رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ آبان ۱۳۸۸

نامه محسن مخملباف به باراک اوباما

محسن مخملباف، کارگردان ایرانی در نامه‌ای با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد کرد که روز ۱۳ آبان به عنوان روز «دوستی» ملت‌های ایران و آمریکا نامگذاری شود.

آقای مخملباف در نامه خود نوشته که «اکنون دست‌های مردم ایران و آمریکا برای فشردن همدیگر، بیش از هر زمان به سوی یکدیگر دراز شده‌اند.»

این کارگردان سینمای ایران همچنین افزوده که در شرایط کنونی، ملت‌های ایران و آمریکا بیش از گذشته نیازمند به یاری یکدیگر برای «خلع سلاح جهان از خطر بمب اتمی و مبارزه با تروریزم و استبداد» هستند.

مخملباف خطاب به باراک اوباما نوشته که ایرانی‌ها با گذشت ۵۸ سال از کودتای آمریکایی‌ها در ایران، اکنون پس از تجربه‌ای «دردناک و در عین حال آموزنده» به جایی رسیده‌اند که بتوانند آمریکا را ببخشند.

در ادامه این نامه آمده است که ایرانی‌ها درک می‌کنند که حمله به سفارت آمریکا در ایران در ۱۳۵۸ مردم آمریکا را «عمیقا رنجانده» و «به سهم خود از شما عذر می‌خواهیم و امیدواریم که ما را ببخشید.»


محسن مخملباف

مخملباف پیشنهاد کرده که «ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها به جای تصحیح گذشته»، روابط امروز خود را به خاطر آینده «تصحیح» کنند.

۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویان با حمله به سفارت آمریکا در تهران، تعدادی از دیپلمات‌های آمریکایی را به گروگان گرفتند که این اقدام منجر به قطع رابطه تهران و واشینگتن شد.

از زمان روی کار آمدن باراک اوباما در آمریکا امید‌ها برای برقراری مجدد روابط دیپماتیک تهران و واشینگتن افزایش یافته است.

در مراسم امسال ۱۳ آبان که دو هفته دیگر برگزار خواهد شد، گروهی از هواداران میرحسین موسوی اعلام کرده‌اند که در این مراسم شرکت خواهند داشت.

هواداران این ‌نامزد معترض به نتیجه انتخابات، روز قدس نیز با حضور در خیابان‌های مرکز شهر تهران شعار‌هایی علیه دولت محمود احمدی‌نژاد سر دادند که با خشم محافظه‌کاران مواجه شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه روز دلپذیری خواهد بود روزی که آزادی در ایران عزیز بر قرار شود وبرای پایداری و حراست از آن، وطن پرستان شریفی همچون اندیشمند ارجمند محسن مخملباف به مقام ریاست جمهوری برسند و نه تنها دنیای غرب ، که همه جهان دریابد که ایرانیان چه مردمان پاک نهاد وحقیقت گو و واقعنگری هستند.

-- بدون نام ، Oct 21, 2009 در ساعت 01:15 PM

احترام به آقای مخملباف به عنوان یک فیلمساز به کنار، اما ایشان انگاری خودشان را نماینده مردم ایران می‌دانند که چنین نامهٔ بی‌ ‌نمکی به اوباما نوشته اند! و نامه شخصی‌ خودش را جمع می‌‌بنده! به نظر من که خیلی‌ بی‌ مزه بوده!

-- مصی‌ ، Oct 21, 2009 در ساعت 01:15 PM

همین شما حزب اللهی های هرهری مذهب بودین که باعث پسرفت مملکت شدید. یادت رفته که زمان شاه هم جنابعالی ضد شاه و آمریکا بودی؟؟‌حالا همه این وسط میخوان از آب گل آلود ماهی بگیرن. شاید در رژیم بعدی پستی مقامی جایزه ای دکترایی نصیبشون بشه. عجب بابا. به قول رضا قاسمی قیامت است این ملت!

-- N ، Oct 21, 2009 در ساعت 01:15 PM

سلام به رادیو زمانه
آیا بهتر نیست آقای مخملباف کمی به گذشته خود نگاهی بیندازند و - فقط از جانب خودشان - حرف بزنند- ؟ ایشان قبلا هم بسیار فرصت طلب بودند و حالا هم بدون ایتکه کسی از ایشان خواسته باشد خود را میخواهند وارد صحنه ای بکنند تا شاید دوباره بتوانند برای مدتی به نان و نوائی برسند. ما در ایران خودمان میدانیم چه باید بکنیم. با احترام - از تهران

-- اصغر طالبی زاده ، Oct 21, 2009 در ساعت 01:15 PM

bebinim belakhare in dastan enghelabe eslami be koja mikeshe? dastan dare be jaye hayjan angizesh mirese!!!

-- بدون نام ، Oct 21, 2009 در ساعت 01:15 PM

آقای مخملباف ویژگی جنبش سبز در این است
به آن صورت رهبر ندارد یک حرکت خود جوش
مردمیست و بگذارید همین طور پیش برود
سعی نکنید مثل سی سال پیش که انقلاب را
تصاحب کردید ..حالا هم بپرید وسط و سعی
کنید از این نمد..........
چه کسی شما را نماینده ما ملت کرده که به
اباما نامه بنویسید و هم ببخشید و هم طلب
بخشایش کنید!!!
نه اینکه اشغال سفارت آمریکا کار درستی بوده
خیر...ولی امثال شماها این کار را کردید نکردید؟
حالا سرتان به سنگ جمهوری اسلامی خورده

ترا به خدا دست از فرصت طلبی بردارید...

ما خودمان راهمان را بلدیم.

-- فروغ ، Oct 22, 2009 در ساعت 01:15 PM

این آقا چطور به خودش اجازه میدهد از طرف ملت ایران حرف بزند! از کجا میداند ما آماده بخشیدن آمریکا هستیم! من عذر خواهی از آمریکا ندارم. لطفأ بگویید این آقا از طرف خودش حرف بزند.

-- ایک یرانی ، Oct 22, 2009 در ساعت 01:15 PM

آقای حزب الهی و انقلابی
دیر اومدی فعلا برو ته صف
هنوز ملت تو رو نبخشیده
از کی نماینده ما شدی؟

-- ساقه سبز ، Oct 23, 2009 در ساعت 01:15 PM