رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ مهر ۱۳۸۸
میرحسین موسوی:

راه خروج از بحران ، قبول وجود بحران است

میرحسین موسوی در اولین مصاحبه ویدئویی خود پس از انتخابات راه حل خروج از بحران فعلی کشور را «قبول بحران» و احترام به خواست و «حق مردم» عنوان کرد.

میرحسین موسوی نامزد معترض به نتیجه‌ انتخابات در این مصاحبه به طرح دیدگاه‌های خود پرداخته و در پاسخ به این‌که راه حل خروج از بحران فعلی کشور چگونه به دست می‌آید، گفت: «تا هنگامی که مساله بحران و مشکل در کشور قبول نشود، تا هنگامی که مردم کثیر و اکثریت مردم اغتشاشگر نامیده بشوند، تا موقعی که مردم به حساب نیایند، تا موقعی که حق مردم قبول نشود برای تعیین سرنوشت خودشان، راه حل جامعی برای رفع مشکل پیدا نخواهد شد.»

وی ادامه داد: «اصل این است که به مردم احترام گذاشته شود، عقایدشان قبول شود و این اصل که همه ما باید به قانون اساسی برگردیم و این که باید به حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان باید برگردیم، آن موقع راه حل خیلی راحت پیدا می‌شود برای این مشکل.»


میرحسین موسوی در مصاحبه ویدئویی

موسوی در مورد اعلام ایجاد تشکل «راه سبز امید» با توجه به حضور گسترده مردم در انتخابات و بعد از آن، حرکت گروه‌های مردمی را یک «حرکت حزبی» ندانست. وی با بیان این‌که حضور احزاب لازم و «ضروری» گفت: «ولی برای ادامه این راه و رسیدن به اهداف و آرمان‌ها که تحت عنوان ایران پیشرفته مطرح شده است، در جهت برآورده کردن خواسته‌های مردم و در حقیقت استیفای حقوق مردم، ما فکر کردیم که مساله خیلی با بازتابی گسترده‌تر با توجه به تجربه انتخابات می‌خواهد پی گرفته شود، که همانطور هم شد و همین طور هم اعلام شد. در چنین نگاهی مهم نیست که هر کس چه قدر کمک می کند، به چه شیوه‌ای کمک می کند، اصل این است که یک اراده و نیت همگانی در سطح کشور ایجاد شده و بشود.»

میرحسین موسوی با اشاره به دیدارش با نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس و طرح وحدت ملی گفت: «در آن‌جا قصد من از این اصطلاح بیشتر اشاره به یک حس و اراده جمعی بود که در طول انتخابات تشکیل شد که براساس پیوند با میراث تمدنی و منافع ملی خودمان در جهت سعادت و پیشرفت کشور بود و منظری که برای آینده گشوده می شد اهمیت پیدا می کرد.»

اصل این است که به مردم احترام گذاشته شود، عقایدشان قبول شود و این اصل که همه ما باید به قانون اساسی برگردیم و این که باید به حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان باید برگردیم، آن موقع راه حل خیلی راحت پیدا می‌شود برای این مشکل

وی در ادامه با اشاره به پیشنهادهای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه و همچنین پیشنهاد «تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام» به رهبر جمهوری اسلامی گفت: «تماس مستقیمی در این رابطه با بنده گرفته نشده و کلا در این رابطه کاری انجام نشده است.»

روز گدشته حبیب‌الله عسگری اولادی دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی مطبوعاتی درباره طرح اخير گفته بود این طرح «به پيشنهاد برخي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح شده است.»
وی با اشاره به ديدار با هاشمي رفسنجاني گفت: «از وي خواستيم تا در خصوص مسائل اخير به صراحت سخن بگويد، آقاي هاشمي در خصوص طرح از ما پرسيد و ما نيز طرحي را آماده كرده‌ و به مقام معظم رهبري نيز فرستاديم و اكنون منتظر ارشادات رهبري هستيم.»

رفسنجانی پیش‌تر از ارائه طرحی برای خروج از بحران سخن به میان آورده بود که با مخالفت برخی از حامیان دولت روبرو شده بود، احمدی نژاد نیز در واکنشی طعنه آمیز به سخنان رفسنجانی گفته بود مگر وضعیت کنونی چه اشکالی دارد؟

موسوی در اولین مصاحبه ویدئویی خود پس از انتخابات اشاره صریحی به سرکوب دولت و کشته شدن تعدادی از معترضان در اعتراضات خیابانی نکرد اما خواستار تداوم اعتراض‌ها شد وی پیش تر از مردم خواسته بود تا از سردادن شعارهای رادیکال و برخلاف مصالح جمهوری اسلامی در تظاهرات خیابانی خودداری کنند.

Share/Save/Bookmark

موسوی: تا تحقق خواسته‌ها اعتراض‌ها ادامه دارد

نظرهای خوانندگان

چه سخن و چه تیتر فاضلانه ای، مثل:راه سیر شدن قبول گرسنگی است!

-- بدون نام ، Oct 19, 2009 در ساعت 03:30 PM

خوب شاید بحرانی برای حاکمیت وجود ندارد مثل همیشه . ج.ا همیشه آتش به جان دیگران انداخته.

-- بدون نام ، Oct 19, 2009 در ساعت 03:30 PM

باسلام وخسته نباشيد اين حكومت موقعي مي فهمد كه بحران است كه سقوط كنند

-- محمد از ابادان ، Oct 19, 2009 در ساعت 03:30 PM

بله دوست عزیز , راه سیر شدن قبول پدیدهٔ گرسنگی است. قبول این پدیده است که انسان به غذا نیاز دارد، یعنی‌ باید تولید کنی‌ و عادلانه توزیع کنی‌.
به نظر من "راه خروج از بحران ، قبول وجود بحران است" یعنی‌ قبول این که حق مردم در انتخابات نادیده گرفته شده است، یعنی‌ مشروعیت دولت زیر سوال است، مرز‌های قوای سه گانه مخدوش شده است، یعنی‌ قوانین حقوق بشر نقض شده است و هیچ مقامی حاضر به قبول مسئولیت خود نیست. یعنی‌ کشور در گیر مشکلات عمیق اقتصادی و اجتماعی است. به عبارت خودمانی این که, یک دیکتاتور در راس این هرم دولت نشسته است و اجازه این همه قانون شکنی می‌‌دهد.
راه خروج به درستی قبول این مشکلات اساسی‌ است، و این یعنی‌ ۱. قبول حق رای مردم که یعنی‌ آقای مهندس موسوی رئیس دولت است، این اول راه خروج است و که گفته که اخر خط است. مقصد طولانیست.

-- ستاره ت ، Oct 19, 2009 در ساعت 03:30 PM