رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ مهر ۱۳۸۸

کروبی: برای همه چیز آماده‌ام

مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی در دیدار با نمایندگان کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح گفت که خود را برای رویارویی با هر شرایطی آماده کرده است.

آقای کروبی یکی از نامزد‌های معترض به نتیجه انتخابات است که اظهارات وی درباره تجاوز به برخی دختران و پسران بازداشت شده در حوادث اخیر در بازداشتگاه‌ها با خشم محافظه‌کاران مواجه شده است.

ماه گذشته رسانه‌ها گزارش کردند که مهدی کروبی به دادگاه احضار شده است؛ اقدامی که با استقبال این روحانی مواجه شده است.


کروبی در تازه‌ترین اظهارات خود که روز دوشنبه در جمع گروهی از فعالان حقوق بشر در منزل شخصی‌اش ایراد کرده است، با حمایت از اعتراض‌های مردمی گفته که «فعالان جنبش سبز به دنبال اصلاحات هستند، نه براندازی.»

به گزارش وب‌سایت تغییر، پایگاه اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی، کروبی همچنین افزوده که حوادث پیش آمده پس از انتخابات «در شان» ملت ایران نبود و بر اثر برخی «غفلت‌ها» رخ داده است.

در این دیدار، نمایندگان کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح نیز از اقدامات و مواضع مهدی کروبی در چهار ماه گذشته حمایت و مجموعه تلاش‌های وی را در راستای «احقاق حقوق مردم» ارزیابی کردند.

این نمایندگان همچنین از «تلاش برخی برای نظامی کردن فضای جامعه، نقض قانون اساسی، تشدید بحران اقتصادی و احتمال امتیازدهی در خارج و تشدید فشارها در داخل» ابراز نگرانی کردند.

نمایندگان کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح از «تلاش برخی برای نظامی کردن فضای جامعه و احتمال امتیازدهی در خارج و تشدید فشارها در داخل» ابراز نگرانی کردند

ادامه بازداشت عیسی سحرخیز، عبدالله مومنی، احمد زیدآبادی و کیوان صمیمی از فعالان سیاسی، از دیگر مواردی بود که ملاقات‌کنندگان با کروبی نسبت به آن اظهار تاسف کردند.

در این دیدار همچنین از سر دادن برخی شعار‌های «انحرافی» در راهپیمایی روز قدس نیز ابراز نگرانی شده که آقای کروبی گفت: «این شعارها عکس‌العمل کارهای نسنجیده آقایان است.»

در راهپیمایی روز قدس، برخی معترضان شعار‌هایی سر دادند که برخلاف راهپیمایی‌های سال‌های گذشته، مربوط به تضییع حقوق مردم ایران بود تا مردم فلسطین و لبنان.

موافقات دولت، طرح چنین شعار‌هایی را نشانه انحراف تظاهرکنندگان از خط ‌مشی همیشگی جمهوری اسلامی در قبال تحولات فلسطین ارزیابی کرده‌اند، اما برخی مخالفان می‌گویند که مردم ایران احقاق حق خود را در اولویت قرار داده‌اند.

آقای کروبی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که «به لطف خدا، آقایانی که فکر می‌کردند می‌توان با فشار، این قضیه را خاتمه داد، فهمیدند که نمی‌شود.»

کروبی: «به لطف خدا، آقایانی که فکر می‌کردند می‌توان با فشار، این قضیه را خاتمه داد، فهمیدند که نمی‌شود»

در ایران از ۲۳ خرداد ماه همزمان با اعلام نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اعتراض‌های گسترده‌ای شکل گرفته است که با دخالت نهاد‌های امنیتی و انتظامی منجر به کشته‌ شدن ده‌ها تن و دستگیری صد‌ها نفر شده است.

در چهار ماه گذشته، دولت ایران فشار‌ها بر مخالفان و معترضان به نتیجه انتخابات را افزایش داده است و برخی از فعالان سیاسی که ماه‌ها است در زندان به سر می‌برند، با احکام سنگین زندان مواجه شده‌اند.

کروبی افزود که افزایش این فشار‌ها نشان‌دهنده «رشد مردم» است و «روحیه مردم و به موقع حرکت کردن آنان، امری بسیار عظیم» است.

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات در بخش دیگری از اظهارات خود از افزایش محدودیت‌های ارتباطی با مردم انتقاد کرد.

در این دیدار از سر دادن برخی شعار‌های «انحرافی» در روز قدس نیز ابراز نگرانی شد که آقای کروبی گفت: «این شعارها عکس‌العمل کارهای نسنجیده آقایان است»

میرحسین موسوی دیگر نامزد معترض به نتیجه انتخابات نیز در هفته جاری در یک مصاحبه اینترنتی از افزایش محدودیت‌های رسانه‌ای در ایران انتقاد کرده بود.

آقای کروبی توقیف روزنامه‌ اعتماد ملی، پلمب دفتر شخصی‌‌اش، پلمب دفتر حزب اعتماد ملی و ممانعت از نشست دوستانه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی را از جمله شواهد افزایش محدودیت‌ها در ماه‌های اخیر ذکر کرد.

وی همچنین در واکنش به انتقاد‌ها درباره افشای خبر تجاوز به برخی دختران و پسران در بازداشتگاه‌ها که موافقات دولت آن را موجب ریخته شدن آبروی جمهوری اسلامی می‌دانند، گفت: «اینکه گفته می‌شود نظام متهم می‌شود را قبول ندارم، چرا که هدف این است تا نظام پالایش و پاک شود.»

در پایان این جلسه، دیدار کنندگان با کروبی نتیجه‌گیری کردند که «اصالت دادن به اراده مردم، به معنی اصالت دادن به انسان‌هاست که به مفاهیم حقوق بشری نزدیک است.»

آن‌ها افزودند که مانند سایر مردم ایران، انتظارات آنان فقط «انتظارات سیاسی» نیست، بلکه انسان دوستانه هم هست و پیشنهاد کردند که کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی و مهدی کروبی به «کمیته صیانت از حقوق بشر ملت ایران» ارتقا یابد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همراه با شيخ شجاع در 13 حضور مي يابيم.

-- دانش آموز ، Oct 21, 2009 در ساعت 02:00 PM

هی مولا. از میان آن همه گوز و گلابی که به زاک شما رسید حرفی نبود که از پاسبان نظرها بگذرد؟ باور کن عزیز مرزدار و پاسدار و این حرف ها همه حرف است. حرف اول را در دنیا کم (شکمبه) می زند. تو هم به هرحال هم باید به سالوویچ دوکله جواب دهی هم به هرحال تو نخواهی موالی زاده که می خواهد از مرز امام سیزدهم رد شود و با یورور در گودربون فیس بدهد به لرها بحتیار نشده یا نه؟
خاک بر سر خیار در برابر درگاهی که خبرنگارش تو ... باشی. نان به نرخ روز خور و اگر نشد نان با نرخ روضه ی نور دین فروختن.

-- بدون نام ، Oct 21, 2009 در ساعت 02:00 PM

خوبه که نمایندهای واقعی این مردم، چنتا مرد واقعی ان.

-- amin ، Oct 22, 2009 در ساعت 02:00 PM