رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ مهر ۱۳۸۸

«جامعه جهانی مانع از اعدام نوجوانان شود»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از جامعه بین‌المللی خواست که اعدام نوجوانان بزهکار در ایران را به شدت محکوم کنند و در مذاکره با مقام‌های این کشور، خواستار توقف این اعدام‌ها شوند.

این کمپین در اطلاعیه‌ای که امروز دوشنبه منتشر کرده، از بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته که جامعه بین‌الملل را به سمتی هدایت کند که تا ایران، اعدام قریب‌الوقوع نوجوانان بزهکار را متوقف کند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین از گروه ۱+۵ که درباره مسئله هسته‌ای ایران با مقام‌های جمهوری اسلامی مشغول مذاکره است، خواسته که موضوع توقف اعدام نوجوانان بزهکار را در دستور کار قرار دهند.

بنابر اعلام این کمپین، ایران تنها کشور جهان است که از سال ۲۰۰۸ تاکنون بزهکاران زیر ۱۸ سال را اعدام می‌کند.

آن‌طور که در این اطلاعیه آمده است، محمدرضا حدادی، صفر انگوتی و امیر امرالهی، سه نوجوانی هستند که قرار است در روزهای آینده اعدام شوند.


از راست به چپ: امرالهی، انگوتی و حدادی

۲۰ مهرماه نیز بهنود شجاعی که بارها حکم اعدام وی متوقف شده بود، عاقبت به دار آویخته شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ۲۱ مهرماه در گزارشی به اعدام‌های «فراقانونی، خودسرانه و صحرائی» در ایران اعتراض و اعلام کرد که در حال حاضر، دست‌کم ۱۳۰ نوجوان در معرض اعدام هستند.

به گفته هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، جامعه جهانی «نباید در قبال این موج اعدام‌ها سکوت کند.»

آقای قائمی می‌افزاید که «ایران تنها کشور دنیاست که قوانین بین‌المللی را در این زمینه به‌طور مستمر زیر پا می‌گذارد.»

بنابر قوانین بین المللی، از جمله میثاق نامه حقوق کودک که ایران متعهد به رعایت آن است، مجازات اعدام نباید برای کسانی که در زیر سن ۱۸ مرتکب جرم می‌شوند، به اجرا گذاشته شود.

Share/Save/Bookmark