رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ مهر ۱۳۸۸

رای مجلس به حذف تدریجی یارانه‌های انرژی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حذف یارانه تمام حامل‌هاى انرژى شامل برق، گاز، نفت و بنزین تا پنج سال آینده رای دادند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه، دو ماده لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را تصویب کردند که براساس آن، یارانه تمام حامل‌های انرژی تا پنج سال آینده حذف خواهد شد.

ماده یک لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که با ۱۶۱ رای موافق، ۴۲ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع تصویب شده، چند بند و تبصره دارد و دولت را مکلف به اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی می‌کند.

بر اساس بند الف این ماده، مقرر شده که قیمت فروش داخلی بنزین، نفت، گاز و نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، کمتر از ۹۰ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج‌فارس نباشد.

همچنین بر اساس تبصره این بند مقرر شد قیمت فروش نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه‌های داخلی ۹۵ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) خلیج ‌فارس تعیین شود.

بر اساس بند ج این ماده نیز میانگین قیمت فروش داخلی برق به گونه‌ای تعیین شده که به تدریج و حداکثر تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، معادل قیمت تمام شده آن باشد.


مصوبه نمایندگان مجلس برای اجرایی شدن نیاز به تصویب شورای نگهبان قانون اساسی دارد.

مجلس ایران بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را از امروز یکشنبه در دو نوبت صبح و عصر آغاز کرده است. پیش‌بینی می‌شود کار بررسی این لایحه در مجلس سه روز به طول بینجامد.

محمد رضا فرزین، سخنگوى طرح تحول اقتصادى اظهار امیدواری کرده است که این لایحه در زمستان آینده به اجرا گذاشته شود.

این در حالی است که غلامرضا مصباحى مقدم، رئیس کمیته ویژه بررسى لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کرده که اجرای این لایحه ۱۱ تا ۱۵ درصد، نرخ تورم را افزایش خواهد داد.

احمد توکلى، رئیس مرکز پژوهش‌هاى مجلس شوراى اسلامى نیز پیش‌بینی کرده که حذف یارانه حامل‌های انرژی، قیمت آنها را ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.

پیش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، مفادی از این لایحه را خلاف قانون اساسی ارزیابی کرده بود.

دولت محمود احمدی‌نژاد سال گذشته در قالب بودجه سال ۱۳۸۸ لایحه‌ هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس ارائه کرده بود.

Share/Save/Bookmark