رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ مهر ۱۳۸۸
فرمانده سپاه خبر داد:

تغییر در ساختار سپاه با ادغام بسیج

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز دوشنبه از تغییر در ساختار سپاه پاسداران با تصویب رهبر جمهوری اسلامی خبر داد، براساس این تغییرات بخشی از نیروهای بسیج در ماموریتهای نظامی سپاه ادغام می شوند.

به گزارش خبرگزاریهای ایران، بر اساس این تغییرات «سپاه‌های استانی»، ماموریت بخش نظامی بسیج را برعهده می‌گیرند و «بسیج مستضعفین» بخش فرهنگی و مقابله با جنگ نرم را عهده دار می‌شود.
در مراسم توديع و معارفه رييس جديد بسیج سردار جعفری با اشاره به تصويب ساختار جديد سپاه که روز یکشنبه به تصویب آیت‌الله خامنه‌ای رسیده است گفت: «صحنه‌‌هايی از مجموعه يا زيرمجموعه سازمان بسيج به صورت مشخص، روشن و قطعي توسط فرمانده کل قوا تصويب و از امروز صبح ابلاغ شده است.»

به گزارش ایرنا وی حضور حجت الاسلام طائب در معاونت اطلاعات سپاه را نتيجه تصويب اين ساختار دانسته و در مورد جزئیان این تغییر عنوان کرد: «در ساختار جديد سپاه که به تصويب رهبری رسيده است، با هماهنگی، ستاد کل نيروهای مسلح سپاه‌های استانی مسئوليت بسيج هر استان را برعهده می‌گيرند و نيروی زمينی سپاه نيز لايه‌هايی از بسيج که کار نظامي انجام می‌دهند را تحت پوشش قرار می‌دهد.»


نیروهای بسیح در درگیرهای خیابانی پس از انتخابات

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که سپاه را يک «سازمان فرهنگی، امنيتی و نظامی» می‌داند، اضافه کرد: «سپاه پاسداران با طيف ماموريت‌های متفاوتی مواجه است و بايد نيروی عظيم مردمی بسيج در رابطه با سپاه در مقطع و زمانی متناسب با نيازهای انقلاب به کار گرفته شود.»
وی با توجه به تغيير ماهيت تهديد و تغيير اولويت‌های ماموريتی در مقاطع مختلف زمانی گفت: «بايد برای مبارزه با تهديد نرم بسيج نظامی از بسيج غيرنظامی جدا شود و بسيج نظامی با نيروی زمينی سپاه کار کند و بسيج غيرنظامی نيز ماموريت مبارزه با تهديدات و جنگ نرم را برعهده داشته باشد.»

وی با بیان تغییراتی ساختاری که از امروز اجرا خواهد شد اعلام کرد: «یگان‌های نظامی نيز در سپاه‌های استانی در کنار بسيج فعاليت می‌کنند که بايد بسيج به نوعی نقش خود را برای دفاع از صحنه‌های نيمه سخت عليه نظام برعهده بگيرد. سپاه‌های استانی نيز ماموريت دارند تا با جنگ سخت مقابله کنند و هر کجا که لازم باشد اين سپاه‌ها در اختيار بسيجيان قرار می‌گيرد اما ماموريت ذاتي بسيج عمق بخشی داخلی و مقابله با تهديدات نرم است.»

در این مراسم که در آن سردار محمدرضا نقدی به ریاست سازمان بسیج مستضعفین منصوب شد سردار جعفری با بیان این‌که وظیفه فعلی نیروهای بسیج یکی ارتباط با اقشار مختلف بسيج و ديگری ستاد تخصصي فرماندهی کل سپاه است گفت: «اين نيرو در ساختار و سازمان جديد سپاه نيمی از ماموريت‌های سپاه را انجام خواهد داد.»

