رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آبان ۱۳۸۸

باهنر: رهبری مخالف مذاکره با آمریکا است

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با آغاز مذاکرات ایران و آمریکا خبر داد.

آقای باهنر شب گذشته در جلسه جامعه اسلامی مهندسین گفت که رهبر جمهوری اسلامی و شورای عالی امنیت ملی، «در شرایط کنونی، مخالف مذاکره با آمریکا هستند.»

به گزارش امروز یکشنبه خبرگزاری ایلنا، باهنر با اشاره به اینکه اخیرا برخی مقام‌های دولتی از فرارسیدن آغاز مذاکرات مستقیم با آمریکا خبر داده‌اند، اظهار داشت که «هیچ قوه‌ای و هیچ شخصیت سیاسی و حقوقی‌ای در کشور، حق تخطی» از مصوبات شورای عالی امنیت ملی و دستورات آقای خامنه‌ای در خصوص مذاکره نکردن با آمریکا را ندارد.


محمدرضا باهنر

به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، «باید شرایط چنین مذاکره‌ای به وجود بیاید که از نظر ما هنوز به وجود نیامده است.»

در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی مبنی بر دیدار نمایندگان ایران و آمریکا در رسانه‌ها منتشر شده که مهمترین این دیدار‌ها مربوط به دیدار اول اکتبر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی با ویلیام برنز معاون وزارت خارجه آمریکا در حاشیه مذاکره تهران با نمایندگان ۱+۵ در نشست ژنو بوده است.

۱۵ مهرماه نیز محمود احمدی‌نژاد از این دیدار حمایت کرده و آن را «سازنده و مثبت» خوانده بود.

آقای احمدی‌نژاد گفته بود که مذاکره نمایندگان ایران و آمریکا دارای چارچوب «منطقی و روشنی» بود و «ما همان را قبول» داریم.

ایران و آمریکا در حدود ۳۰ سال است که با یکدیگر رابطه دیپلماتیک ندارند.

به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، «باید شرایط مذاکره‌ با آمریکا به وجود بیاید که از نظر ما هنوز به وجود نیامده است»

رسانه‌های ایران نیز در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از تمایل دولت محمود احمدی‌نژاد برای آغاز مذاکرات با طرف‌های آمریکایی منتشر کرده‌اند.

هفته اول مهرماه در اقدامی کم‌سابقه، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران با سفر به واشینگتن، از دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان بازدید کرد.

این سفر در حالی انجام گرفت که دیپلمات‌های ایرانی در جریان سفر به سازمان ملل، اجازه سفر به شعاع بیش از ۴۰ کیلومتری مقر این سازمان را ندارند.

روز گذشته، مجمع روحانیون مبارز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به برخی شنیده‌ها در خصوص مذاکره مخفیانه مقام‌های دولتی با آمریکا ابزار نگرانی کرد.

از زمان روی کار آمدن باراک اوباما در آمریکا روابط تهران و واشینگتن تا حدودی تلطیف شده است. آقای اوباما گفته که دست خود را به سوی ایران دراز می‌کند.

چند هفته گذشته نیز رسانه‌های خارجی از تبادل دو نامه میان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری آمریکا خبر دادند که از جزئیات این نامه‌ها اطلاعی در دست نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اینها با اینکار دنبال مشروعیت برای خودشونند هر چند که با این کار ها هم مشروعیت نخواهند داشت ولی‌ آمریکا هم نباید با آنها مذاکره بکنه!!
http://ghalambedaast.wordpress.com

-- Ghalam ، Oct 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

‌آقاي خامنه‌اي بر سر دو راهي گريزناپذيري قرار گرفته است. اگر مذاكره بكند، آمال و آرزوي خميني و همه شعارهاي خودش بر باد خواهد رفت. و دو ملت ايران و آمريكا با يكديگر دوست خواهند شد و ديگر دشمني براي ايشان باقي نمي‌ماند تا ايشان با توسل به اين دشمن‌سازي فرضي بر تخت سلطاني تكيه زند و اداي امام عادل درآورد.
اگر هم باب مذاكره را ببندد، بايد بارو بنه‌اش را ببندد و سوراخي براي پنهان شدن بيابد. چون هم در برابر خواست ملت ايستاده و هم در برابر خواست جهاني.

اين چه امامي است كه نه راه پس دارد و نه راه پيش.

به هر حال ما منتظريم تا ايشان يا خود جام زهر را بنوشند يا اينكه كسي به وي بنوشاند.
سرانجام اين قصه براي مقام معظم باخت باخت است.

