رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ آبان ۱۳۸۸

تجری: متهمان دادگاهی شده آزاد می‌شوند

فرهاد تجری عضو کمیته ویژه پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات می‌گوید «متهمانی» که دادگاه آنها برگزار شده است، به زودی با تامین وثیقه آزاد خواهند شد.

در جریان حوادث پس از انتخابات ایران، بیش از چهار هزار نفر دستگیر شدند که دادگاه حدود ۱۰۰ تن از آنها تاکنون برگزار شده است.

برخی اعضای حزب مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب، حزب کارگزاران ایران اسلامی و مجمع روحانیون مبارز از مهمترین چهره‌های دادگاهی شده حوادث اخیر در ایران هستند.

سعید حجاریان عضو مشارکت و جواد امام عضو سازمان مجاهدین از جمله افرادی به شمار می‌روند که پس از برگزاری دادگاه‌شان، با قید وثیقه از زندان آزاد شده‌اند.


فرهاد تجری

آن‌طور که آقای تجری امروز یکشنبه به خبرگزاری ایسنا گفته است، این تصمیم به منظور «صدور حکم سریع متهمان» و جلوگیری از «دنباله‌دار شدن موضوع» اتخاذ شده است.

به گفته این نماینده مجلس، «تصمیم بر این است پس از دادگاهی شدن، افرادی که موجبی برای ادامه بازداشت ندارند، آزاد شوند.»

پیش‌تر رسانه‌های نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده بودند که ۲۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی دستگیر شده به قید وثیقه آزاد خواهند شد، اما با گذشت هفته‌ها از انتشار این خبر، این افراد همچنان در بازداشت به سر می‌‌برند.

محمد عطریانفر عضو حزب کارگزاران سازندگی، محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز، کیان تاجبخش پژوهشگر علوم اجتماعی، شهاب طباطبایی عضو حزب مشارکت، سعید شریعتی عضو حزب مشارکت و عبدالله مومنی دبیرکل ادوار تحکیم وحدت، جزو این ۲۰ نفری بودند که قرار بود در هفته دوم مهرماه آزاد شوند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی تنها جریان سیاسی است که ۲۰ عضو آن طی چهار ماه گذشته بازداشت شده‌اند. برخی از اعضای این جبهه سیاسی آزاد شده‌اند، اما چهره‌های شاخص آن همچنان در زندان به سر می‌برند.

به گفته این نماینده مجلس، «تصمیم بر این است پس از دادگاهی شدن، افرادی که موجبی برای ادامه بازداشت ندارند، آزاد شوند»

محسن میردامادی، عبد‌الله رمضان‌زاده و محسن صفایی فراهانی از جمله اعضای زندانی جبهه مشارکت هستند.

از اعضای بلند‌پایه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب کارگزاران نیز تعدادی دستگیر و زندانی شده‌اند.

تاکنون پنج جلسه محاکمه گروهی تعدادی از بازداشت‌شدگان برگزار شده که با اعتراض‌هایی نیز همراه بوده است.

در این جلسات محاکمه، دادستانی تهران اتهاماتی متوجه بازداشت‌شدگان کرده که اکثریت آنها با قبول این اتهامات، اظهاراتی همسو با متن کیفرخواست در دادگاه ایراد کرده‌اند.

این عضو کمیته ویژه مجلس همچنین گفت که متهمان بازداشتگاه کهریزک که هشت نفر هستند در زندان به سر می‌برند و «اگر متهم تشخیص داده شوند، کیفرخواست و قرارنهایی» برای آنها صادر خواهد شد.

به گفته تجری، بسیاری از دستگیرشدگان که در بازداشتگاه کهریزک نگهداری می‌شده‌اند نیز «آزاد» شده‌اند.

بازداشتگاه کهریزک که تحت نظر پلیس ایران اداره می‌شد، در حوادث پس از انتخابات محل نگهداری گروهی از معترضان به نتیجه انتخابات بود.

در این بازداشتگاه سه تن از معترضان به نتیجه انتخابات جان خود را از دست دادند و گزارش شده که به برخی از بازداشت‌شدگان نیز تجاوز شده است؛ گزارشی که هیات نظارت قوه قضائیه آن را رد کرده است.

Share/Save/Bookmark