رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ آبان ۱۳۸۸

«تسخیر شهر مهم طالبان» توسط پاکستان

مقام‌های پاکستانی می‌گویند شهر کوتکی در وزیرستان جنوبی توسط ارتش این کشور تسخیر شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از یک مقام آگاه پاکستانی، این شهر پس از یک حمله شبانه و پس از سه روز بمباران و عملیات پاکسازی که هم‌چنان نیز در آن منطقه درحال اجرا است، به دست ارتش پاکستان افتاده است.

به دلیل آنچه دولت پاکستان، «درگیری‌های شدید» در این منطقه اعلام کرده، خبرنگاران اجازه ورود به این شهر را نداشته و امکان تائید این خبر وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، ارتش پاکستان از گریختن ۱۰۰ هزار غیر نظامی از این منطقه خبر داده است. حدود ۵۰۰ هزار نفر در وزیرستان جنوبی زندگی می‌كنند.

از آنجا که این شهر، محل استقرار حکیم‌الله محسود و قاری حسین بوده، تسخیر آن برای دولت پاکستان، دستاوردی مهم محسوب می‌شود.


AP

قاری حسین از متخصصان بمب‌گذاری انتحاری است.

دولت پاکستان از هفته گذشته، حمله خود به استان وزیرستان جنوبی؛ مقر طالبان و القاعده را با ۲۸ هزار سرباز آغاز کرد. اسلام‌آباد، پیش‌تر برای این اقدام، از سوی واشینگتن نیز تحت فشار قرار گرفته بود.

واشینگتن معتقد است که وزیرستان جنوبی، «پناهگاه امن طالبان و القاعده» است و این گروه، برای حملات خود در افغانستان، از این منطقه استفاده می‌کند و اگر پاکستان نتواند شورشیان را نابود کند، افغانستان نیز روی آرامش نخواهد دید.

وزیرستان جنوبی، منطقه تجمع اصلی پیکارجویان اسلام‌گرا در خارج از افغانستان و یکی از مهم‌ترین مراکز طالبان به شمار می‌آید.

در دو هفته گذشته، طالبان حملات مرگباری به مراکز دولتی و نظامی پاکستان انجام داده بود که در یكی از این حملات به مقر نظامی ارتش پاكستان، ۱۵۰ نفر كشته شده بودند.

Share/Save/Bookmark