رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آبان ۱۳۸۸

دیده‌بان حقوق بشر: احکام متهمان لغو شود

دید‌ه‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از قوه قضائیه ایران خواست که در اسرع وقت، احکام صادر شده علیه گروهی از متهمان حوادث پس از انتخابات را لغو کند.

دیده‌بان حقوق بشر، صدور این احکام را نتیجه برگزاری دادگاه‌های «غیرعادلانه‌ای» دانسته که در آن، متهمان از داشتن وکیل اختیاری منع شده بودند.

آن‌طور که در بیانیه این سازمان آمده است: «مقام‌های قضایی ایران بارها با درخواست زندانیان برای دسترسی به وکیل» مخالفت کرده‌اند.


سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه گفته که «احکام مرگی که به دنبال دادگاه‌های ناعادلانه صادر شده، نشانه استهزاء دستگاه قضایی ایران است.»

این مقام دیده‌بان حقوق بشر افزوده «افرادی که مسئول صدور این احکام هستند، باید این احکام را لغو کنند.»

ده‌ها تن از سیاستمداران برجسته اصلاح‌طلب، روشنفکران و روزنامه‌نگاران در جریان حوادث پس از انتخابات در ایران دستگیر و به دادگاه‌هایی فرستاده شده‌اند که به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر از «استانداردهای بین‌المللی دادگاه‌های عادلانه» تبعیت نمی‌کنند.

منابعی به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که حسین درخشان به «جاسوسی» متهم و مجبور به «اعترافاتی شده که علیه اصلاح‌طلبان برجسته به کار گرفته شده است»

بنابر اعلام این سازمان، همه زندانیانی که احکامشان صادر شده، ماه‌ها بدون اینکه دسترسی به وکیل داشته باشند، در زندان-که بیشتر آن در سلول انفرادی بوده-به سر بردند.

سعید حجاریان عضو حزب مشارکت، کیان تاجبخش، محقق ایرانی-آمریکایی، شهاب‌الدین طباطبایی، یکی از اعضای ارشد کمپین میرحسین موسوی، هدایت آقایی عضو حزب کارگزاران سازندگی و مسعود باستانی روزنامه‌نگار از جمله کسانی هستند که دیده‌بان حقوق بشر از صدور حکم قضایی آنها ابراز نگرانی کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از وضعیت حسین درخشان وبلاگ‌نویس ایرانی-کانادایی که در زندان به سر می‌برد، اظهار نگرانی کرده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای درخشان به دیده‌بان حقوق بشر گفت که وی بیش از ۹ ماه در زندان انفرادی نگهداری شده و به خانواده او تنها دو بار اجازه ملاقات داده شده است.

دیده‌بان حقوق بشر: «مقام‌های قضایی ایران بارها با درخواست زندانیان برای دسترسی به وکیل» مخالفت کرده‌اند

این منبع که نامش فاش نشده است، افزوده که «درخشان، شکنجه شده و تحت فشار زیادی بوده است که اعترافات اجباری بنویسد که ممکن است علیه او و دیگران در دادگاه استفاده شود.»

بنابر اعلام این سازمان، «خانواده درخشان تهدید شده‌اند که اگر درخصوص او صحبت کنند، به پرونده فرزندشان صدمه خواهد زد.»

منابع دیگر نیز به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که حسین درخشان به «جاسوسی» متهم و مجبور به «اعترافاتی شده است که علیه اصلاح‌طلبان برجسته به کار گرفته شده است.»

حسین درخشان یکی از مشهورترین وبلاگ‌نویسان ایرانی است که آبان ماه سال گذشته از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت و تاکنون از سرنوشت وی هیچ اطلاع رسمی در دست نیست.

درخشان، ۳۳ سال سن دارد و پیش از مهاجرت به تورنتو، در ایران، روزنامه‌نگار بود و تدریس وبلاگ‌نویسی هم می‌کرد.

Share/Save/Bookmark