار بیش از حد احمدی‌نژاد برای غلبه بر "غربی ها" دیگر بیش از حد بچه گانه شده است و این با سیاست‌های دیگر دولت که حاصل آن نابودی صنعت داخلی‌، کشاورزی و به با د دادن سرمایه‌های مادی و انسانی‌ این کشور به نفع "غربی ها" است مغا یرت زیادی دارد،(از دید احمدی نژاد سرمایه داری چین و روسیه دوست و غم خوار مردم ایرانند حال آن که انباشت سرمایه‌‌های چین در بانک‌های آمریکا یکی‌ از دلایل مهم بحران اقتصادی اخیر است که تسلسل آن همچنان ادامه دارد) حتی اگر بار همهٔ گرفتاری‌های امروز ایران به گردن احمدی نژاد نباشد، به نظر من چهار سال زمان کمی‌ نبوده است که دستکم نشانه‌های بهبود ظاهر شده باشد.

اگر از زاویه دیگری به مساله نگاه کنیم، کره زمین دیگر نه تنها تحمل جنگ و ویرانی را ندارد بلکه حتی این تولید انبوه نیز سلامت زمین را به مخاترات جدی افکنده و رسالت جدیدی برای انسان معاصر ایجاد کرده است که همان تشویق به توسعه فعالیت‌هایی‌ است که ضمن رفع نیازهای ضروری و ایجاد اشتغال بیش از این به حیات کره زمین و در نتیجه زندگی‌ انسان‌ها صدمه نزند.

تحقق چنین امر بزرگی جز با ایجاد نهاد‌ها و موسسات ملی‌ و بین‌المللی رسمی‌ و غیر رسمی‌ و جز با احترام به مفاد آن و اجرای احکام آن میسّر نیست. در "عصر انرژی اتمی‌" شمشیر را از رو بسته اید؟
این همه سرّ و صدا از جانب احمدی نژاد برای منحرف کردن اذهان مردم از چیست؟ جوانان هوشمند ایرانی‌ چه مسلمان شیعه و یا سنی و یا دگر اندیشان دیگر دیر یا زود به پاسخ این سؤال دست می‌‌یابند.

-- ستاره ت ، Oct 30, 2009 در ساعت 02:31 PM