-- دو راهي رهبري ، Oct 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

معناي حرف آقاي باهنر اين است كه اگر وضعيت جوري باشد كه مذاكره به نفع گروه ما تمام شود خوب است اما اگر گروه ديگري از آن فايده ببرد بد است و اسلام و انقلاب در خطر مي‌افتد

-- محمد ، Oct 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

این "معیار" های این شرایطی که باید فراهم شود و هنوز نشده است چیست؟باهنر بگوید که ما هم بدانیم

-- هیم ، Oct 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

كساني كه اينجا نظر ميدهند عملا در دو بلوك قرارمي گيرند ٠ آنهاكه خواهان سرنگوني هستند (بيشتر خارج نشينان) وانها كه به نوعي آنرا ممكن ويا مفيد نمي دانند (بيشتر داخل نشينان ). البته عده زيادي از سرنگوني طلبان خارج نشين هم ضمن همراهي با داخليها سعي در به كنترل در آوردن جريان داخلي و هدايت ان به سمت مورد نظر خود دارند٠ البته همه اين بلوك ها حق دارند نظر و فعاليت خود را داشته باشند٠
اما چرا خارج نشينان و داخلي ها موسوي ( نه كاريزماتيك بود ونه هست و نه سياستمدار بود نه هست و ٨ سال سياه نخست وزير بود و حتي حاضر نيست آزادي فعاليت سياسي نهضت آزادي معتدل مسلمان را به عنوان حق بپذيرد) را به زور رهبر اين جنبش كردند ولو به صورت صوري؟
آيا موسوي رژيم را عوض مي كند ؟ آيا باورهاي ليبرال دارد؟ آيا در داخل اليگارشي ج ا صاحب نفوذي است كه بتواند معادله قدرت را بهم بزند؟
آيا سياستمدار تيزهوشي است كه ميتواند با عملگرايي و بازي سياسي ماهرانه پشت پرده را سامان داده ومردم در صحنه را مايوس نگرداند؟ به قدرتهاي بزرگ تضمين دهد يا حداقل آنها را اميدوار كند كه جنببش او و رهبري او قادر است تغيير مهمي ايجاد و عامل تعيين كننده در كشور وقدرت اصلي و طرف مذاكره واقعي باشد ؟
اگر كوچكترين ترديدي در جواب منفي دادن به سوالات فوق در اسفندماه گذشته وجود داشت امروز تقريبا به همه ثابت شده است كه موسوي حتي به اندازه كروبي قادربه ايجاد حركت نيست و فقط از رانت شانس و حمايت بي دريغ چپ كه نگران بازگشت ايران به محور آمريكاست و ناچاري مردم ( چون بازي سي ساله چپ و مذهب بقيه را مزدور آمريكا كرده و از صحنه خارج نموده است ) سود ميبرد٠ موسوي رهبر بيانيه اي است و اگر چپ و ضد آمريكا نبود توپخانه رسانه اي تحت نفوذ چپ اورا زودتر از مصدق و بازرگان و بني صدر و امير انتظام و يزدي له و لورده كرده بود .
چپها حتي به كلمه دانشجويان ليبرال حمله مي كنند ٠ بني صدر خارج شده بر خميني را به اندازه نبوي و محتشمي و اردبيلي و موسوي تبريزي و رفسنجاني قبول ندارند.
بحث پذيرفتن نظرات بني صدر و امير انتظام نيست بحث ائتلاف براي پيروزي جمع ١٠ درصديها در مقابل ١٠ درصدي ياغي حاكم است٠ پاكستاني ها دور بوتو جمع شدند و مشرف را ساقط كردند٠
آصف زرداري متهم به فساد بود ولي امكان پيروزي داشت٠ حزب مسلم ليك امكان پيروزي نداشت٠ پس ائتلاف كرد٠ بعد از پيروزي هم به مخالفت با سياستهاي حزب مردم پرداخت٠ مثل هميشه٠
دولت آبادي به سروش حمله برد چون از كروبي ليبرال در مقابل موسوي حمايت كرده بود.
زيدآبادي دارد استخوانش مي شكند و مومني جانش در خطر است ولي ابوالفضل فاتح سوار هواپيما ميشود ميرود به لندن اما حزب توده وشركا به دفتر تحكيم و سازمان ادوار و زيدآبادي حمله مي كنند.
چپها فقط اين خصومت بنيادينشان را با ليبرالها به مدت ٤ سال متوقف كنند آنوقت مي بيند كه چند چهره كاريزماتيك از ميان جريانهاي ليبرال پديدار ميشوند ٠
البته جريانهاي ليبرال عليرغم حمله چپها به صورت جريان غالب وهمسو با خواست مردم در ايران شكل گرفته اند و دائما تقويت مي شوند٠
علت حمله شديدتر رژيم به كروبي هم همين گرايش ليبرال اوست٠
اما عسگراولادي و سايت فرارو دنبال جذب موسوي اصولگرا هستند

-- sanayee ، Oct 25, 2009 در ساعت 02:00 PM

منهم با کامنت نفر اول موافقم و به آقای باهنر میگویم، کفگیر رهبری به ته دیگ خورده و به ایشان توصیه می‌کنم که به این ضربالمثل فارسی‌ گوش کنند که میگوید: کسی‌ را در قبر دیگری نمی‌‌گذارند. بگذار رهبری خودش بیاد اینرا فاش بگوید خود ایشان ناطق خوبی‌ هستند.

-- فضول ، Oct 26, 2009 در ساعت 02:00 PM

رهبری مخالف مذاکره با آمریکا است!!؟
آمریکایی خواب نمی روند به این خاطر طرز فکر رهبر بسیجی مزاحم کوچه و خیابانی! عجب کاری شده!

-- مسعود ازپارس ، Oct 26, 2009 در ساعت 02:00 PM