رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ آبان ۱۳۸۸

«دولت افغانستان به همسایه‌ها آب ندهد»

صدها تن ازشهروندان افغان طی تظاهراتی در کابل، کشورهای همسایه به ویژه ایران را متهم به استفاده غیر‌قانونی از آب رودخانه‌های افغانستان کردند.

تظاهرکنندگان که شمار آنها بیش از دو هزار تن گزارش شده است، با رد ادعاهای مالکیت کشورهای همسایه بر آب‌های رودخانه‌های افغانستان، آب‌های این رودخانه‌ها را جزو «تفکیک‌ناپذیر» قلمرو این کشور خواندند.

در حال حاضر، آب رودخانه‌های آمو در شمال، هریرود و مرغاب در غرب، کابل در شرق و هیرمند در جنوب غربی به کشورهای همسایه افغانستان سرازیر می‌شود.

راهپیمایان با توقف مقابل سفارت ایران در کابل، قطعنامه‌ای «در محکومیت نقض توافقنامه‌ها از سوی ایران» خواندند و سپس این قطعنامه را به نمایندگی سازمان ملل در کابل ارسال کردند.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی همچنین کشورهای همسایه را متهم کردند که در مقابل استفاده از آب‌های رودخانه‌های افغانستان، به این کشور «مین و تروریست» می‌فرستند

در این قطعنامه، دولت ایران متهم شده است که توافقنامه سال ۱۳۵۱ با کابل بر سر بهره‌برداری از رودخانه هیرمند در مقابل بازگشایی بدون قید و شرط بنادرش برای استفاده افغانستان را «نقض» کرده است.

توافقنامه‌ای‌ که در سال ۱۳۵۱ شمسی، میان محمد موسی شفیق نخست وزیر وقت افغانستان و امیرعباس هویدا نخست وزیر ایران در خصوص آب هیرمند به امضاء رسید، واکنش‌های منفی را در داخل افغانستان به همراه داشت.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی همچنین کشورهای همسایه را متهم کردند که در مقابل استفاده از آب‌های رودخانه‌های افغانستان، به این کشور «مین و تروریست» می‌فرستند.

تظاهرکنندگان خواستار صدور اجازه استفاده از آب‌های افغانستان به همسایگان این کشور، تنها بر اساس منافع ملی و قراردادهای رسمی شدند.

بر اساس آمارهای رسمی، میانگین تولید آب در افغانستان، بیش از ۵۷ میلیارد متر مکعب است که کمتر از ۳۰ درصد از آن در داخل این کشور استفاده شده و بقیه به کشورهای همسایه سرازیر می‌شود.

Share/Save/Bookmark