رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ آبان ۱۳۸۸

انتقاد آمریکا از برخورد با اقلیت‌های مذهبی در ایران

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد آزادی‌های مذهبی در جهان، از برخورد جمهوری اسلامی با اقلیت‌های مذهبی در ایران انتقاد کرد.

در این گزارش که امروز چهارشنبه منتشر شده است، ایران به «فضاسازی تهدیدآمیز» علیه اقلیت‌های بهایی، مسیحی و یهودیان متهم شده است.

در این گزارش آمده است که آزار و اذیت، دستگیری و زندانی کردن اقلیت‌های مذهبی در ایران همچنان ادامه دارد.


AP

این گزارش، حوادث روی داده علیه اقلیت‌های مذهبی در ایران را از ۱۱ تیر ۱۳۸۷ تا ۹ تیر ۱۳۸۸ مورد بررسی قرار داده است.

وزارت خارجه آمریکا افزوده که در این مدت، رسانه‌های وابسته به دولت ایران بر شدت فشار‌ها بر اقلیت‌های دینی افزوده‌اند.

در این گزارش همچنین به دستگیری، بازداشت طولانی‌ مدت، ممنوعیت از تحصیل و مصادره اموال بهایی‌ها در ایران نیز اشاره شده است.

اظهارات «تردید‌آمیز» محمود احمدی‌نژاد در خصوص «هولوکاست» و سخنان تند «ضدیهودی» وی از دیگر محور‌های این گزارش به شمار می‌رود.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که در این مدت، رسانه‌های وابسته به دولت ایران بر شدت فشار‌ها بر اقلیت‌های دینی افزوده‌اند

در بخش دیگری از گزارش وزارت خارجه آمریکا به بازداشت، دستگیری، سرکوب و مصادر اموال دراویش در ایران اشاره شده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که دولت ایران در مدت مورد اشاره، برخی از کلیسا‌ها را بسته و برخی از کسانی که دین خود را تغییر داده‌اند را بازداشت کرده است.

شهریور سال گذشته نیز وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود درباره آزادی‌های مذهبی، از ایران به خاطر «رفتار خشن و ظالمانه نسبت به اقلیت‌های مذهبی» انتقاد کرده بود.

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا آمده است که آزادی مذهب در ایران رو به «وخامت» نهاده و گفتار و کردار حکومت برای «تقریبا تمامی گروه‌های غیر شیعه و بخصوص بهائیان، درویشان، مسیحیان انجیلی و اعضای جامعه یهودی، فضای تهدید‌آمیزی» ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، «حبس، آزار، ارعاب و تبعیض به خاطر اعتقادات مذهبی» از سوی مقامات جمهوری اسلامی ادامه دارد.

براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، پیروان مذاهبی که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نشده‌اند، مانند بهائیان، «از آزادی عمل به فرائض دین خود محروم هستند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اسم من شیعه است . من فرزند،خلف اسلامم. قداره کشم . علم و کتل بلند می کنم . با زنجیر خودم را می زنم با باتوم ترا. تفریحم سر قبر رفتن ... مرده هاست، هم خودم گریه می کنم و هم گریه ترا در می آورم برای تو هم یک ردیف قبر از کس و کارت چیده ام ...یک کتاب است و یک پیغمبر، بقیه هری . نه بهائی ، نه یهودی و نه مسیحی. اسم من شیعه است. ناز شستم.

-- نادره ، Oct 27, 2009 در ساعت 01:00 PM