رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ آبان ۱۳۸۸

لاریجانی غرب را به «دروغگویی» متهم کرد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، غرب را به دلیل متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای، «دروغگو» خطاب کرد.

لاریجانی که پیش‌تر نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای بود، روز جمعه در گفتگو با شبکه یورونیوز، مسائل مطرح شده در خصوص تلاش ایران برای دستیابی به «تسلیحات هسته‌ای» را تکذیب کرد.

رئیس مجلس ایران، با اشاره به فتوای آیت‌الله علی خامنه‌ای در خصوص حرام بودن تسلیحات هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی گفت: «گزارش‌های دستگاه‌های امنیتی آمریکا هم نشان می‌دهد که ما در این سمت و سو حرکت نمی‌کنیم.»


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

لاریجانی در عین حال با خروج ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج از کشور مخالفت کرد و آن را تلاشی برای «فریب» ایران نامید.

به گفته وی، آمریکایی‌ها با «زد و بندهای پشت پرده» تلاش می‌کنند ذخیره اورانیوم ایران را از دستش درآورند.

لاریجانی گفت: «زمانی که موضوع مرتبط به ایران می‌شود، می‌گویند که این کشور در آینده اقدام به تولید تسلیحات هسته‌ای می‌کند. آیا شما آیینه جادویی دارید که در آن می‌بینید که ایران به چنین اقدامی دست خواهد زد؟»

به گفته مذاکره کننده پیشین ایران در گفتگوهای هسته‌ای، آیا می‌توان «کسی را به این دلیل که تصور کنیم ممکن است اندیشه‌ای را در سر می‌پروراند، محاکمه کنیم.»

لاریجانی اظهار داشت که غرب، «موضوع سلاح هسته‌ای ایران را بزرگنمایی می‌کند تا ما را از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز منحرف سازد.»

وی در عین حال اذعان کرد که ایران موشک‌هایی را به عنوان یک عامل بازدارنده، تولید می‌کند.

لاریجانی گفت که «اسرائیل ما را تهدید می‌کند، بنابراین ما باید آماده باشیم و باید از خود دفاع کنیم، اما کسی را تهدید نمی‌کنیم.»

به گفته مذاکره کننده پیشین ایران در گفتگوهای هسته‌ای، آیا می‌توان «کسی را به این دلیل که تصور کنیم ممکن است اندیشه‌ای را در سر می‌پروراند، محاکمه کنیم»

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «در صورتی که قدرت‌های دشمن ما را تهدید کنند، ما به تولید موشک‌های بیشتری روی می‌آوریم.»

اظهارات علی لاریجانی در شرایطی ایراد می‌شود که امروز شنبه قرار است بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات جدید هسته‌ای ایران وارد تهران شوند.

این تاسیسات که در نزدیکی شهر قم واقع شده است، «فردو» نام دارد و اعلام ساخت آن از سوی ایران با واکنش منفی غرب مواجه شده است.

ایران همچنین قرار است هفته آینده ارزیابی‌های خود از متن پیش‌نویس آژانس درباره خرید سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیاتی تهران از کشور‌های خارجی را اعلام کند.

مذاکرات جمهوری اسلامی با نمایندگان گروه ۱+۵ پس از ماه‌ها توقف از هفته‌های گذشته آغاز شده است و به نظر می‌رسد دور جدید این مذاکرات پس از نهایی شدن چگونگی تحویل سوخت به مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران، باردیگر از سر گرفته شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«کسی را به این دلیل که تصور کنیم ممکن است اندیشه‌ای را در سر می‌پروراند، محاکمه کنیم.»
ذهی بیشرمی!

-- کاوه ، Oct 24, 2009 در ساعت 01:00 PM

حکایت ان چوپان دروغگوست ! شما چوب دوسر نجس هستید ! نه فقط مردم ایران حرفهایتان را باور نمیکنند بلکه تمام مردم دنیا گفته هایتان را دروغ میدانند! سی سال با دروغ گفتن حکومت کردن نتیجه اش همین میشود که اگر یکبار هم واقعیت را بگویید کسی باور نکند! بخاطر فشار و زلزله ای که داخل کشور که هر روز بیشترمیشود و این را هم درک کرده اید پایه های حکومتتان رو به نابودیست! سعی شما اینست که امتیاز بیشتری به کشورهای غربی بدهید تا شاید کوتاه بیایند! کشور های غربی میبینند که حکومت شما مثل موش توی تله گرفتار شده و انها هم تاخط اخر خواهند رفت! تا احمدی نژاد قدرت ان را نداشته باشد که سر انها را بسقف بکوبد! حالا حی خوشرقصی کنید!
موسی

-- بدون نام ، Oct 24, 2009 در ساعت 01:00 PM

آقای لاریجانی راستگوئی شما مسلمانهان 1357 اربابان و هم پالکی هایتان از جمله احمدی نژاد کافی است شما نازنینان !! تمام مدت بفکر نیروی اتمی برای پخت نان شب مردم ایران هستید . بگدارید این دروغگویان کافر به جهنم بروند و جای شما را در بهشت تنگ تکتتد .

-- جهانگیر آرشید ، Oct 24, 2009 در ساعت 01:00 PM

سران یک کشور اسلامی که در مذهب اش دروغگویی برای نجات از تنگنا ،زیر عنوان «تقیه» امری پذیرفته شده وحلال تلقی میشود ، بیجا میکنند که به دیگران تهمت دروغگویی میزنند.

-- بدون نام ، Oct 24, 2009 در ساعت 01:00 PM