بايد براي مبارزه با تهديد نرم بسيج نظامي از بسيج غيرنظامي جدا شود و بسيج نظامي با نيروي زميني سپاه کار کند و بسيج غيرنظامي نيز ماموريت مبارزه با تهديدات و جنگ نرم را برعهده داشته باشد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از جنگ وارد فعالیت‌های اقتصادی شد و به تدریج به یک پایه اقتصادی کشور بدل شده است به گونه ای که در طی سال‌های اخیر در هزاران پروژه‌ی عمرانی و صنعتی و کشاورزی شرکت کرده و به عنوان یک رقیب قدرتمند در مقابل بخش خصوصی ایستاده است.
تغییر در ساختار سپاه و به خدمت گرفتن نیروهای بسیج پس از آن صورت می‌گیرد که بسیاری از مخالفان دولت ایران از حضور اقتصادی و نظامی سپاه در کشور و به ویژه در دوران پس انتخابات ابراز ناخرسندی می‌کنند و بدان اعتراض دارند.

سردار نقدی پیش از این فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بود که در جریان یورش به کوی دانشگاه در شامگاه هجدهم تیرماه و نیز ماجرای بازداشت و شکنجه شهرداران تهران نام وی مطرح بود وی سپس با حکم فرمانده کل قوا به سمت معاونت پشتیبانی ستادکل نیروهای مسلح منصوب و پس از ریاست جمهوری احمدی نژاد، با حفظ سمت توسط رئیس جمهور به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گماشته شد وی در همین دوران در زمینه فن آوریهای تسلیحاتی نیز فعالیت داشته است.

در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به گفته مخالفان دولت دهها تن کشته شده اند که گفته می‌شود بسیاری از آنها در اثر تیراندازی نیروهای بسیجی جان باخته اند، در همین حال فرماندهان سپاه می گویند در جریان درگیریهای چند ماه گذشته نیروهای بسیج برای سرکوب تظاهرکنندگان از اسلحه استفاده نکرده‌اند.

Share/Save/Bookmark


نظرهای خوانندگان

راست میگن بندهای خدا. برای سرکوب تظاهر کنندگان از اسلحه گرم استفاده نکردن. یه سری رو برا تمرین هدف گیری زدن، باقی‌ رو هم بر و بچه بسیج کل تیر اندازی گذشته بودن، همینجوری برای شوخی‌ زدنشون.

-- محمود ، Oct 19, 2009 در ساعت 04:29 PM

اگر كم آوردي مي‌تواني ساير موجودات درنده را نيز در آن ادغام كني.

-- روح ، Oct 19, 2009 در ساعت 04:29 PM

بسیج را منحل کرده اند زیرا تنفر مردمی چنان از این نام و از نام سپاه بزرگ است که بزودی نام سپاه را نیز تغییر خواهند داد. سپاه پاسداران یکی از جنایت کار ترین پیکره نظامی جهان است! اما برای این باید به موسوی هم گریزی زده شود! با احترام به نظرات و پشتیبانی کامل از میرحسین موسوی! شعار جمهوری ایرانی را از یاد نبرید. سیزده بدر آبان ماه ضربه ای دیگر بر این حکومت ضد ایرانی ست! آن ضربه ی پیشین باعث انحلال بسیج شد. بسیجی که همراه پاسداران به تجاوز با آلت تناسلی خود و برادران حزب الله لبنان و حماس و هم با باتوم و چوب جارو و شکستن آن در مقعد حتا نزدیکان خامنه ای و حاج محمود احمدی نژاد (محسن روح الامینی را می گویم) از نظام حفاظت کرد را باید به طریقی سربه نیست کرد! باید حتا اسمش را از اذهان پاک نمود، این لکه ی ننگ بشریت را؛ بعد البته نوبت به خود سپاه هم خواهد رسید. تصفیه ی دیروز نشان می دهد که تصفیه های دیگری نیز در راهند و قرار است هواپیماهایی سقوط کنند، و بمب هایی بترکند ....و البته بزودی در سپاه در گیری هایی نیز خواهد شد. زیرا بر عکس آنچه رهبری معظم فکر فرموده اند پاسداران همگی سرسپرده ولایت نیستند!
...
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Oct 20, 2009 در ساعت 04:29 PM