رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ آبان ۱۳۸۸

بازرسان آژانس امروز به ایران می‌آیند

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز(شنبه) برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای جدید جمهوری اسلامی، وارد ایران خواهند شد.

برخی از خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که این بازرسان پس از ورود به تهران، «دو یا سه روز» در ایران خواهند ماند تا از تاسیسات «فردو» واقع در نزدیکی شهر قم، بازدید کارشناسی به عمل آورند.

این بازدید که فردا(یکشنبه) صورت خواهد گرفت، برای «تطبیق اطلاعات ارائه شده از سوی ایران با تاسیسات جدید» انجام می‌شود.


AFP

چندی پیش مقامات جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از وجود دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم این کشور با نام فردو خبر دادند. این در حالی است که مقام‌های ایران پیش‌تر اعلام کرده بودند که تنها تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم‌شان در نطنز قرار دارد.

اعلام خبر وجود دومین پایگاه اتمی در ایران، با واکنش‌های مختلف جهانی روبه‌رو شد و نگرانی‌های تازه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در پی داشت.

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از این اقدام ایران، اعلام کرد که بر اساس قوانین این سازمان، هر کشوری در زمان تصمیم‌گیری برای ساخت چنین تاسیساتی باید آن را با آژانس در میان گذارد.

بازدید کارشناسان آژانس از ایران پس از اعلام علی‌اصغر سلطانیه مبنی بر تاخیر ایران در پاسخ به پیش‌نویس پیشنهادی البرادعی صورت می‌گیرد.

بازدید بازرسان آژانس که فردا(یکشنبه) صورت خواهد گرفت، برای «تطبیق اطلاعات ارائه شده از سوی ایران با تاسیسات جدید» انجام می‌شود

فرانسه، آمریکا و روسیه به طور رسمی با این پیش‌نویس که مربوط به تامین سوخت مورد نیاز ایران برای راکتور تحقیقاتی‌اش است، موافقت کرده‌اند.

آمریکا اظهار امیدواری کرده است که ایران در هفته آینده به پیشنهاد آژانس پاسخ مثبت دهد.

ایان کلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر این که «صبر» واشینگتن برای دریافت این پاسخ، «نامحدود» نیست، افزود که ما تنها می‌توانیم برای چند روز در این خصوص صبر کنیم.

وی خواستار پاسخ سریع ایران شد و اظهار داشت که فوریت در پاسخ، برای ایالات متحده دارای اهمیت است.

قرار بود ایران روز گذشته جمعه بر اساس ضرب‌الاجل آژانس، به این پیش‌نویس پاسخ دهد.

Share/Save/Bookmark