رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ آبان ۱۳۸۸

ایران هفته آینده پاسخ آژانس را می‌دهد

ایران اواسط هفته آینده به طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی پاسخ خواهد داد.

به گزارش پرس تی‌وی (شبکه خبری انگلیسی‌زبان دولتی ایران) نماینده ایران در آژانس این مطلب را ساعاتی پیش از مهلت آخر آژانس اتمی برای پاسخگویی عنوان کرده‌است.

بنا بر این گزارش، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در دیدبان اتمی سازمان ملل گفته‌است:
«ایران دقیقاً در حال بررسی ابعاد گوناگون محتوای توافق پیشنهادشده درباره تأمین موقت سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است.»


وی افزوده‌است: «هفته بعد که به وین بازگشتم پس از ارزیابی آخر، نتایج را به آقای البرادعی خواهم داد.»

وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به این تأخیر ایران گفت: «ایالات متحده می‌تواند چند روز در انتظار پاسخ ایران بماند ولی نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند.»

پیشنهاد محمد البرادعی کاهش اورانیوم خلوص پایین ذخیره‌شده در ایران و انتقال آن به روسیه برای کاهش نگرانی‌های غرب است. قدرت‌های غربی نگران کاربردهای نظامی این اورانیوم هستند. اتهامی که ایران رد می‌کند.

محمد البرادعی، دبیرکل آژانس در پاسخ به این اظهارات آقای سلطانیه اظهار امیدواری کرد که پاسخ ایران «مثبت باشد.»

دبیرکل آژانس، پیش از این، آخرین مهلت پاسخ‌گویی ایران را امروز جمعه قرار داده‌بود.

آمریکا: چند روز منتظر می‌مانیم ولی تا ابد نه

آژانس اتمی سازمان ملل امشب در بیانیه‌ای نوشت: «ایران امروز به دبیرکل خبر داد که پیشنهاد را به طور عمیق و با نگاهی مساعد در دست بررسی دارد اما برای تهیه یک پاسخ تا اواسط هفته آینده نیاز به زمان دارد.»

در این بیانیه آمده «از آن‌جا که تأئید این موافقت‌نامه عصر جدیدی از همکاری‌ها را رقم خواهد زد»، محمد البرادعی، «امیدوار است تا پاسخ ایران هم به همین اندازه مثبت باشد.»

برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه ساعاتی پیش از این گفته‌بود: «نمی‌دانم نتایج نشست وین امروز چه خواهد بود ولی نشانه‌هایی که امروز صبح از ایران دریافت کردیم مثبت نبود و این حیف است.»

ایالات متحده، فرانسه و روسیه امروز جمعه پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت برون‌رفت از بن‌بست مسئله هسته‌ای ایران را پذیرفتند و در انتظار پاسخ ایران بودند.

Share/Save/Bookmark