رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ مهر ۱۳۸۸

قول همکاری پاکستان به مقام‌های ایران

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان از همکاری اسلام‌آباد برای شناسایی و دستگیری عوامل انفجار انتحاری روز یکشنبه استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

در این انفجار انتحاری که در شهرستان «سرباز» روی داد، ۴۲ نفر از جمله پنج فرمانده سپاه پاسداران کشته شدند.

گروه جند‌الله که ایران، آمریکا، بریتانیا و اسرائیل را به حمایت از آن متهم می‌کند، مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.


نیروهای امدادی ایران در حال کمک به مجروحان انفجار انتحاری «پیشین»(AP)

آقای قریشی امروز چهارشنبه به رویترز گفت که پاکستان با مقام‌های ایران برای پیدا کردن عوامل این انفجار همکاری خواهد کرد.

به گفته این مقام پاکستانی، قرار است به زودی هیاتی ایرانی به همین منظور به پاکستان سفر کند.

او افزوده که «تروریسم مشکل منطقه‌ است و دو کشور باید به یکدیگر کمک کنند.»

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز امروز چهارشنبه در بازگشت از ژنو که به منظور شرکت در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس به این شهر سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران گفت که همتای پاکستانی‌اش به وی قول داده که نیروهای امینتی این کشور با ایران در پیدا کردن عوامل انفجار روز یکشنبه همکاری خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای لاریجانی گفت که پاکستان، «دوست» ایران است و «ایجاد ناامنی از کشور پاکستان، نه برای این کشور خوب است و نه برای ما.»

لاریجانی باردیگر آمریکا را متهم کرد که با گروه جند‌الله ارتباط دارد و افزود که استنادات ایران در این خصوص «ضعیف» نیست، هرچند که آمریکایی‌ها این مسئله را رد کنند

مقام‌های ایرانی معتقدند که گروه جند‌الله به رهبری عبدالمالک ریگی در خاک پاکستان مستقر است و با سازمان اطلاعاتی این کشور در ارتباط است.

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات روز گذشته به مقام‌های پاکستانی هشدار داده بود که یک بار برای همیشه تکلیف خود را با این گروه روشن کنند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود باردیگر آمریکا را متهم کرد که با گروه جند‌الله ارتباط دارد و افزود که استنادات ایران در این خصوص «ضعیف» نیست، هرچند که آمریکایی‌ها این مسئله را رد کنند.

رئیس مجلس ایران اظهار داشت: «آمریکایی‌ها نمی‌توانند یا یک سری الفاظ این مسئله را رد کنند و بایستی کاملا توضیح دهند که به چه دلیل در این اقدامات نقش داشتند.»

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه هرگونه دخالت در انفجار انتحاری سیستان و بلوچستان را رد و این اقدام را به شدت محکوم کرد؛ با این وجود مقام‌های ایرانی مصر هستند که اسنادی در اختیار دارند که نشان می‌دهد آمریکا و بریتانیا از این گروه حمایت می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

nazare maghamate irani kamelan sahih ast va gharbiha bekhosoos amrica dar in majara naghshe asasi darand.leza barkhordi ghate az tarafe dolae iran kamelan zaroori va ejtenab napazir ast

-- mansour piry khanghah ، Oct 21, 2009 در ساعت 12:15 PM