رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ مهر ۱۳۸۸

هشدار سازمان‌ملل در مورد موادمخدر افغانستان

سازمان ملل متحد اعلام کرد که میزان بالای تولید مواد مخدر در افغانستان علاوه بر فراهم آوردن یک منبع درآمد قابل توجه برای شورشیان دراین کشور، سالانه باعث مرگ بیش از صد هزار تن در جهان می‌شود.

بر پایه گزارش جدید اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، سطح درآمد طالبان از قاچاق مواد مخدر بیشتر از زمانی است که قدرت را در افغانستان در دست داشتند.

با وجود این‌که میزان تولید مواد مخدر در سال ۲۰۰۹ در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته‌است اما طالبان طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سالانه به طور میانگین ۱۲۵ میلیون دلار از تجارت مواد مخدر درآمد داشته‌اند.


کشف مواد مخدر در افغانستان، عکس از زمانه

بر مبنای این گزارش؛ با وجود کاهش نسبی تولید در افغانستان در یک سال اخیر، هنوز هم بیشتر از ۱۲۰۰۰ تن مواد مخدر به صورت ذخیره وجود دارد که تا دو سال برای تقاضای مواد مخدر جهان کفایت می‌کند.

سازمان ملل متحد از بی‌قانونی، فساد و عدم نظارت کافی بر مرزهای افغانستان و از درآمدزایی آن برای طالبان به عنوان دلایل رونق تجارت سودآور مواد مخدر دراین کشور نامبرده و تاثیر منطقه‌ای آن را بر کشورهای همجوار چشم‌گیر دانسته است.

در این گزارش از ایران، پاکستان و کشورهای آسیای میانه به عنوان راه‌های عمده قاچاق مواد مخدر افغانستان نام برده شده و گفته شده که ایران اکنون بزرگ‌ترین مصرف کننده تریاک و روسیه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده هروئین در جهان هستند.

آمار معتادان در روسیه طی دهه گذشته ده‌برابر شده و سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن عمدتاً بر اثر مواد مخدر تولیدی افغانستان جان می‌دهند.
مقامات مسئول در ایران از مرگ سالانه چهار هزار نفر در رابطه با مواد مخدر در این کشور خبر می‌دهند.

تجارت مواد مخدر در پاکستان سالانه حدود یک میلیارد دلار ارزش درآمدی دارد که بیشتر به تقویت فعالیت شورشیان در این کشور کمک میکند.

در مجموع حجم توقیف محموله‌های مواد مخدر در افغانستان دو درصد، در روسیه و کشورهای اروپایی کمتر از ۵ درصد، پاکستان ۱۷ درصد و در ایران ۲۰ درصد عنوان شده‌است.

ایران اکنون بزرگ‌ترین مصرف کننده تریاک در جهان است

ایران اخیراً با انتقاد از عمل‌کرد کشورهای غربی نسبت به سطح بالای تولید مواد مخدر در افغانستان و افزایش قاچاق این مواد به ایران نسبت به اثرات زیانبار آن بر اقتصاد خود هشدار داد.

حکومت ایران از طرح مسدود کردن مرز مشترک با افغانستان خبر داده‌است و اعلام کرده که در نظر دارد برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و تأمین امنیت خود، بیش از ۹۴۰ کیلومتر مرز با افغانستان را با سیم خاردار و دیوار بتنی مسدود نماید.

Share/Save/Bookmark