رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ آبان ۱۳۸۸

سولانا: پیش‌نویس وین نیازی به تغییر ندارد

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که پیش‌نویش توافقنامه وین، نیازی به «تغییرات اساسی» ندارد، چرا که دستیابی به این توافق، «معامله» خوبی است.

اظهارات آقای سولانا در واکنش به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تمایل ایران به برخی تغییرات در توافقنامه وین صورت گرفته است.

تلویزیون عرب‌زبان العالم به نقل از یک مقام جمهوری اسلامی اعلام کرده که ایران با چارچوب کلی پیش‌نویس این توافقنامه، موافق بوده، اما خواستار «اصلاح مهمی» در آن است.


خاویر سولانا(رویترز)

براساس پیش‌نویس این توافقنامه، قرار است ایران ۷۵ درصد از اورانیوم خود که با خلوص ۳.۵ درصد غنی کرده را در اختیار روسیه قرار دهد و به ازای آن، اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۱۹.۷۵ دریافت کند.

در این پیش‌نویس، فرانسه نیز به عنوان کشور واسط عمل کرده و با دریافت اورانیوم غنی‌شده از روسیه، آن را به شکل لوله‌های سوخت که تنها قابلیت استفاده در مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران را دارد، به ایران تحویل خواهد داد.

ایران قرار بود جمعه گذشته نظر خود در این خصوص را به اطلاع مقام‌های آژانس برساند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که تا دو روز دیگر پاسخ خود را ارائه خواهند کرد.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا نیز روز گذشته در لوکزامبورگ از «تعلل و وقت‌کشی ایران» در ارائه پاسخ به این پیش‌نویس انتقاد کرده‌اند.

به گفته وزیر خارجه فرانسه، منطقه خاورمیانه در شرایط «ملتهبی» به سر می‌برد و در صورتی که ایران با «زمان بازی» کند، دست به اقدام ‌«خطرناکی» خواهد زد

غرب امیدوار است با خروج بخش قابل توجهی از ذخایر اورانیوم ایران، نگرانی‌ها درباره احتمال دستیابی تهران به بمب هسته‌ای کاهش یابد.

در مقابل علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با این پیش‌نویس، کشور‌های غربی را متهم به «فریبکاری» و تلاش برای «محروم» کردن ایران از غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای خود کرده است.

برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه نیز در واکنش به ابراز تمایل ایران برای اعمال برخی اصلاحات در پیش‌نویس توافقنامه وین، آن را «نشانه‌ای بد» دانسته است.

آقای کوشنر گفته که ایران قصد «خریدن وقت» دارد که این مسئله می‌تواند منجر به اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه تهران شود.

به گفته وزیر خارجه فرانسه، منطقه خاورمیانه در شرایط «ملتهبی» به سر می‌برد و در صورتی که ایران با «زمان بازی» کند، دست به اقدام ‌«خطرناکی» خواهد زد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بلکه این خود رژیم است که باید تغییر پیدا کند

-- مردم ، Oct 28, 2009 در ساعت 07:13 PM

روسیه و چین نوکر خود را باندازه ای چرخانده اند که این بی چاره راه را گم کرده و خود را به در ودیوار میزند . گفته اند « خود کرده را تدبیر نیست».گردن کلفتی و جام زهر را که یادتان نرفته .

-- بهنام ، Oct 28, 2009 در ساعت 07:13 PM

امیدوارم همچنان مقامات جمهوری اسلامی همچنان کله شقی کنند تا غرب که مهمترین دغدغه اش در رابطه با ایران مسئله هسته ای ان است را مجبور به گرفتن تصمیمات سرسختانه تری راجع ایران بگیرد تا از این اب گل الود که مقامات دولت کودتا وغرب درست کرده ان ملت ایران به ازادی ودمکراسی واقعی دست یابد واز چنگال این رژیم فاشیست نجات یابد

-- moji ، Oct 31, 2009 در ساعت 07:13 PM

ملت ایران از یاد نمیبرند که چگونه اقای خمینی جام زهر را نوشیدواینبار نوبت اقای خامنه ای هست که جام زهر را سر بکشد

-- رضا ، Nov 1, 2009 در ساعت 07:13 PM