رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آبان ۱۳۸۸

مشاور باراک اوباما به ایران هشدار داد

ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به ایران هشدار داد که واشینگتن در صورت ادامه رفتار «مقابله‌جویانه» تهران درباره فعالیت‌های اتمی‌اش، دست به اقدامات «ملموس» خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام نظامی افزوده که اگر ایران با درخواست‌های جامعه جهانی «مقابله» کند، آمریکا تمام گزینه‌ها در خصوص این کشور را مدنظر خواهد داشت.

رادیو و تلویزیون دولتی ایران اعلام کرده‌اند که تهران چارچوب کلی پیش‌نویس توافقنامه وین را پذیرفته، اما خواستار اعمال «اصلاحات مهمی» در آن است.

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اروپا در واکنش به این گزارش، گفته که گمان نمی‌کند این پیش‌نویس نیاز به تغییرات جدی داشته باشد.


ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا

برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه نیز واکنش نسبتا تندی نسبت به این پیشنهاد ایران نشان داده است.

آقای کوشنر گفته که ایران قصد «خریدن وقت» دارد که این مسئله می‌تواند منجر به اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه تهران شود.

ژنرال جونز در جمع گروهی از هواداران اسرائیل در واشینگتن افزوده که زمان عمل به تعهدات، از سوی ایران فرا رسیده است.

وی گفته که آمریکا در مدت کوتاهی منتظر نتیجه تعامل‌ میان طرفین خواهد بود و در صورتی که نتیجه مشخصی حاصل نشود، خود را برای اقدامات بعدی آماده خواهد کرد.

به گفته این ژنرال آمریکایی، موافقت ایران برای ارسال بخش قابل توجهی از اورانیوم با غلظت پایین خود به خارج، «گام مثبتی» است.

این مقام نظامی افزوده که اگر ایران با درخواست‌های جامعه جهانی «مقابله» کند، آمریکا تمام گزینه‌ها در خصوص این کشور را مدنظر خواهد داشت

یان کلی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز گذشته گفته که واشینگتن همچنان در انتظار پاسخ ایران به پیش‌نویس توافقنامه وین است.

آقای کلی افزوده که «ما قبل از آنکه هر اقدامی انجام دهیم، منتظر پاسخ مقامات ایرانی می‌مانیم. چیزی که ما منتظر آن هستیم پاسخ به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

براساس پیش‌نویس این توافقنامه، قرار است ایران ۷۵ درصد از اورانیوم خود که با خلوص ۳.۵ درصد غنی کرده را در اختیار روسیه قرار دهد و به ازای آن، اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۱۹.۷۵ دریافت کند.

در این پیش‌نویس، فرانسه نیز به عنوان کشور واسط عمل کرده و با دریافت اورانیوم غنی‌شده از روسیه، آن را به شکل لوله‌های سوخت که تنها قابلیت استفاده در مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران را دارد، به ایران تحویل خواهد داد.

ایران قرار بود جمعه گذشته نظر خود در این خصوص را به اطلاع مقام‌های آژانس برساند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که تا فردا (پنجشنبه) پاسخ خود را ارائه خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای کوشنر خیلی دیر وزیر خارجه فرانسه شد وخیلی دیر به صدا در آمد. ایران اسلامی اقلاً پانزده سال است که وقت میخرد (وچه ارزان) و دنیا را خواب برده است، تاکی آب ببردش.

-- شاهد ، Oct 28, 2009 در ساعت 11:00 AM