رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ آبان ۱۳۸۸

آمریکا رسما خواهان استرداد پولانسکی شد

دادگستری آمریکا امروز رسما خواستار استرداد رومن پولانسکی از سوئیس شد.

رومن پولانسکی، کارگردان مشهور هفتاد ساله که ماه گذشته در جریان سفر به سوئیس برای شرکت در جشنواره فیلم زوریخ بازداشت شده بود، به اتهام تجاوز به یک نوجوان در سال ۱۹۷۷ تخت تعقیب دادگستری آمریکا قرار داشت . پلیس سوئیس در بدو ورود وی به فرودگاه زوریخ وی را بازداشت و به زندان این شهر منتقل کرده بود.


رومن پولانسکی

دادگستری سوئیس اعلام کرده بود آمریکا خواستار بازداشت پولانسکی شده بود و بنا بر قرارداد دوجانبه ای که دو کشور از سال ۲۰۰۵ برای بازداشت و استرداد متهمان فراری دارند این اقدام صورت گرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، با درخواست رسمی آمریکا، احتمال می رود مقامات قضایی زوریخ در روزهای آینده پولانسکی را پس از ۳۲ سال متواری بودن به لس آنجلس استرداد کنند.

بازداشت پولانسکی در داخل سوئیس با انتقادات بسیاری روبرو شد و برخی از نمایندگان مجلس این کشور آن را اقدامی شرم آور و در راستای همکاریهای مالی دو کشور خواندند، در خارج از سوئیس نیز بسیاری از سینماگران، روشنفکران و هنرمندان جهان با امضای بیانیه ای خواستار آزادی این کارگردان مشهور شده بودند.

رسانه های سوئیس در هفته گذشته از بیماری پولانسکی و انتقال وی به بیمارستان خبر داده بودند.

به گزارش لس آنجلس تایمز، در باره سرنوشت پولانسکی پس از استرداد به آمریکا و قرار گرفتن در اختیار دادگاه لس آنجلس هنوز نمی توان پیش بینی کرد، در حالی که وکلای وی امیدوار هستند که پولانسکی مورد عفو قرار گیرد، مقامات قضایی لس آنجلس رسما در این باره سکوت کرده اند.

Share/Save/Bookmark

در همین ارتباط:
از فرش قرمز تا سلول زندان