رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ مهر ۱۳۸۸

انتقاد هاشمی رفسنجانی از سانسورها

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، از رسانه‌های داخلی خواست تا با آن‌چه «اطلاع‌رسانی خلاف واقع» نامید مخاطبان‌شان را به سمت رسانه‌های خارج از کشور سوق ندهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از این نیز از عمل‌کرد رسانه‌های نزدیک به دولت در رابطه با پوشش اتفاقات پس از انتخابات انتقاد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، وی که روز چهارشنبه در جمع مدرسان حوزه علمیه قم سخن می‌گفت خواستار «اطلاع‌رسانی آزاد و بدون سانسور» از رویدادها و مسائل ایران شد و ترس و تملق را «آفت حیات جامعه اسلامی» عنوان کرد.

هاشمی رفسنجانی: تفکیک میان حوزه و دانشگاهیان یکی از «خطرات» مقطع کنونی است

دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از این از انتشار گزارش‌های «نادرست» از اظهارات او در برخی رسانه‌های طرفدار دولت شدیداً انتقاد کرده‌بود.

در بیانیه دفتر آقای رفسنجانی با اشاره به دیدارهای هاشمی رفسنجانی با نمایندگان مجلس خبرگان و فراکسیون روحانیون اصول‌گرای مجلس، آمده‌است که اکثر اخبار این برنامه‌ها «یا به طور کامل سانسور می‌شود و یا بخش‌هایی را که با مذاق جناحی آنان سازگار است به صورت ناقص و گزینشی منتشر می‌کنند.»

«روحانیت علیه ستم قدرت و در کنار مردم بوده‌است»
اکبر هاشمی رفسنجانی هم‌چنین خواستار «تحرک بیشتر حوزه‌های علمیه» شد و تفکیک میان حوزه و دانشگاهیان را یکی از «خطرات» مقطع کنونی خواند.

وی «اساس و پایه‌های انقلاب اسلامی را قابل دفاع» دانست و روحانیت را در طول تاریخ «پناه مردم» توصیف کرد و گقت:
«هر وقت قدرت به مردم ستم روا می‌داشته روحانیت در کنار مردم قرار داشتند.»

در چند ماه گذشته، بسیاری از خانواده‌های بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات با ارسال نامه‌هایی به مراجع تقلید از آن‌ها دادخواهی کرده‌اند.

آیت‌الله صانعی، آیت‌الله منتظری و آیت‌الله طاهری از جمله مراجع تقلیدی هستند که از اعتراضات اخیر به نتایج انتخابات حمایت کرده‌اند.

آیت‌الله هاشمی، پیش از این در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات خواستار آزادی بازداشت‌شدگان و «دلجویی» از آسیب‌دیدگان اخیر شده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود فراوان بر دست اندر کاران رادیو زمانه و باتشکر از برنامه های خوبتان

-- hamed ، Oct 22, 2009 در ساعت 09:53 AM

" تفکیک میان حوزه و دانشگاهیان یکی از «خطرات» مقطع کنونی است. ...."
آقای رفسنجانی و خیلی از روشنفکرهای مذهبی, باید بپذیرند که, میان دین و فلسفه, دین و علوم تجربی, دین و علوم انسانی, فاصـــــلـه بسیار زیاد است. اساس دین (اسلام) قبول صد در صد, و بقول معروف نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. جناب نمیشود از یک سو گفت: بیا آیین اسلام را بپذیر و یا اینکه باید, هلاک شوی و یا جزیه و .... بدهی!
اساس علم شک است. حال اینکه اساس اسلام تــســلــیــم است.

-- امیر سایه ، Oct 22, 2009 در ساعت 09:53 AM

هر کجا به ضرر خودش پیش بره این حضرت هم نطق می فرمایند.
یکی بایست بگه:
تو اگر راست می گی می بایست تو همون نماز جمعه 4 تا حرف از روی دل و جرات بزنی! یکی تون به سنگ می زنه و یکی به نعل! اینهم شده برات سیاست! مردم بیچاره را هر روز درمانده کردید تمامتون از دم! این جور جگر مردم را خون کردید و ککتون هم نمی گزد!

به هر راه امیدوارم که روزی حکومت مذهبی تون سر بیاد تا مردم از ستم شماها و شاهان و تجار مال مردم خور و تجاوز گر در امان باشند.

-- مسعود ازپارس ، Oct 22, 2009 در ساعت 09:53 AM

خدا پدر آدم راستگو را بیامرزد ، اما نمی دانم چرا وقتی این آقای هاشمی سخن می گوید ، دم خروس و قسم حضرت عباس هردو پیش چشم ظاهر می شود .
ایشان بعداز سقوط دولت موقت بازرگان همواره در مرکز قدرت بودند . هشت سالی که رئیس مجلس بود تمام قدرت در دست مجلس بود و رئیس جمهور و نخست وزیر همه تابع مجلس ( بخوان رفسنجانی ) بودنند . بعد از آن نوبت به ریاست جمهور شدن ایشان رسید و قبل از آنکه بر مسند ریاست نشیند ، قانون اساسی را بازنگری کردنند و مقام نخست وزیری را برداشته و در آن 8 سال تمام قدرت در دست رئیس جمهور بود و مجلس در حاشیه . بعد از آن تصمیم داشت که با کمک آقایان مهاجرانی و عبداله نوری رئیس جمهور مادامالعمر شود ( این طرح را دوتن از چهره های شاخص " اصلاح طلب عطاله مهاجرانی و عبداله نوری "در شهریور 75 به مجلس پنجم ارائه دادند که بعلت اوضاع جهانی و رای دادگاه برلین نا موفق ماند .) چون این اقدام عملی نشد بیکباره " شورای مصلحت نظام از صندوقچه بیرون آورده شد و شورائی که تا آن تاریخ فعالیت چندانی نداشت ، یکشبه به یکی از ارکان مهم نظام تبدیل گردید . هر کاری بدون مشورت با آن ضمانت اجرایی نخواهد داشت . حالا هم که بحث رهبری بمیان آمده رئیس شورای خبرگان رهبری شده تا اگر اتفاقی برای رهبر بیفتاد ( که خواهد افتاد ) مقام رهبری را تصاحب کند و از پشتیبانی سران " سبز " هم بر خوردار است و آقای موسوی یکی از طرفداران پروپاقرص ایشان است . حال با توجه به سوابق ایشان نمی توان به این نتیجه رسید که قدرت واقعی در دست ایشان است و نه خامنه ای؟؟
یادم می آید که 12 سال پیش شعری را آقای هادی خرسندی در وصف ایشان سرودنند که شنیدن بخشی از آن ( که در حافضه ام مانده ) می تواند برای نسل جوان جالب باشد. خرسندی عکسی از رفسنجانی را بشکل خروس در صفحه اول اضغرآقا انداخته بود وزیر عبای آن قسم حضرت عباس، و چنین آغاز میشد :
ای ملت ایران منم آدم روراست .
به اون حضرت عباس
نه پسته مرا باشد نه معدن الماس
به اون حضرت عباس
با خامنه ای قصه خور خلق خدایم
دائم به عزایم
ما دشمن این سید خندان شمائیم
با او به نزائیم
بانقشه ندادیم شما را طرفش پاس
به اون حضرت عباس.!!

-- آشنا ، Oct 22, 2009 در ساعت 09:53 AM