رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ آبان ۱۳۸۸

نگرانی اروپا از «نقض» حقوق بشر در ایران

سوئد رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از «نقض حقوق» بشر در ایران پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این کشور انتقاد و ابزار نگرانی کرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود با «اصرار» از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که روزنامه‌نگاران و کسانی که با اتهام‌های سیاسی بازداشت شده‌اند را آزاد کنند.

این اتحادیه اعلام کرده که «از زیر پا گذاشتن آزادی بیان و آزادی مطبوعات» در ایران متاسف است.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود با «اصرار» از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که روزنامه‌نگاران و کسانی که با اتهام‌های سیاسی بازداشت شده‌اند را آزاد کنند

در این بیانیه به نام‌ افرادی همچون بهزاد نبوی، احمد زید‌آبادی، بهمن احمدی امویی، کیان تاجبخش، محسن میردامادی و محمد قوچانی اشاره شده است.

این اتحادیه در بخش دیگری از بیانیه خود از گزارش‌ها درباره بدرفتاری‌ها با دستگیرشدگان حوادث اخیر در بازداشتگاه‌ها ابراز «بیزاری» کرده و تاکید کرده که مقام‌های جمهوری اسلامی در این خصوص باید تحقیقات کاملی انجام دهند.

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین از محاکمه گروهی ۱۵۰ نفر از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر ابراز نگرانی شده و برگزاری چنین دادگاه‌هایی مخالف با «معیار‌های بین‌المللی» ارزیابی شده است.

در این بیانیه به نام‌ افرادی همچون بهزاد نبوی، احمد زید‌آبادی، بهمن احمدی امویی، کیان تاجبخش، محسن میردامادی و محمد قوچانی اشاره شده است

اتحادیه اروپا آورده که برگزاری این دادگاه‌ها «در بسیاری از موارد به طور فاحش مغایر با قانون اساسی و قوانین ایران است.»

این اتحادیه همچنین صدور احکام اعدام برای چهار متهم حوادث اخیر را نیز محکوم کرده و اعلام کرده است: «به نظر می‌رسد این افراد پیش از انتخابات دستگیر شده باشند، ولی در دادگاه نمایشی، بدون در نظر گرفتن عدالت و بدون تناسب با معیارهای بین‌المللی حقوق بشر محکوم شده‌اند.»

این برای چندمین‌بار طی یک سال اخیر است که اتحادیه اروپا از «نقض حقوق بشر» در ایران انتقاد می‌کند.

بیانیه سوئد رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در شرایطی منتشر می‌شود که روز گذشته ایران با احضار سفیر این کشور در تهران، نسبت به «نقض حقوق بشر» در اروپا نگرانی کرده بود.

Share/Save/Bookmark