رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ مهر ۱۳۸۸

کانون مدافعان: عملیات انتحاری محکوم است

کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار اطلاعیه‌ای، عملیات انتحاری علیه نیرو‌های سپاه پاسداران در استان سیستان و بلوچستان را به شدت محکوم کرد.

این کانون اعلام کرده که از انجام چنین اقدامات «ضد انسانی» بیزار است و آن را «ترویج انسان‌کشی» می‌داند.

کانون مدافعان حقوق بشر آورده که خشونت به هر شکلی و از سوی هر گروه و جریانی که باشد، «نه تنها صلح و عدالت را یاری نخواهد رساند، بلکه مهم‌ترین عامل تهدید این دو مقوله خواهد بود.»


دو روز پیش از این (یکشنبه ۲۶ مهرماه) بر اثر یک انفجار انتحاری در بخش «پیشین» استان سیستان و بلوچستان، تعدادی از فرماندهان سپاه و سران طوایف محلی جان باختند.

نورعلى شوشترى، جانشین فرمانده نیروى زمینى سپاه پاسداران از جمله کشته‌شدگان این انفجار انتحاری است که پیکر وی امروز سه‌شنبه تشییع و به خاک سپرده شد.

گروه جند‌الله که ایران آن را گروهی تروریستی می‌داند، مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.

مقام‌های ایران، پاکستان، آمریکا و بریتانیا را مسئول مستقیم و غیرمستقیم وقوع چنین عملیاتی در خاک خود می‌دانند.

آنها می‌گویند که این کشور‌ها با حمایت از گروه جند‌الله، دست اعضای این گروه برای اقدامات مسلحانه در ایران را باز گذاشته‌اند.

کانون مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که خشونت به هر شکلی و از سوی هر گروه و جریانی که باشد، «نه تنها صلح و عدالت را یاری نخواهد رساند، بلکه مهم‌ترین عامل تهدید این دو مقوله خواهد بود»

در مقابل، مقام‌های آمریکایی و بریتانیایی، هرگونه دخالت در انفجار انتحاری روز یکشنبه استان سیستان و بلوچستان را رد و آن را محکوم کرده‌اند.

وزارت امور خارجه ایران هم دو روز پیش با احضار سفیر پاکستان در تهران مراتب اعتراض خود نسبت به استفاده جند‌الله از خاک این کشور برای انجام «عملیات‌ تروریستی» علیه جمهوری اسلامی را به وی ابلاغ کرده است.

ایران بارها از مقام‌های پاکستانی خواسته که مانع از فعالیت گروه جند‌الله در خاک این کشور شوند.

کانون مدافعان حقوق بشر که از سوی شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل اداره می‌شود، در بخش دیگری از اطلاعیه خود آورده که انسان‌کشی، به هر شکلی، «چه به صورت عملیات انتحاری، تروریستی و هرگونه عملیات تلافی‌جویانه خشونت‌آمیز، امری مذموم و ضد حقوق بشری است.»

این کانون مجموعه این اقدامات را «تهدیدی» برای صلح و امنیت کشور برشمرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عملیات انتحاری به هرشکلی که باشد محکوم است ولو آنرااستشهادی بنامیم چون باتغیر اسم ماهیت آن عوض نمی شود وخشونت وایجاد رعب وحشت وآدم کشی ازناحیه هرفرد وگروهی وحکومتی که باشدمذموم وناپسنداست.واین عملیات انتحاری تروریستی نه اینکه پایهای نظامهای استبدادی راسست نمیکند بلکه باعث تقویت نظام استبدادی هم خواهد شد وصلح وعدالت .باجنایت وکشتار محقق نمیشود

-- ابراهیم ملگی ، Oct 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

کانون مدافعان حقوق بشر بهتر است در درجه اول دستاوردهای درخشان خود در زمینه دفاع از حقوق فردی و اجتماعی ایرانیان در مقابل تجاوزات حکومت اسلامی را منتشر نماید. این اعلامیه چیزی بجز پذیرش وضعییت موجود، یعنی بی حقوقی مطلق نیست.
زنده باد مبارزه مردم ایران علیه رژیم ارتجاعی حاکم و وابستگان آن.

-- آذرخش ، Oct 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

ما یکبار دنبال هندی ها راه افتادیم و نتیجه اش را دیدیم. ایندفعه دیگه دنبال گاندی ها راه نمی افتیم.

-- جمشید ، Oct 20, 2009 در ساعت 12:00 PM

چی شد. بما که رسید - آسمون تپید.

-- مارال ، Oct 20, 2009 در ساعت 12:00 PM