رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ مهر ۱۳۸۸

برادعی: نشست وین «سازنده» بود

برداعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشست چندجانبه ایران با آمریکا، روسیه و فرانسه در وین را «سازنده» خواند.

به گزارش رویتر،این نشست که امروز در مقر آژانس انرژی اتمی برگزار شد به گفته دبیرکل این سازمان با شروع خوبی همراه شده است، در این نشست قرار است میان ایران و کشورهای شرکت کننده برای تامین بخشی از اورانیوم غنی شده مورد نیاز نیروگاه های اتمی ایران توافقاتی صورت گیرد، اما پیش از آغاز نشست امروز نماینده ایران اظهار داشته بود که به علت نقض تعهدات فرانسه در زمینه ساخت نیروگاه بوشهر، ایران مستقیما با این کشور گفتگو نخواهد کرد.


برادعی، دبیرکل آژانس انرژی اتمی

به گزارش رویتر برادعی با موفق توصیف کردن مذاکرات امروز محور اصلی آنها را مسائل فنی عنوان کرد و یادآوری کرد که این مذاکرات فردا نیز ادامه خواهد داشت.

این در حالیست که پیش از شروع مذاکرات علی شیرزادیان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود که اگر مذاکرات امروز، نتیجه دلخواه را برای ایران به همراه نداشته باشد، ایران به تنهایی برای تهیه این سوخت به فعالیت خواهد پرداخت. وی در ادامه افزوده بود: ایران قادر به تولید این سوخت است اما از نظر اقتصادی برایش مقرون به صرفه نیست که برای این مقدار سوخت که حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلو است، اقدام کند.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل ظهره‌وند، از دستیاران سعید جلیلی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات اتمی، گفته است: ایران علاوه بر حفظ تکنیک ها و فناوری غنی سازی، مراکز و تأسیسات تحققیقاتی خود را هم حفظ خواهد کرد. همچنین در شرایطی خاص، ممکن است نیاز به اورانیوم با غلظت بالای ۶۳ درصد داشته باشیم که یا خود غنی سازی خواهیم کرد و یا تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خریداری می‌کنیم.

در همین حال روزنامه گاردین نوشته است: خبرها حاکی از آن است که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در شهر وین حضور دارد تا در صورت لزوم وارد نشست شود، هرچند صحت این خبر، هنوز تأیید نشده است.

هرچند دولت ایران، پس از افشا شدن مرکز غنی سازی دیگری در ماه پیش، اعلام کرد که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید خواهد داد، اما به نوشته این روزنامه اکنون غرب بیشتر از قبل در مورد ماهیت برنامه اتمی ایران نگران است.

به گزارش رویتر دولت های غربی امیدوارند با توافق با ایران بر سر تامین اورانیوم غنی شده مانع از ادامه روند غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا توسط ایران شوند که می تواند برای تولید بمب اتمی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران پیش‌تر گفته بود که آمریکا نیز می تواند در صف فروشندگان اوراتیوم غنی شده قرار گیرد.

Share/Save/Bookmark