رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آبان ۱۳۸۸

«ایران هشت سال دیگر واردکننده نفت می‌شود»

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در صورتی که ایران نتواند «سالانه ۴.۵ میلیارد دلار» در صنعت نفت خود سرمایه‌گذاری کند، در «بد‌بینانه‌ترین حالت» به کشور واردکننده نفت تبدیل خواهد شد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس احتمال داده که با ادامه این روند، هشت سال دیگر ایران نتواند صادرکننده نفت باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس، مهمترین دلیل این پیش‌بینی را «افزایش مصرف داخلی و استهلاک مخازن نفتی» عنوان کرده است.

در این گزارش، راه‌کار حل این مشکل، «یک سلسله سرمایه‌گذاری‌های اساسی و جدی» دانسته شده است.

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری اعلام کرده که در چهار سال گذشته، ایران با سیر نزولی سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز روبرو بوده است

مرکز پژوهش‌ها سه سناریوی «خوش بینانه، پایه و بدبینانه» را درخصوص صادرات نفتی ایران در سال‌های آینده بررسی کرده که طبق سناریوی خوش‌بینانه، ایران می‌تواند سالانه ۴.۵ میلیارد دلار در صنعت نفت خود سرمایه‌گذاری کند.

در وضعیت پایه نیز ایران تنها «تا ۱۶ سال آینده» می‌تواند صادرات نفت داشته باشد و در شرایط بدبینانه، این کشور در هشت سال آینده، نه تنها نفتی برای صادرات ندارد، بلکه به «واردکننده» این ماده تبدیل خواهد شد.

در چهار سال گذشته، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران، روند نزولی طی کرده و با ۶۴ درصد کاهش از چهار میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار در سال ۸۴ به یک میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار در سال ۸۷ رسیده است.

طبق سناریوی خوش‌بینانه مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران می‌تواند سالانه ۴.۵ میلیارد دلار در صنعت نفت خود سرمایه‌گذاری کند

روزنامه سرمایه نیز در شماره امروز خود با انتشار گزارشی در این خصوص، به نقل از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری اعلام کرده که در چهار سال گذشته، ایران با سیر نزولی سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز روبرو بوده است.

پیش‌بینی ‌مرکز پژوهش‌های مجلس در شرایطی منتشر می‌شود که شرکت‌های نفتی غربی به خاطر مناقشات سیاسی، از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران دوری می‌کنند و این امر، ایران را به سوی انعقاد قراردادهایی با شرکت‌های آسیایی کشانده‌ است.

ایران روزانه ۴.۲ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند که ۱.۷ میلیون بشکه آن به مصرف داخلی می‌رسد و ۲.۵ میلیون بشکه آن به دیگر کشورهای جهان صادر می‌شود.

ایران چهارمین تولید‌کننده بزرگ نفت خام جهان است؛ اما کمبود ظرفیت پالایش کافی برای تأمین نیازهای داخلی، این کشور را ناگزیر به وارد کردن مقدار قابل توجهی بنزین از سایر کشورها کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از دیگر برکات اسلام عزیز و جمهوری‌اش برای کشور ما. کشوری که در مسیر خردگرایی و پیشرفت دست و پا می‌زد ولی مغز آن را بریدند و جایش خرافات و مکتب «انتظار» (برای مهدی) را کاشتند.

-- ایران ، Oct 26, 2009 در ساعت 12:15 PM

اينو ميگن مملکت گل و بلبل!!

-- ابي ، Oct 27, 2009 در ساعت 12:15 PM

کی به کیه، خب به حمداله نفت که زیاد داریم، میفروشیم پولشو میدیم نفت از خارجه میخریم! تازه بهتر هم هست چون نفتش خارجیه!! ولی صبر کنی ببینم...؟

-- نعمت-نفتی ، Oct 28, 2009 در ساعت 12:15 PM